Nye store kutt hos Air France

Someone

Moderator
Medlem
Etter i lengre tid ha forhandlet med fagforeningene uten og oppnå enighet om en ny og mer effektiv drift går nå Air France ledelsen over til plan B for og få bukt med tapene. 2.900 ansatte blir sagt opp, og 14 langdistansefly planlegges parkeres, samt de 787 som var tiltankt Air France avbestilles

http://uk.reuters.com/article/2015/10/05/uk-airfrance-employment-idUKKCN0RZ0OX20151005
Air France confirmed in a meeting with staff on Monday that it plans to cut 2,900 jobs by 2017 and shed 14 aircraft from its long-haul fleet as part of efforts to lower costs, two union sources said.

Mere detaljer kommer, men det er flere destinasjoner som ryker

Og i god fransk ånd, svarer de ansatte med opptøyer
https://www.youtube.com/watch?v=Py9sFED91js

Skal visstnok være HR-sjefen som er en av de som har mista skjorta i videoen der

Så da er det bare og vente på streiken.....
 
Den skjorteløse er Xavier Broseta er i tillegg til HR også ansvarlig for samfunnsansvar. Han som reddet noen filler er Pierre Plissonnier som er sjef for langdistanse.

https://www.youtube.com/watch?v=z42dm7Ylcq4

Har selv med i en brokete fortid som student i Frankrike vært med i demonstrasjoner der og det er ikke akkurat helt som i Norge. CGT tuller man ikke med. Er glad ingen av mine neste 15 turer involverer Air France.
 
Last edited:
For de som synes fagforeningene i Danmark er militante, så er de franske i en helt annen liga. De er mer mafiaorganisasjoner å regne.
 
Her har tiltaksløse og handlingsvegrende, norske fagforeninger, desidert noe å lære mye av!
 
Her har tiltaksløse og handlingsvegrende, norske fagforeninger, desidert noe å lære mye av!
Er å storme møter og prøve å lynsje folk virkelig virkemidler du mener vil være en berikelse av norsk arbeidsliv?
 
veldig kortsiktig med å avbestille 787 egentlig
med tanken på at det er et fly som begynner å vise resultatene nå og viser at den sparer mye penger i forhold til de andre flyene som er i samme størrelse som 787
 
Hoho, dæven det er vilt hvordan det går for seg i franske fagforeninger til tider. Her er frankmennene klin gærne, og det er direkte helsefarlig å være toppleder i Frankrike hvis man skal nedbemanne, legge ned fabrikker, kutte lønninger osv. Flere eksempler på at ledere har blitt holdt i fangenskap av fagforeninger som et ledd i forhandlinger.
 
Her har tiltaksløse og handlingsvegrende, norske fagforeninger, desidert noe å lære mye av!

Jajøss!
Drittvilkårene vi har her oppe, kontra feks tilsvarende i Frankrike er selvfølgelig grunnet manglende vilje til slagsmål.
 
veldig kortsiktig med å avbestille 787 egentlig
med tanken på at det er et fly som begynner å vise resultatene nå og viser at den sparer mye penger i forhold til de andre flyene som er i samme størrelse som 787

Investering i en ny flåte er dyrt. Å tyne noen ekstra år ut av fly man allerede eier, er som regel bedre økonomi. Verdien av å investere i splitternye fly er oppskrytt. Se bare på Delta.
 
nå har jo Delta andre fordeler som å eie egen raffineri, det vil si billigere Fuel, og vi vet godt at det er en stor del av kostnader av flyturene

så å sammenligne delta her blir kanskje litt feil ?
 
Snakker mer om flåtekostnader. Fuel er ikke alt. Kapitalkostnader for nye fly er høye, og selv om eldre fly trenger mer vedlikehold og brenner mer fuel, er det gjerne mer økonomisk å beholde nedbetalte fly.
 
nå har jo Delta andre fordeler som å eie egen raffineri, det vil si billigere Fuel, og vi vet godt at det er en stor del av kostnader av flyturene

så å sammenligne delta her blir kanskje litt feil ?


