Nye store kutt mellom OSL og MOL

Originally posted by EB

Hvis ikke kundene vil ha SAS i Molde bør jo SAS i allefall sette inn kapasiteten der den er ønsket...

Hvem har sagt at kundene ikke vil ha SAS??? Vi flyr da vel for pokker med bedre belegg enn de fleste! Spørsmålet er da heller om SAS ønsker kunder i Molde.

Du vrir på saken EB!

OK! Men noen vil betale mer og det er vel derfor SAS flytter kapasitet... Hvor ble det av kravet om at Norwegian må fly på MOL...med begge selskapene på MOL kunne jo SAS kanskje åpne noe nytt...

Driver EB og kverulerer mot oss her oppe? ;)
Jeg liker SASBraathens svært godt og foretrekker dem foran Norwegian. Imidlertid mener jeg å være i min fulle rett til å bli irritert når SKBU kutter ned på avganger til steder der de har monopol fordi de vil kjempe mot Norwegian på rutene til BGO, TRD og SVG.

Originally posted by EB

OK! Men noen vil betale mer og det er vel derfor SAS flytter kapasitet... Hvor ble det av kravet om at Norwegian må fly på MOL...med begge selskapene på MOL kunne jo SAS kanskje åpne noe nytt...

Hvem betaler mer?? SAS flytter kapasitet vekk fra Molde utelukkende for å få helt fulle fly på lørdager, med venteliste, slik at de kan fly med enda flere nesten tomme fly der Norwegian også flyr. Så i realiteten er det da de som sitter i flyet mellom Molde og Oslo som sponser lavprisene på de strekninger der de flyr med overkapasitet kun for å vise muskler overfor Norwegian.

Originally posted by Desk pilot

Driver EB og kverulerer mot oss her oppe? ;)
Jeg liker SASBraathens svært godt og foretrekker dem foran Norwegian. Imidlertid mener jeg å være i min fulle rett til å bli irritert når SKBU kutter ned på avganger til steder der de har monopol fordi de vil kjempe mot Norwegian på rutene til BGO, TRD og SVG.

Exactly!!

SAS har ikke monopol på MOL...de er bare de eneste som "gidder" å fly dit. Det er vel fritt frem for både CoastAir og Norwegian - se bare på Vildanden - de "tørr" jo satse på MOL.

Originally posted by EB

SAS har ikke monopol på MOL...de er bare de eneste som "gidder" å fly dit. Det er vel fritt frem for både CoastAir og Norwegian - se bare på Vildanden - de "tørr" jo satse på MOL.

Jo, det er nettop monopol de HAR, men rettighetene har de ikke monopol på...
Og min kokkeklare tro er den at så snart Norwegian flyr til samtlige av landets stamlufthavner alle dager i uken, så vil Norwegian bli større enn SAS Braathens på innenriks.

Originally posted by EB

Kjos har sagt at MOL ikke er aktuelt før rullebanen har kravlet seg nye meter vestover, og om ikke alle møter opp på dugnad skjer det neppe før begynnelsen av 2008. Ikke vits å gråte over ting som ikke vil skje enda uansett.

Originally posted by enml

Originally posted by Boeing

Fra sommeren av legger SAS Braathens ned det meste av produksjonen mellom OSL og MOL på lørdager. Pr i dag går det 2 flighter fra OSL til MOL og 3 flighter fra MOL til OSL. Fra juni av blir det bare 1 flight som skal gå OSL-MOL-OSL.

I tillegg reduserer SAS Braathens med 1 OSL-MOL-OSL på søndag og fredag mot fjorårets program. Med andre ord så fyller SAS Braathens opp alle avganger og lar de som ikke betaler fullpris stå igjen.

Kortsiktig tankegang å være så arrogant overfor sine kunder.

Bare litt info til dette:
Det kuttet som du sier kommer på fredag og søndag er allerede gjort. Disse ekstraflightene var kun satt opp for et kort periode. Så fredag og søndag blir som før.
Skal vel heller berømme SASBU for å sette inn ekstra kapasitet når det er behov for det.
Var jo ifbm med Ormen dette.

