Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

Jeg föler dette må bli vanskelig å håndtere, hvis jeg booker en bonusreise, hvordan kan en avgjöre om poengene jeg bruker er fra jobbet eller privat?

Ser minst fire forskjellige poengtyper fra ett skattemessig ståsted:
Poeng fra fly i tjenesten
Poeng fra fly betalt privat
Poeng fra kredittkortbruk for jobb
Poeng fra kredittkortbruk privat


Ved poengbruk blir det nok ofte en kombinasjon av poeng opptjent privat og i jobbsammenheng. Da må en regne ut hvor stor andel av beløpet som er skattepliktig, som i eksempelet her:


Det blir et vanlig FIFO-regnskap:
La oss si en har følgende inntjening:
Dato 1: 1 000 poeng (jobb)
Dato 2: 2 000 poeng (privat)
Dato 3: 4 000 poeng (jobb)
Dato 4: 1 000 poeng (privat)
Dato 5: 6 000 poeng (jobb)

og bestiller en privat reise for 10 000 poeng verd 1 500kr, trukket fra skatter og avgifter.

De 10 000 poengene består av:
Dato 1 + dato 2 + dato 3 + dato 4 + en del av dato 5
1 000 + 2 000 + 4 000 + 1 000 + 2 000 (en står igjen med 4 000 poeng fra dato 5)

Poeng opptjent privat trekkes fra: 10 000 - 2 000 - 1 000 = 7 000
7 000 av 10 000 brukte poeng stammer fra opptjening via jobb.

Skattepliktig beløp blir da:
1500 * (7000/10000) = 1 050kr.

Har en felles kredittkort som en bruker i jobb og privat, må en i tillegg regne ut hvor stor andel av kredittkortbonuspoeng som stammer fra bruk i jobbsammenheng.

Det er litt jobb å holde styr på, men det er fullt mulig.
 
Felles er at begge burde dekkes i like stor grad av paragraf 5-1 (1)



Hvis en ID-billett OSL-CPH f.eks. koster 250 kr, så kan man argumentere for at det er markedsverdien for en slik billett. Med andre ord ikke en ytelse til underpris.
 
Hvis en ID-billett OSL-CPH f.eks. koster 250 kr, så kan man argumentere for at det er markedsverdien for en slik billett. Med andre ord ikke en ytelse til underpris.

Markedsverdi skal være en pris som er "allment tilgjengelig". Det kan man ikke si at en ID-billett er.
 
Markedsverdi skal være en pris som er "allment tilgjengelig". Det kan man ikke si at en ID-billett er.



Hva er verdien av et produkt som ikke er tilgjengelig for allmenheten? Hvem bestemmer hvor mye de operasjonelle betingelsene, som følger med en ID-billett trekker verdien ned? Jeg syntes det er mange uklarheter her.
 
Hvis en ID-billett OSL-CPH f.eks. koster 250 kr, så kan man argumentere for at det er markedsverdien for en slik billett. Med andre ord ikke en ytelse til underpris.

Hvis du skal reise så kan du jo da kjøpe en vanlig billett til 250kr? :) Uansett er en ID-billett fullt fleksibel og har dermed er markedsverdien egentlig tilsvarende en fullflex. Du får jo stort sett plass på et klappsete om flyet er fullt, med mindre vi snakker tjukkeste julestria eller store arrangementer.
 
Hva er verdien av et produkt som ikke er tilgjengelig for allmenheten? Hvem bestemmer hvor mye de operasjonelle betingelsene, som følger med en ID-billett trekker verdien ned? Jeg syntes det er mange uklarheter her.


Ifbm. bonus-saken så er det "tilsvarende billett kjøpt på samme tid i samme klasse osv.". Hvordan verdsettes dette i Sverige, Østerrike m.v.? Noen har jo tråkket opp denne løypa før.
 
Hvis du skal reise så kan du jo da kjøpe en vanlig billett til 250kr? :) Uansett er en ID-billett fullt fleksibel og har dermed er markedsverdien egentlig tilsvarende en fullflex. Du får jo stort sett plass på et klappsete om flyet er fullt, med mindre vi snakker tjukkeste julestria eller store arrangementer.



Ja, så «fleksibel» at de ikke er garantert plass. Det drar ned hele verdien av fleksibiliteten igjen, slik at en slik billett ikke bør være verdt mer enn billigste billett
 
Ja, så «fleksibel» at de ikke er garantert plass. Det drar ned hele verdien av fleksibiliteten igjen, slik at en slik billett ikke bør være verdt mer enn billigste billett

Det kommer veldig an på bruksmønster.
Kjenner til en som flyr langdistanse 1-2 ganger pr mnd. Som regel ledig i biz, og kommer seg dit han skal den dagen han skal 19 av 20 ganger. Da snakker vi om verdier for titalls tusen i året, ikke hundrelapper.
De fleste her på forumet hadde nok lett byttet bort sine frynsegoder mot ID så lenge det ikke beskattes. Må man skatte på lik linje med poeng vil det ikke være særlig interessant lenger.
 
Ja, så «fleksibel» at de ikke er garantert plass. Det drar ned hele verdien av fleksibiliteten igjen, slik at en slik billett ikke bør være verdt mer enn billigste billett

Tror jeg aldri opplevde å måtte stå over. Det var helt fantastisk å ha fleksibilitet og fastpris uansett nårtid man booker billetten. ID-billetter min inngang til å bare bruke SAS fullflex eller norwegian flex i senere år, fordi følelsen av å være fleksibel var så god at jeg foretrekker det (trenger det?). Når det er «ok» priser, men synes det har vært mye bra envegspriser med fullflex de siste årene.
 
