Nye store kutt mellom OSL og MOL

P.A., du vet da at jeg foretrekker tynne rutene som for eksempel GCI-ACI, LEQ-ISC, WRY-PPW ;)

En er allerede flydd - two to go - og kanskje blir det tid til en liten ekstra rundtur på LOG812 hvis foto-oppdraget for dekke Skottlands fiskeoppdrett-industri bringer meg til Orkenøyene i mars? I hvert fall er £62 en bargain for en slik tur - inkludert verdens korteste scheduled flight (DEP Westray 08:49 og ARR Papa Westray 08:51 og dette med en Islander).

Var det Norwegian og SAS Braathens vi snakket om? Nei, det var SAS Braathens og maksimering av profitt - også kalt blodsuging.
 
Originally posted by LN-BRK

Det ble nevnt i en tråd her forrige uke at det var så positivt at Vildanden skulle begynne å fly til MOL, for da får SASBU endelig konkurranse på MOL. Så da er det vel bare for folk i Molde å fly Vildanden i stedet?

Om du skal reise til Bodø, kaller du ikke trafikken til Tromsø for konkurranse! Vildanden flyr da vitterlig til Skien og ikke OSL
 
SAS har muligens monopol på samme måte som Norwegian har monopol på veldig mange av sine utenlandsruter...fysj og fy!!! NOT!
 
Originally posted by EB

SAS har muligens monopol på samme måte som Norwegian har monopol på veldig mange av sine utenlandsruter...fysj og fy!!! NOT!

Det er nok en viss forskjell, og det kommer an på om det er andre selskap som fly til samme destinasjon via andre flyplasser (igjen jfr diskusjonen om KLM og BGO-AMS). Jeg vil tro at mange av utenlandsdestinasjonene til DY er rettet mot fritidssegmentet, og da er de reisende muligens ikke utelukkende fokusert på en spesiell destinasjon. Skal man ut på langhelg så er det ikke sikkert at det akkurat må være Budapest man drar til (om nå f.eks. DY er eneste selskap som flyr dit direkte fra Norge). Da står kanskje valget mellom Budapest, Praha, Warzsawa, Wien osv. Selv om DY da ikke har konkurranse på Budapest så er det begrenset hvor mye de kan skru opp prisen før de reisende heller velger et annet reisemål og evt et annet flyselskap. Til Molde tror jeg kanskje situasjonen er en annen. Det er ikke primært en fritidsdestinasjon (dere får korrigere meg om jeg tar feil...). Da er det i mindre grad slik at det eksisterer alternative destinasjoner som de reisende like gjerne kunne valgt (om man nå ikke begynner å blande inn KSU og Ålesund...). Jeg vil nok mene at SAS har monopol på Molde.
 
Du har helt rett TOS, etter min mening, i at SAS har monopol på MOL på strekningen til og fra Oslo. Derimot har de ikke monopol fra MOL til destinasjoner som TRD, BGO og SVG. Til TRD har de noe konkuranse i Coast Air. Til BGO har de også konkuranse i Coast Air og nå snart i Villanden. Til SVG skal Villanden fly direkte fra MOL. Spesielt til og fra SVG kommer Villanden nå med et godt alternativ. Her blir det tidlig morgen fra SVG og tidlig formiddag fra MOL til SVG (ank SVG kl 1020). På ons, tor og fre blir det også ettermiddag fra MOL til SVG. Det skal ikke forundre meg om SAS her setter inn en F50 bare for å vise muskler, men da med påskuddet om at de lytter til markedet og er så forbasket snille...
 
Originally posted by Trash2000

Originally posted by LN-BRK

Det ble nevnt i en tråd her forrige uke at det var så positivt at Vildanden skulle begynne å fly til MOL, for da får SASBU endelig konkurranse på MOL. Så da er det vel bare for folk i Molde å fly Vildanden i stedet?