Og eie eget raffineri gir ikke nødvendigvis så veldig mye billigere fuel. Kun i de tider raffeneriene har veldig gode marginer, hvilket de i det siste ikke nødvendigvis har hatt.
Innsatskostnadene i form av olje, energi, utstyr, investeringer og personell er det samme
 
For DU, som ikke hadde noe, så var det en no brainer. For andre som skal bytte/innføre ny type krever det kurs, over en viss tid fase inn flyet, kjøpe inn reservedeler eller en kontrakt på vedlikehold osv.

Blir nok billigere å sitte på gammelt materiell noen år til. Hvor populært det er å kjøpe US materiell med tanke på fagforeningen i Frankrike skal jeg ikke begi meg inn på, men kan jo være de har en finger med her?

Tror ikke de siste røyksignaler er sendt i denne kampen.
 
Air France virker også ha kuttet litt i Europaflåten ila året. Det er ikke noe særlig som har kommet inn, samtidig ser jeg at Air Canada har tatt over 4 A321 fra Air France i løpet av 2015
 
Investering i en ny flåte er dyrt. Å tyne noen ekstra år ut av fly man allerede eier, er som regel bedre økonomi. Verdien av å investere i splitternye fly er oppskrytt. Se bare på Delta.

Ja, definitivt , Amerikanske selskaper har som regel praksis for å holde på fly og flytyper i opp til 3 tiår. Hadde det ikke vært for 9-11-01 så hadde vi nok sett flytyper som f.eks. 727 operatert opp mot 8-10 år til i statene.
 
AF er tydelig litt bekymret over hvilket image selskapet kan få etter "kjeppjagingen" den siste tid. Jeg mottok denne mailen idag:


Dear Sir, Madam,

I am sure that like all of us, you were shocked by the events that took place at the end of Air France’s Central Works Council meeting last Monday.
What we all saw does not represent Air France.
These violent acts were the work of isolated individuals and do not reflect the reality nor the ambition of your airline. Furthermore, these events did not disrupt our flights in any way.
In a highly competitive world, Air France needs to take brave steps to ensure its future as a leading airline with global ambitions. As you've no doubt noticed when you travel with us, Air France is committed to an unprecedented transformation of its products and services.
Our goal is simple: to offer you a high quality product, with a French touch that makes us stand out. We will continue to do this.
We are doing all we can to earn your trust and look forward to welcoming you again soon on one of our flights.

Frédéric Gagey and the teams at Air France
 
Du er ikke alene om å få den mailen jb1, den gikk ut til alle oss som flyr Air France.
 
Du er ikke alene om å få den mailen jb1, den gikk ut til alle oss som flyr Air France.

Jada. Dukket opp her også.
Hvis AF går tilbake fra nullopptjeningsflightene, skal jeg vurdere å reise via Paris igjen.
Amsterdam foretrekkes inntil videre.
 
Jeg vil jo tro at de sendte den ut til flere enn meg. Jeg håper det, da jeg ikke er den mest frekvente ombord i AFs fly. AF er ganske bra, men Flying Blue er et av de dårligste programmene, selv om mange dessverre tar etter. Gebyrene har gått noe ned, men jeg har byttet til Delta Skymiles når jeg flyr Skyteam.
 
Jeg vil jo tro at de sendte den ut til flere enn meg. Jeg håper det, da jeg ikke er den mest frekvente ombord i AFs fly. AF er ganske bra, men Flying Blue er et av de dårligste programmene, selv om mange dessverre tar etter. Gebyrene har gått noe ned, men jeg har byttet til Delta Skymiles når jeg flyr Skyteam.

jeg fikk den også og har aldri flydd hverken AF eller noe annet Skyteam selskap. Ikke har jeg noe kort der eller. Men jeg får tilbuds-mail ifra de
 
Back
Top