Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Siste ord er kanskje ikke sagt, bak betalingsmur: https://www.dn.no/politikk/regjerin...ring-vil-avskaffe-nye-skatteregler/2-1-530255

Abid Raja ut mot egen regjering – vil avskaffe nye skatteregler

Nye skatteregler for personalrabatt over 50 prosent og rapportering av bonuspoeng har vekket sterke reaksjoner. Finanstoppene Abid Raja i Venstre og Henrik Asheim i Høyre går ut mot endringene.

– Jeg vil ta opp saken med regjeringen, si at dette er uklokt i sum og at jeg tror det er en dårlig signaleffekt fra en borgerlig regjering. Vi må få ned byråkratiet, frustrasjonen og hverdagsutfordringer, og vi bør snu i tide, sier finanspolitisk talsperson i Venstre, Abid Raja.

I starten av 2019 innførte regjeringen nye skatteregler for frynsegoder på jobb, såkalte naturalytelser. Arbeidsgiver får blant annet ansvaret for å skatterapportere bonuspoeng og tips, mens ansatte som får personalrabatt på over 50 prosent kan få betydelig skatt på fordelen.

Blant andre Senterpartiet, Arbeiderpartiet, Rederiforbundet og NHO har kritisert endringene.

De nye reglene fører til frustrasjon og mer byråkrati for dugnadsarbeidere, servitører, guider, butikkansatte og bedrifter, men gir lite tilbake i form av skattekroner, ifølge Raja, som får støtte fra finanskomiteens leder Henrik Asheim (H).

– Jeg er langt på vei enig i dette. Vi har fra Høyre, Frp og Venstre sin side tatt dette opp med Finansdepartementet og bedt dem gjennomgå disse endringene på nytt. Det er svært positivt at Siv Jensen signaliserer at det er hun i gang med, sier Asheim.

Finansminister Jensen forsvarer de nye reglene, men åpner nå for å gjøre enkelte justeringer.

Den mest omtalte endringen har vært at arbeidsgiver får ansvaret for å passe på bruk av flybonuspoeng opptjent på jobb.
 
Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Da blir det spennende å se hva "enkelte justeringer" vil bety. Jeg håper virkelig at de går tilbake på dette idiotiske forslaget, men jeg har mine tvil om "enkelte justeringer" vil få noen særlig betydning. Siv Jensen er vel ikke den som gjerne trekker tilbake noe som helst...

Noe av det verste med forslaget er kanskje skattlegging av dugnadsarbeid. Tenk på alt dugnadsarbeidet som nedlegges i Norge, både på idrettsarrangementer, festivaler og andre kulturarrangementer.
 
Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Noe av det verste med forslaget er kanskje skattlegging av dugnadsarbeid. Tenk på alt dugnadsarbeidet som nedlegges i Norge, både på idrettsarrangementer, festivaler og andre kulturarrangementer.

Det er feil å si at det er snakk om "skattlegging av dugnadsarbeid". Dersom man jobber gratis for kommersielle aktører og får betalt i form av fordeler, som overstiger 1.000 kr, så regnes det som lønn. Gjør man det samme for ideelle organisasjoner, kan man få fordeler for 10.000 kr før det blir skattbart.

Du kan fortsatt gjøre dugnadsarbeid på idrettsarrangementer, festivaler og kulturarrangementer uten at det medfører skatt.

Mer om denne saken fra Frivillighet Norge:
http://www.frivillighetnorge.no/no/...+naturalytelser+til+frivillige.b7C_wBrW3Y.ips

Derimot er det en skjerpelse for kommersielle festivalarrangører som kaller gratisarbeidet de får utført for "dugnad".
 
Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

NTB melder at finansminister Siv Jensen endrer reglene for rabatter, fribilletter og andre goder. Hun sier de har lyttet til synspunktene fra folk og bedrifter.

Så gjenstår det å se hva dette er i virkeligheten da.

