Nå står det litt om dette temaet her.
http://www.tu.no/industri/2013/10/1...kontrakten-kan-bli-kansellert-etter-signering
Nå er ikke redningshelikopter "hyllevare". Norge har brukt årevis på å konkludere med hvilket helikopter som vil passe best i forhold til de egenskaper Norge på forhånd hadde ønsket.
Man startet med fire kandidater og har skrelt vekk 2 av disse før man i sommer sto igjen med 2 maskiner.
Om forholdet skulle ende med at Agusta-Westland skulle bli felt i en rettsak og Norge terminerer en underskrevet kontrakt på grunn av dette. Hvordan må man da behandle dette. Jeg vil tro at det ikke er en automatikk i at Norge da bare kan sette seg ned med Eurocopter og fremforhandle en ny kontrakt med de. Dette fordi valget av AW-101 er gjort etter visse kriterier som er utlyst i konkurranse, og AW-101 er den maskinen som oppfyller disse kriteriene best. Når man fraviker disse kriteriene og kansellerer en inngått kontrakt kan vel ikke de samme kriteriene legges til grunn for valg av en annen maskin. AW-101 vil jo fortsatt være den maskinen som oppfyller de kravene best.
Det burde bety at de to kandidatene som ble skrelt bort i sommer på nytt må inn i konkurransen igjen og andre kriterier for avgjørelsen må hentes frem. Fordi NH-90 også produseres av Agusta-Westland burde det bety at også dette helikopteret må strykes av lista. Man vil altså ende opp med Eurocopter og Sikorsky som konkurrenter om norges neste redningshelikopter.
Så blir spørsmålet da om Norge vil gå til en teminering av kontrakten med Agusta-Westland om selskapet skulle bli dømt i en rett for korrupsjon i en annen handel enn den norske, eller om man blir bundet av EU-regler så lenge man ikke kan avdekke en korrupsjon bak den inngåtte kontrakten med Norge? Selv om man tar de forbeholdene i kontrakten.
Jeg heller til at Norge ender opp med AW-101 og tror det er det beste alternativet for redningstjenesten i nord.
Vidar