På lørdag vil det gå 2 flighter MOL-OSL (unntatt i Kretacharter perioden da "morgenflyet" går MOL-CHQ-MOL) og 1 flight OSL-MOL. Skal være enig at det blir litt tynt på lørdag, men det jobbes litt med den saken tror jeg.:wink

Kuttet på fredag og søndag er allerede gjennomført ja, men like fullt er det 2 t/r mindre i forhold til sist sommer.

Og som jeg har påpekt så blir det 1 t/r fra juni av.

Men jeg kan ikke fatte og begripe at man skal applaudere/berømme noen som setter inn ekstra kapasitet kun etter ay kunden har tryglet om og selv solgt inn setene...
For å si det slik så hadde ikke min bedrift blitt gammel i gamet om vi skulle kjøre kun fulle kurs til krakyl takst og så kjørt et ekstra et hvis kunden selv solgte inn deltakere til fullpris... Synest forøvrig at det merkelig at vi som kunder skal takke SAS Braathens for at de finnes og ikke ikke omvendt.

Velkommen til virkeligheten.SAS er ikke lenger det selskapet som tidligere subsidierte ulønnsomme ruter med de lønnsomme.Det har kundene selv valgt og må møte konsekvensene av.Prisene har rimelig nok gått ned pga lccèr som Norwegian og deres forretningsstrategi.De skummer fløten på de lønnsomme rutene og de driver ikke noen form for distriktspolitikk.Men baksiden av prisnedgang og LCC er som MOL erfarer."et dårligere flytilbud fra distriktene".

Originally posted by TL

Fra sommeren av legger SAS Braathens ned det meste av produksjonen mellom OSL og MOL på lørdager. Pr i dag går det 2 flighter fra OSL til MOL og 3 flighter fra MOL til OSL. Fra juni av blir det bare 1 flight som skal gå OSL-MOL-OSL.

I tillegg reduserer SAS Braathens med 1 OSL-MOL-OSL på søndag og fredag mot fjorårets program. Med andre ord så fyller SAS Braathens opp alle avganger og lar de som ikke betaler fullpris stå igjen.

Det kuttet som du sier kommer på fredag og søndag er allerede gjort. Disse ekstraflightene var kun satt opp for et kort periode. Så fredag og søndag blir som før.
Skal vel heller berømme SASBU for å sette inn ekstra kapasitet når det er behov for det.

På lørdag vil det gå 2 flighter MOL-OSL (unntatt i Kretacharter perioden da "morgenflyet" går MOL-CHQ-MOL) og 1 flight OSL-MOL. Skal være enig at det blir litt tynt på lørdag, men det jobbes litt med den saken tror jeg.:wink

Kuttet på fredag og søndag er allerede gjennomført ja, men like fullt er det 2 t/r mindre i forhold til sist sommer.

Men jeg kan ikke fatte og begripe at man skal applaudere/berømme noen som setter inn ekstra kapasitet kun etter ay kunden har tryglet om og selv solgt inn setene...
For å si det slik så hadde ikke min bedrift blitt gammel i gamet om vi skulle kjøre kun fulle kurs til krakyl takst og så kjørt et ekstra et hvis kunden selv solgte inn deltakere til fullpris... Synest forøvrig at det merkelig at vi som kunder skal takke SAS Braathens for at de finnes og ikke ikke omvendt.

.Prisene har rimelig nok gått ned pga lccèr som Norwegian og deres forretningsstrategi.De skummer fløten på de lønnsomme rutene .

At Norwegian "skummer" fløten må vel snart sies å være en myte....med langt flere ruter utenlands enn SAS Braathens, og etterhvert flere og flere avganger på innenlandsrutene synes jeg begrepet har mistet sin betydning. Norwegian har vel snart like mange avganger som i den tiden SAS og Braathens konkurrerte på f.eks Oslo-Trondheim...

Originally posted by Hurum

Originally posted by TL

.Prisene har rimelig nok gått ned pga lccèr som Norwegian og deres forretningsstrategi.De skummer fløten på de lønnsomme rutene .