Kilde: Nyhetsmelding VG direkte
 
Dersom man får kompensasjon for kansellert fly, og flyturen er betalt av arbeidsgiver, må man da skatte over kompensasjonen?
 
Hvordan skal man beregne fordelen av en ID Billett som ikke gir noen som helst plassgaranti? Når Wizz air selger billetter til 99kr innenlands og prisene endres jo hver time etter tilbud å etterspørsel. ID billett på longhaul koster ca 1000 kr mindre T/R enn kampanjebilletter hos f.eks Qatar til Bangkok. Fordelen er jo fleksibiliteten og ulempen er jo at man aldri vet hvor langt man kommer. Har selv opplevd å stå igjen på Thai fra Oslo med 130 ledige seter p.g.a vektrestriksjoner av frakt. Ingen hjelp ved kanselleringer. Bare lurer på hva prisen og fordelen blir regnet ifra.
 
Hvordan skal man beregne fordelen av en ID Billett som ikke gir noen som helst plassgaranti? Når Wizz air selger billetter til 99kr innenlands og prisene endres jo hver time etter tilbud å etterspørsel. ID billett på longhaul koster ca 1000 kr mindre T/R enn kampanjebilletter hos f.eks Qatar til Bangkok. Fordelen er jo fleksibiliteten og ulempen er jo at man aldri vet hvor langt man kommer. Har selv opplevd å stå igjen på Thai fra Oslo med 130 ledige seter p.g.a vektrestriksjoner av frakt. Ingen hjelp ved kanselleringer. Bare lurer på hva prisen og fordelen blir regnet ifra.

I min bransje (en annen) regnes fordelen ut fra differansen mot hva hvermansen må betale, men ser at det kan bli litt vanskeligere dersom fordelen alltid er flytende og man ikke har faste satser. Dersom vi oppnår fordeler i andre ledd er vi nødt til å melde inn fordelene enkeltvis, og det er mye styr, men regner med det blir i den retningen du eventuelt må gjøre det. Den eneste som sitter med fasit er nok økonomiavdelingen til arbeidsgiver :)
 
Det riktige er vel å sette verdien lik med FLEX biletter. Siden du jo må være veldig fleksibel når du bruker ID-billett. [emoji56]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Den største fordelen med ID billetter at de er super fleksible. Man kan booke om og endre så mye man ønsker også er den full refunderbar om man ikke bruker den.
 
Den største fordelen med ID billetter at de er super fleksible. Man kan booke om og endre så mye man ønsker også er den full refunderbar om man ikke bruker den.

Vil det da utløse skatteplikt dersom man booker og deretter avbooker?
 
Vet at de som jobber innen kollektivtrafikk (buss/trikk/båt) må betale skatt av de frikort-godene som overstiger 10 000 kroner. Skatter du til vanlig 30% og har frikort for en strekning som for den vanlige mannen i gata koster eksempelvis 15 000, ender du med å måtte skatte cirka 1500,- kroner. Om satsene for andre bransjer er de samme vet jeg ikke.
 
Fra NHO Transport
Det er verdt å huske at det er innført et fribeløp på naturalytelser fra arbeidsgiver på 8.000 kroner per år. I tillegg kan arbeidstaker motta 2.000 kroner i året i skattefrie gaver, og dette beløpet er foreslått hevet til 5.000 kroner i forslag til statsbudsjett for 2021. En arbeidstaker kan dermed motta frikort for totalt 13.000 kroner uten å bli skattepliktig, og de aller fleste frikort vil få en langt lavere skattemessig verdi enn dette
 
Det riktige er vel å sette verdien lik med FLEX biletter. Siden du jo må være veldig fleksibel når du bruker ID-billett. [emoji56]


Sent from my iPhone using Tapatalk


Hva med "bekreftet plass"-billettene? Eller "permanent 25%-rabatt"-billettene? (Husker ikke hvor mange prosent det var, kan hende det bare var 20%). Da er det ikke "bingo" mer...
 
Back
Top