Tror jeg aldri opplevde å måtte stå over. Det var helt fantastisk å ha fleksibilitet og fastpris uansett nårtid man booker billetten.

Det kommer an på hvor du flyr og når. Tror ikke de som ble stående igjen i Cape Town natt til søndag syntes de hadde så fantastiske flexbilletter for å si det slik. Noen destinasjoner, Bangkok er et godt eksempel, kan være omtrent håpløse å komme seg tilbake fra på ID billett til visse tidspunkter. Jeg har selv opplevd å bli stående flere ganger innenriks i Norge og for den saks skyld. Sjeldent noe stort problem når det går flere fly den dagen, men kan bli dyrt andre steder. Flere overnattinger etc.
På typiske feriedestinasjoner, eller hvis jeg ikke reiser alene, bestiller jeg som oftest en vanlig billett.
Ved irregulære hendelser, vær, teknisk etc. har du mildt sagt uflaks med en ID billett.
 
Det kommer an på hvor du flyr og når. Tror ikke de som ble stående igjen i Cape Town natt til søndag syntes de hadde så fantastiske flexbilletter for å si det slik. Noen destinasjoner, Bangkok er et godt eksempel, kan være omtrent håpløse å komme seg tilbake fra på ID billett til visse tidspunkter. Jeg har selv opplevd å bli stående flere ganger innenriks i Norge og for den saks skyld. Sjeldent noe stort problem når det går flere fly den dagen, men kan bli dyrt andre steder. Flere overnattinger etc.
På typiske feriedestinasjoner, eller hvis jeg ikke reiser alene, bestiller jeg som oftest en vanlig billett.
Ved irregulære hendelser, vær, teknisk etc. har du mildt sagt uflaks med en ID billett.

Enig. ID-billetter er slet ikke så attraktive som mange tror. Jeg kan ikke huske hvornår vi sidst har brugt dem. Vi vælger så godt som altid at købe almindelige billetter når vi skal rejse da vi ikke orker usikkerheden om vi kommer med eller ej. Desuden er mange ID-billetter langt fra billige længere, så den misopfattelse som mange har om at de er så godt som gratis holder langt fra.

De senere år er almindelige billetter også faldet kraftigt i pris, så prisforskellen er ofte minimal. Derfor vælger vi næsten altid sikkerheden med en almindelig billet plus de ekstra fordele de nu har med sædevalg, loungeadgang, fast track, bonuspoint, statusoptjening, EU261 kompensation, ombooking ved irr-ops etc etc etc.

På Business er der selvfølgelig en del at spare, men flyselskaberne bliver også bedre og bedre til at fylde kabinerne her, så det kan ofte være ganske svært at få plads. Men man har stadig alle ulemperne (og ekstra omkostningerne) når man ikke kommer med.

Efter min mening er der ikke noget at beskatte her - den værdi man betaler for dem svarer - efter min mening - nogenlunde til den værdi man får ud af dem - altså mindre end revenue billetter. Naturligvis kan der være eksempler på afgange hvor man kan spare en del på ID, men der er også mange eksempler på det modsatte. Og hvis man skal beskatte dem, så må man vel også tilsvarende have fradrag på de ekstra udgifter (hotel ved irr-ops/denied boarding, vejrforsinkelser, ekstra transport til lufthavne m.v.) man nogle gange får ved at benytte dem.
 
Kanskje man tilsvarende kunne fått fradrag på skatten for alle ekstrakostnader som kan oppstå ved å reise på ID billetter da?
Fradrag for kostnaden av å brødfø hele familien på restaurant på flyplassen i en dag, samt hotellet for natten fordi alle fly er fulle, og man egentlig burde vært hjemme i stua for seks timer siden? Fradrag fordi man må legge inn 2-3 dager buffer på destinasjon før viktige bookinger som cruise eller safari?

Som singel student fikk jeg mye glede ut av ID billetter, men så fort man involverer kamerater eller dame så var det egentlig uaktuelt med ID
 
Det er kun (det politikere ser på som) fordeler som skal beskattes, fradrag gir ikke penger i kassa. Og hva som skal gjelde som "gyldig" avdrag er enda vanskeligere å definere enn hva poengene egentlig representerer i NOK.
Skal de gå ut ifra billigst mulig overnatting i tilfelle fradrag? Du må jo ikke bo på 5* når 1* er tilgjengelig, og du får fradrag for hva det kunna ha kostet. Blir litt av samme "logikk" -bare andre veien- som at en bonusbillett/ID på business skal telle som 30-40k "fordelsinntekt".
 
Kanskje man tilsvarende kunne fått fradrag på skatten for alle ekstrakostnader som kan oppstå ved å reise på ID billetter da?


Det er din risiko. Om du får en "lurvete bil" av arbeidsgiver og betaler skatt på gaven betyr det ikke at du kan føre utgifter til uventede reparasjoner den første uka...
 
Var nok ikke helt seriøst ment, mest for å fremheve det FlyHi sa at det ikke nødvendigvis er et så fantastisk gode helt uten ulemper.
Man ender også til tider opp med noen routinger verdig de ivrigste milage runners eller Fnate direkteruter uten noen hint av poeng eller status
 
Back
Top