Nye store kutt mellom OSL og MOL

enml

ScanFlyer Gold
Fra sommeren av legger SAS Braathens ned det meste av produksjonen mellom OSL og MOL på lørdager. Pr i dag går det 2 flighter fra OSL til MOL og 3 flighter fra MOL til OSL. Fra juni av blir det bare 1 flight som skal gå OSL-MOL-OSL.

I tillegg reduserer SAS Braathens med 1 OSL-MOL-OSL på søndag og fredag mot fjorårets program. Med andre ord så fyller SAS Braathens opp alle avganger og lar de som ikke betaler fullpris stå igjen.

Kortsiktig tankegang å være så arrogant overfor sine kunder.
 
Originally posted by enml

Fra sommeren av legger SAS Braathens ned det meste av produksjonen mellom OSL og MOL på lørdager. Pr i dag går det 2 flighter fra OSL til MOL og 3 flighter fra MOL til OSL. Fra juni av blir det bare 1 flight som skal gå OSL-MOL-OSL.

I tillegg reduserer SAS Braathens med 1 OSL-MOL-OSL på søndag og fredag mot fjorårets program. Med andre ord så fyller SAS Braathens opp alle avganger og lar de som ikke betaler fullpris stå igjen.

Kortsiktig tankegang å være så arrogant overfor sine kunder.


Er det galt av SAS å tenke økonomi.Sas blir jo bare hundset med når de ikke gjør det.HAU-OSL
 
Har ikke nevnt et eneste ord om at det er galt av SAS Braathens å tenke økonomi!
 
Her er jeg enig med enml. Jeg har ikke noen passasjerstatistikk å vise til, men OSL-MOL-OSL virker å ha godt belegg på de fleste avganger. Jeg begynner å få en snikende mistanke om at SASBraathens ikke bare tenker økonomi, men også profittmaksimering.
 
Hvis ikke SASBraathens tjener penger kan jeg forstå at de ønsker å redusere sitt tilbud. Det er slutt på den tiden da SAS/Braathens drev distriktpolitikk. Løsningen hvis ingen selskap vil fly pga lav inntjening er å gjøre ruten om til statlig anbudsrute.
 
Får håpe vi kan slippe den evinnelige debatten mellom KSU og MOL i denne tråden, da :p

Ikke noe overraskende at SASBU kutter, noe på grunn av Ormen. Overrasker meg litt at SASBU går til et lavere belegg enn før Ormen, til tross for at næringsliv i andre bransjer helt klart bruker Årø mer.

Burde sende et signal til andre selskaper, deriblant Coast Air om at det kan være penger å tjene. (Og nei, har ikke glemt Norwegian, men gitt opp Kjos-som-bare-vil-til-utlandet :p)
 
Originally posted by MountainDew

Hvis ikke SASBraathens tjener penger kan jeg forstå at de ønsker å redusere sitt tilbud. Det er slutt på den tiden da SAS/Braathens drev distriktpolitikk. Løsningen hvis ingen selskap vil fly pga lav inntjening er å gjøre ruten om til statlig anbudsrute.

Problemet er vel ikke hvorvidt SASBU tjener penger på dagens gode og fremtidens neste like gode belegg, men spørsmålet er om SASBU bedriftsøkonomisk sett kan hente ut mer ved å disponere flyene på andre ruter.
 
Problemet er vel ikke hvorvidt SASBU tjener penger på dagens gode og fremtidens neste like gode belegg, men spørsmålet er om SASBU bedriftsøkonomisk sett kan hente ut mer ved å disponere flyene på andre ruter.

Det er vel poenget her. Og så er vi i den situasjon her i Norge at vi har såpass mange flyselskaper som har alle muligheter til å gå inn nesten hvor som helst på stamrutenettet dersom de finner trafikkgrunnlag for det. Tviler vel på at Norweagian går inn på OSL-MOL, men Coast Air er nevnt og muligens Widerøe.

Reiser ikke til MOL, men benyttes det ikke ofte F-50 på disse rutene?
 
Nei, heldigvis. Sardinboks kun til BGO og TRD, og 737 til OSL.

Dermed lukter det enda flere ekspressbusser mellom Møre og Oslo.... :cry:
 
Med et snitt belegg på over 80% i 2006 på denne ruten så får selv ikke SAS Braathens plass til alle i en F50...
 
Søkte på SAS.no. SK4530 (OSL 2300 -> MOL) går på fredager. Betyr dette at det skal få tomt i retur?
 
