Nye ruter til Berlin, Praha og Visby

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Nye ruter fra Stockholm til Berlin, Praha og Visby - alle i konkurranse med SAS. Dessuten øker Norwegian fra syv til ni daglige mellom Oslo og Stockholm :up:

Norwegian startar direktlinjer till Berlin, Prag och Visby
Norwegian fortsätter att expandera på den svenska marknaden och startar tre nya direktlinjer till Berlin, Prag och Visby i juni. Samtidigt skärper bolaget konkurrensen om affärsresenärerna och ökar kapaciteten mellan Stockholm och Oslo från sju dagliga avgångar till nio.

– Vi fortsätter att bredda vårt utbud till populära weekenddestinationer i Europa. Berlin och Prag är båda eftertraktade storstäder med stort kulturutbud och spännande nattliv. Städerna har även en lägre prisnivå än många andra huvudstäder. Direktlinjerna till Berlin och Prag kommer att trafikeras året runt medan Visby, som är en riktig sommarstad, kommer att trafikeras under juni, juli och augusti, säger Åsa Larsson, pressansvarig på Norwegian.

Direktlinjen mellan Stockholm och Prag startar den 2 juni och kommer att flygas tre gånger i veckan, varje tisdag, torsdag och lördag.

Berlin får fyra avgångar i veckan från och med den 1juni, varje måndag, onsdag, fredag och söndag. Antalet avgångar till Berlin ökas från mitten av augusti till sex avgångar i veckan för att anpassas till affärssegmentet.

Den nya sommarlinjen till Visby startar den 2 juni och flygs varje tisdag, torsdag, fredag och söndag. Vid midsommar ökar antalet avgångar till sex gånger i veckan, alla dagar utom lördag.

Ökad kapacitet på Stockholm-Oslo

Samtid stärker Norwegian kampen om affärsresenärerna på Stockholm-Oslo sträckan då bolaget ökar kapaciteten från sju till nio dagliga avgångar.


– Vi ser hela tiden på möjligheten att förbättra vår tidtabell för dem som reser i tjänsten mellan Stockholm och Oslo. Från och med maj ökar vi till nio dagliga avgångar och anpassar tidtabellen så att det ska bli ännu enklare för de resande att välja Norwegian, säger Åsa Larsson.

Biljetter till Berlin, Prag och Visby kostar 299 kr enkel väg, inklusive skatter och avgifter och ligger ute till försäljning på www.norwegian.com från och med kl. 12.00, onsdagen den 16 mars.
 
DY går virkelig i strupen på SK nå! Ni dagelige rundturer mellom ARN og OSL vil gjøre DY enda mer interessant for forretningsreisende på denne ruten.
På ARN-Berlin går de dessuten i strupen på AB og SK, som begge flyr mellom ARN og TXL.

Praha kan dog bli noe vanskelig, Czech Airlines har tre dagelige avganger i hver retning på denne ruten, vil tro Czech snapper opp alle high-yield reisende. Dette er nok noe av grunnen til at de har presset ut SK på ruten ARN-PRG, samt ruten fra OSL og CPH til PRG. Men DY har nok sjansen til å ta endel fritidsreisende.
 
Last edited:
Spennende satsing fra DY ! De har tydeligvis fått ordentlig fotfeste i det svenske markedet. Ser ut til at deres innenlandsruter også går bra om dagene..
 
Det här är enligt mig superbra!!, jag flyger hellre med DY än med SAS, dels har de bättre priser och oftast bättre flygplan (737-800).

Flög ARN-LLA med SAS i veckan och flög då en gammal MD-80, när jag sedan åkte tillbaka LLA-ARN bokade jag med DY och fick flyga LN-DYG med nya Sky interiören plus wifi! Kanon att nu kunna åka med DY till sommarsemestern till Visby i sommar! Fast blir väl 733 dit kan jag tänka mig.
 
Ja Norwegian ser ud at ekspandere kraftigt i det svenske marked - hvilket også giver mening i forhold til at den svenske økonomi er godt oppe i fart og at det svenske marked er præget af svagere konkurrence sammenlignet med f.eks. DK/CPH.