At Norwegian "skummer" fløten må vel snart sies å være en myte....med langt flere ruter utenlands enn SAS Braathens, og etterhvert flere og flere avganger på innenlandsrutene synes jeg begrepet har mistet sin betydning. Norwegian har vel snart like mange avganger som i den tiden SAS og Braathens konkurrerte på f.eks Oslo-Trondheim...

skal du være saklig må du vel ta med alle rutene sas flyr utlands....det blir vel mange flere enn de 70 ruter Norwegian flyr en eller to ganger i uka

Det ble nevnt i en tråd her forrige uke at det var så positivt at Vildanden skulle begynne å fly til MOL, for da får SASBU endelig konkurranse på MOL. Så da er det vel bare for folk i Molde å fly Vildanden i stedet?

Note fra moderator: Rediger quote-boksene deres .. saa blir det ikke saa rotete ..

Og til dere som klager paa kvaliteten paa innleggene: Bruk idiot-filteret. Det funker fint for meg!

Det pratas om fylla upp flighter här. Kom bara ihåg att fulla flyg inte alltid är det samma som en bra flight. Skulle vara spännande och se vad profiten är på OSL-MOL kontra ev. andra linjer dit SK funderar på att flytta kapacitet.

SAS har vel ikke lov til å subsidere MOL...og NEI SAS har IKKE monopol på MOL - de har bare konkurrenter som heller ikke satser så mye på MOL.

Hvor mange utenlandsavganger har Norwegian til utlandet fra Norge, og hvor mange har SAS Braathens?
Er vel ingen tvil om at SAS Braathens flyr flere avganger siden dem har 3x så mange fly, og at Norwegian flyr til flest destinasjoner..

Originally posted by EB

SAS har vel ikke lov til å subsidere MOL...og NEI SAS har IKKE monopol på MOL - de har bare konkurrenter som heller ikke satser så mye på MOL.

Vi hadde denne diskusjonen om KLMs angivelige monopol på BGO-AMS. Her fremstår det som mye mer klart at SAS faktisk har monopol. Det er, såvidt jeg vet (og nå kjenner jeg ikke spesielt godt til transportalternativene der i gården), ingen reelle alternativer til fly om man skal til/fra Molde og til/fra Oslo. Som nevnt i KLM-tråden så er det monopol om man har en enetilbyder. At det er åpent for andre aktører endrer ikke det faktum at SAS er monopolist per i dag.

Originally posted by Hurum

Hvor mange utenlandsavganger har Norwegian til utlandet fra Norge, og hvor mange har SAS Braathens?
Er vel ingen tvil om at SAS Braathens flyr flere avganger siden dem har 3x så mange fly, og at Norwegian flyr til flest destinasjoner..

Jobb for -KGL det , tegne opp tynne og tykke ruter basert på ukentlig frevens.

Men, en rask og sikkert feil telling på Avinor og Osl viste vel at
SK.no har i dag ~50 utenlandsavganger (rute, ikke charter og codeshare , ikke sk.dk og 1/2 av osl-arn prod.)
DY har jeg funnet at har 33 avganger (trukket fra det jeg tror jeg flydd av dansker... ø islansk selskap)

M.a.a.F

Geir

Originally posted by P.A. VIKING

SK.no har i dag ~50 utenlandsavganger (rute, ikke charter og codeshare , ikke sk.dk og 1/2 av osl-arn prod.)
DY har jeg funnet at har 33 avganger (trukket fra det jeg tror jeg flydd av dansker... ø islansk selskap)

Jeg vil kanskje si at det mest relevante ville være å inkludere hele den produksjonen som sas.se gjør på osl-arn og produksjonen som sas.dk gjør på CPH. Det er jo SAS hele sulamitten uansett.

Originally posted by TOS

Originally posted by P.A. VIKING

Jeg vil kanskje si at det mest relevante ville være å inkludere hele den produksjonen som sas.se gjør på osl-arn og produksjonen som sas.dk gjør på CPH. Det er jo SAS hele sulamitten uansett.

Da er det vel > 74 avganger ut i Europa med SAS (så kan vi jo legge på WF oxo) ...

Back