Det er dette som er fordelen med å være eneste aktør på en rute. SAS kutter flyvninger for å maksimere fortjenesten på ruten og flytter kapasiteten på større ruter der det finnes konkuranse og der de må sette inn mer kapasitet for ikke å tape markedsandeler til Norwegian. Jeg tror SAS vet at Norwegian ikke kommer til å etablere på OSL-MOL med det første og gjør defor dette kuttet med god samvittighet. Tror alle møre-byene hadde hatt godt av en konkurent til SAS i form av Coastair eller Norwegian.
 
Originally posted by Trash2000

Søkte på SAS.no. SK4530 (OSL 2300 -> MOL) går på fredager. Betyr dette at det skal få tomt i retur?

Nei, den går fra MOL til OSL på lørdag kl 0650 frem til juni. Fra juni av så er det denne maskinen som Apollo chartrer på MOL-CHQ. Men når den returnerer fra CHQ så går den tom til OSL.
 
Med fri konkurranse så har ikke SAS noe "samfunnsansvar" lenger... Hvis de tjener mer penger på andre ruter så flytt kapasiteten dit... Er man sint på SAS for redusert tilbud bør man være like sint på de selskap som ikke flyr dit i det hele tatt...
 
Originally posted by enml

Fra sommeren av legger SAS Braathens ned det meste av produksjonen mellom OSL og MOL på lørdager. Pr i dag går det 2 flighter fra OSL til MOL og 3 flighter fra MOL til OSL. Fra juni av blir det bare 1 flight som skal gå OSL-MOL-OSL.

I tillegg reduserer SAS Braathens med 1 OSL-MOL-OSL på søndag og fredag mot fjorårets program. Med andre ord så fyller SAS Braathens opp alle avganger og lar de som ikke betaler fullpris stå igjen.

Kortsiktig tankegang å være så arrogant overfor sine kunder.

Bare litt info til dette:
Det kuttet som du sier kommer på fredag og søndag er allerede gjort. Disse ekstraflightene var kun satt opp for et kort periode. Så fredag og søndag blir som før.
Skal vel heller berømme SASBU for å sette inn ekstra kapasitet når det er behov for det.
Var jo ifbm med Ormen dette.

På lørdag vil det gå 2 flighter MOL-OSL (unntatt i Kretacharter perioden da "morgenflyet" går MOL-CHQ-MOL) og 1 flight OSL-MOL. Skal være enig at det blir litt tynt på lørdag, men det jobbes litt med den saken tror jeg.:wink
 
Originally posted by Boeing

Originally posted by enml

Fra sommeren av legger SAS Braathens ned det meste av produksjonen mellom OSL og MOL på lørdager. Pr i dag går det 2 flighter fra OSL til MOL og 3 flighter fra MOL til OSL. Fra juni av blir det bare 1 flight som skal gå OSL-MOL-OSL.

I tillegg reduserer SAS Braathens med 1 OSL-MOL-OSL på søndag og fredag mot fjorårets program. Med andre ord så fyller SAS Braathens opp alle avganger og lar de som ikke betaler fullpris stå igjen.

Kortsiktig tankegang å være så arrogant overfor sine kunder.

Bare litt info til dette:
Det kuttet som du sier kommer på fredag og søndag er allerede gjort. Disse ekstraflightene var kun satt opp for et kort periode. Så fredag og søndag blir som før.
Skal vel heller berømme SASBU for å sette inn ekstra kapasitet når det er behov for det.
Var jo ifbm med Ormen dette.

På lørdag vil det gå 2 flighter MOL-OSL (unntatt i Kretacharter perioden da "morgenflyet" går MOL-CHQ-MOL) og 1 flight OSL-MOL. Skal være enig at det blir litt tynt på lørdag, men det jobbes litt med den saken tror jeg.:wink

Kuttet på fredag og søndag er allerede gjennomført ja, men like fullt er det 2 t/r mindre i forhold til sist sommer.

Og som jeg har påpekt så blir det 1 t/r fra juni av.

Men jeg kan ikke fatte og begripe at man skal applaudere/berømme noen som setter inn ekstra kapasitet kun etter ay kunden har tryglet om og selv solgt inn setene...
For å si det slik så hadde ikke min bedrift blitt gammel i gamet om vi skulle kjøre kun fulle kurs til krakyl takst og så kjørt et ekstra et hvis kunden selv solgte inn deltakere til fullpris... Synest forøvrig at det merkelig at vi som kunder skal takke SAS Braathens for at de finnes og ikke ikke omvendt.
 
Hvis ikke kundene vil ha SAS i Molde bør jo SAS i allefall sette inn kapasiteten der den er ønsket...
 
Back
Top