I tillæg til ekspansionen fra det svenske marked ser det dog også ud til at OSL-CPH fra maj udvides fra 6x daglig til 7x daglig.

CPH-KRP(Karup) ligger desuden fra starten af maj inde med 6x daglig i forhold til de nuværende 3x daglig. Jeg kan dog ikke forestille mig andet end at dette må være en fejl!
 
CPH-KRP(Karup) ligger desuden fra starten af maj inde med 6x daglig i forhold til de nuværende 3x daglig. Jeg kan dog ikke forestille mig andet end at dette må være en fejl!

DY gik vel ned til 2 daglige på CPH-KRP her i vinter... Hvad planen er i sommerprogrammet ved jeg ikke, men 6 daglige må helt sikkert være en fejl. Flere af afgangene har samme afgangstidspunkt, så mon ikke der er tale om at de har lagt nye rutetider op uden at slette de gamle... Kunne dog tyde på 3 daglige i sommerprogrammet...
 
Vel, DY med ARN-SXF gar imot ikke mindre enn 4 konkurrenter, som flyr idag mellom Berlin og Stockholm. AB, FR, SK og 4U. Det blir grisebillig for kundene, men rett og slett altfor mange kapasitet i marked.

Godt mulig at bade FR og 4U kommer a skalere litt ned. FR er sure pa den tyske regjering pga innföring av en ny skatt og har alrede halvert sitt tilbud fra SXF, og 4U omlegger seg mere og mere til en selskap som fokusserer pa innenlands, badevann og etniske markeder.

Men - med disse tider som NAX pröver seg, vil de enten meget snart legge en fullverdig morgenavgang fra ARN til, eller de vil vaere en av de aktörer som matte forlatte kampen.
 
Det här är enligt mig superbra!!, jag flyger hellre med DY än med SAS, dels har de bättre priser och oftast bättre flygplan (737-800).

Flög ARN-LLA med SAS i veckan och flög då en gammal MD-80, när jag sedan åkte tillbaka LLA-ARN bokade jag med DY och fick flyga LN-DYG med nya Sky interiören plus wifi! Kanon att nu kunna åka med DY till sommarsemestern till Visby i sommar! Fast blir väl 733 dit kan jag tänka mig.

Som jeg har forstått det så er ARN nå eller blir før sommeren en ren -800 base...
 
Som tidigare nämts blir det nog tuff konkurrens på Stockholm-Berlin.
SAS & Air Berlin flyger ARN-TXL 2ggr/dag under de flesta av veckans dagar och Germanwings flyger ARN-SXF + Ryanair som flyger NYO-SXF dagligen.

CSA flyger ARN-PRG 3 ggr/dag med en blandning av 737 classic och A32X + Ryanair som flyger NYO-PRG.

Den kortaste internationella jet linjen i världen måste vara HEL-TLL med sina 80km...
 
Vad trist det blir att flyga när både SK & DY bara flyger med 737NG från ARN. Det e roligare nu när man kan välja på 733, 737NG & MD-80 på kortare utrikeslinjer & inrikes.

Jag undrar varför DY inte satsar något på affärslinjer i EU utanför Norden med stort pax underlag ut från ARN? Varför inte starta upp någon av ARN-AMS/DUS/BRU/FRA/Paris?
 
Last edited:
Vad trist det blir att flyga när både SK & DY bara flyger med 737NG från ARN. Det e roligare nu när man kan välja på 733, 737NG & MD-80 på kortare utrikeslinjer & inrikes.
?

Det er ikke så lett å gjøre alle fornøyd :)
 
Som jeg har forstått det så er ARN nå eller blir før sommeren en ren -800 base...

Du har nog helt rätt angående detta!
För nu på tre dagar har KHA, KKL & KKN byts ut mot NOR, DYL & DYM!

Ser dessutom att ikväll kommer en ny 738 in som NAX816 från OSL och retur flyget NAX817 flygs med en 733, så på måndag kommer nog ARN med största sannolikhet endast ha 738!
Dessutom riktigt trevligt att få ha bara nya flyg förutom NOC då..
 
Back
Top