• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nye rutiner for security på OSL?

tosfreight

ScanFlyer Silver
Nye rutiner for security på OSL?

Da jeg ankom OSL på vei til mine svigers i HAU på skjærtorsdag, slapp vi å gå igjennom transfer-security hvis vi kunne vise boardingpass for neste flight.... er det nye rutiner, eller noe de gjorde bare fordi det var helligdag? Hadde blitt veldig glad hvis det er nye rutiner.... har alltid syntes det har vært idiotisk at man må igjennom nok en sjekk etter ank OSL....

Re: Nye rutiner for security på OSL?

jeg skal fortelle deg hvorfor:) I alle fall en tålig bra gjetning! Det er nå innført 100% sikkerhetskontroll på norske flyplasser. dvs at alle er sjekket allerede. Da det ikke var det før, kunne folk fra en flyplass det ikke var sjekk på, gi gjenstander til folk på gardermoen. Er ikke sikker, men tror kanskje det er derfor!

Så sparer de vel en del penger på å kutte ut denne sjekken...

Kanskje de heller kan åpne en crew sluse til....så kan en gå enda saktere igjennom;)

Originally posted by catocontrol
jeg skal fortelle deg hvorfor:) I alle fall en tålig bra gjetning! Det er nå innført 100% sikkerhetskontroll på norske flyplasser. dvs at alle er sjekket allerede. Da det ikke var det før, kunne folk fra en flyplass det ikke var sjekk på, gi gjenstander til folk på gardermoen. Er ikke sikker, men tror kanskje det er derfor!

Sikkert ikke noen dårlig gjetning. I så fall er dette gledelig for alle som reiser via osl! En kø mindre!!! JIPPI!!!!!!!

Eivind

Er vel faktisk kun på OSL en MÅ gå igjennom ny sikkerhetssjekk før ny avgang om en skal bytte fly. Skal en bytte fly i Bergen, Stavanger eller f.eks på Harstad/Narvik så kan en jo bare bli i terminalen etter å kommet inn fra passasjerbroen.....og så gå ombord i neste fly.....

...så hvorfor ikke på OSL også...

Originally posted by Superhai
Originally posted by DY
...så hvorfor ikke på OSL også...

De har jo ytterst få utenlandsavganger.
Hvem har få utenlandsavganger? Om du mener Stavanger eller Bergen har det så er jeg ikke helt enig...men Harstad/Narvik har ingen. Men det er vel ikke spørsmål om hvor mange utenlandsavganger en har...har en 1 så skal det vel være kontroll uansett;)

Kommer en flyvende fra OSL og lander på Sola og skal videre til f.eks London, eller fra Bergen og skal til Frankfurt, så har en vel aldri vært nødt til å gå igjennom ny sikkerhetsjekk..... Og kommer en fra Stavanger og lander i Bergen før flyet går videre til Gatwick så slipper en jo også sikkerhetsjekk.....så hvorfor skulle tingene være annerledes på OSL?

Originally posted by DY
Og kommer en fra Stavanger og lander i Bergen før flyet går videre til Gatwick så slipper en jo også sikkerhetsjekk.....så hvorfor skulle tingene være annerledes på OSL?

Nå skal ikke jeg være bastant på noe, men jeg er ganske sikker på at du må igjennom ny sjekk. Evt så er de flyvningene som landet fra usikrede flyplasser plassert på en slik måte at de må gjennom kontrollen. For det har lenge vært et krav at passasjerene skal gjennom sikkerhetskontroll før de drar ut av landet, mens innenlands så har det tidligere ikke vært et krav. OSL ble bygget for å kunne ha full sjekk av samtilige passasjerer.

Originally posted by Superhai
Originally posted by DY
Og kommer en fra Stavanger og lander i Bergen før flyet går videre til Gatwick så slipper en jo også sikkerhetsjekk.....så hvorfor skulle tingene være annerledes på OSL?

Nå skal ikke jeg være bastant på noe, men jeg er ganske sikker på at du må igjennom ny sjekk. Evt så er de flyvningene som landet fra usikrede flyplasser plassert på en slik måte at de må gjennom kontrollen. For det har lenge vært et krav at passasjerene skal gjennom sikkerhetskontroll før de drar ut av landet, mens innenlands så har det tidligere ikke vært et krav. OSL ble bygget for å kunne ha full sjekk av samtilige passasjerer.
Men lander en f.eks i Stavanger og skal videre ut fra Stavanger så er det ingen sikkerhetssjekk...om en da ikke blir nekta å få utstedt boardingkort for siste strekning ved innsjekking på startflyplassen (f.eks OSL) og må sjekke inn på nytt på Sola....men har en ikke bagasje og kun håndbagasje og e-ticket...så.....vel ikke noe stor sak. Virket bare som at det som OSL nå har innført har vært på andre flyplasser lenge

Back