Om du skal reise til Bodø, kaller du ikke trafikken til Tromsø for konkurranse! Vildanden flyr da vitterlig til Skien og ikke OSL

Det er helt riktig, og det var ikke jeg som mente det heller. Jeg bare gjengir det Molde-fansen syntes var så positivt :)
 
Originally posted by enml

Du har helt rett TOS, etter min mening, i at SAS har monopol på MOL på strekningen til og fra Oslo. Derimot har de ikke monopol fra MOL til destinasjoner som TRD, BGO og SVG. Til TRD har de noe konkuranse i Coast Air. Til BGO har de også konkuranse i Coast Air og nå snart i Villanden. Til SVG skal Villanden fly direkte fra MOL. Spesielt til og fra SVG kommer Villanden nå med et godt alternativ. Her blir det tidlig morgen fra SVG og tidlig formiddag fra MOL til SVG (ank SVG kl 1020). På ons, tor og fre blir det også ettermiddag fra MOL til SVG. Det skal ikke forundre meg om SAS her setter inn en F50 bare for å vise muskler, men da med påskuddet om at de lytter til markedet og er så forbasket snille...

Og det kommer de garantert til å gjøre.. Men da kan du trøste deg med at det blir litt bedre kapasitet til oslo/bergen hvor paxen er routet pr i dag.
 
Originally posted by fkrlf

Originally posted by enml

Du har helt rett TOS, etter min mening, i at SAS har monopol på MOL på strekningen til og fra Oslo. Derimot har de ikke monopol fra MOL til destinasjoner som TRD, BGO og SVG. Til TRD har de noe konkuranse i Coast Air. Til BGO har de også konkuranse i Coast Air og nå snart i Villanden. Til SVG skal Villanden fly direkte fra MOL. Spesielt til og fra SVG kommer Villanden nå med et godt alternativ. Her blir det tidlig morgen fra SVG og tidlig formiddag fra MOL til SVG (ank SVG kl 1020). På ons, tor og fre blir det også ettermiddag fra MOL til SVG. Det skal ikke forundre meg om SAS her setter inn en F50 bare for å vise muskler, men da med påskuddet om at de lytter til markedet og er så forbasket snille...

Og det kommer de garantert til å gjøre.. Men da kan du trøste deg med at det blir litt bedre kapasitet til oslo/bergen hvor paxen er routet pr i dag.

Ja, for det var vel det de gjorde på KSU? Der var det lenge et klart behov for en direkteforbindelse til SVG. SAS satte selvfølgelig ikke inn noe fly på det strekket før City Star tok ansvar og begynte å fly på strekningen. Men da kom SAS daltendes etter under påskuddet om at de leeeeenge hadde hatt planer.... var det ikke så?
 
Regner med at de fleste mener at monopol ikke er positivt...vil det beste være om SAS kuttet Molde helt?
 
Originally posted by EB

Regner med at de fleste mener at monopol ikke er positivt...vil det beste være om SAS kuttet Molde helt?

Av og til er monopol ikke bra. Av og til er det ikke rom for flere enn 1 bedrift. Av og til legges det hindringer i veien for at nye bedrifter etablerer seg. Av og til vil en monopolist utnytte sin markedsmakt litt vel mye. Sannsynligvis vil de fleste uansett foretrekke at det eksisterer et tilbud.
 
Ja, for det var vel det de gjorde på KSU? Der var det lenge et klart behov for en direkteforbindelse til SVG. SAS satte selvfølgelig ikke inn noe fly på det strekket før City Star tok ansvar og begynte å fly på strekningen. Men da kom SAS daltendes etter under påskuddet om at de leeeeenge hadde hatt planer.... var det ikke så?

Helt korrekt.
 
Originally posted by EB

Regner med at de fleste mener at monopol ikke er positivt...vil det beste være om SAS kuttet Molde helt?

Tja, da ville i alle fall andre overtatt. For å si det sånn. Med dagens annonsering av nytt konferansesenter og utbygging av rom på to av hotellene i byen vil det neppe være veldig økonomisk å legge ned i alle fall. Skulle SAS forsvinne, tror jeg neppe arrangørene ville chartre SAS for å fly inn fullprix-PAXet sitt :p. SAS snakket jo så sent som i 2005 om å skippe Molde, og ersatte produksjonen på ruten med et datterselskap.
 
Back
Top