Nye redningshelikoptre - AW?

Det er kanskje det beste alternativet, spesielt med tanke på rekkevidde og lasteevne. Ikke minst i de nordlige farvann.




Vidar
 
Bra valg av helikopter! Dette er sannelig på tide, og da er det bare 4-5 år til vi ser det første i drift... Skulle tro det var mulig å treffe et standpunkt noe raskere for å trygge en raskere utfasing av overmodne Sea King

Da har man brukt hundrevis av millioner i utredning, og mer enn 10 år på å treffe et valg! Dette må da være norsk byråkrati på sitt værste.. Har nesten ikke ord.
 
Nei, det er ganske utrolig. Det er nesten så at man blir overrasket over at dem faktisk har tatt et valg. Men når dem nå endelig tok et valg (joda, det skal forhandles først), så tror jeg dem faktisk landet på det beste valget.
 
Ser ut som de har valgt det med lengst rekkevidde, størst plass innvendig etc.
Ser at i kommentar feltet på tu.no, noen som nevner at det ikke kan lande på sykehus, (sea king har nå heller ikke kunne lande på her i Haugesund på flere år) , og at den er dårlig å bruke i fjellet.
Greit nok, du får nok ikke i pose og sekk, men hvor "dårlig" er den til dette?
 
Ser ut som de har valgt det med lengst rekkevidde, størst plass innvendig etc.
Ser at i kommentar feltet på tu.no, noen som nevner at det ikke kan lande på sykehus, (sea king har nå heller ikke kunne lande på her i Haugesund på flere år) , og at den er dårlig å bruke i fjellet.
Greit nok, du får nok ikke i pose og sekk, men hvor "dårlig" er den til dette?

Er den dårligere til fjells enn dagens? Brukes redningshelikoptrene mye til sånt, eller er det mest over sjø som er prioritert?

Sea King lander fint på Ullevål, men blåser vel NLA av paden, så de må avgårde før forsvaret inntar taket på P-huset.
 
De burde kanskje bestilt inn AW101 til fregattene og ... Eller er de for store ?

Hakke så mye tiltro til NH90 lenger ...

For øvrig, så nevner Wikipedia artikkelen for AW101 at Norge også har vurdert Bell Boeing V-22 Osprey i denne rollen ... Virkelig ?! Det hadde jo vært en litt annerledes ting ....
 
Last edited:
Ble fortalt at den ikke gjorde det pga. noe forsikringsrelatert. Men da er sikkert min info feil.

Neida. aldri hørt noe sånt tøys. ;) Godt med plass på helipad'en og Sea King'en fyker over hodene på oss naboene rett som det er. Har vært Super Puma nede ved noen anledninger også.
 
Håper se omprofilerer fargeskjema når de bytter de ut. Den skitne hvite fargen kunne de godt byttet ut snart.
 
Godt valg. Den maskinen med lengst rekkevidde og størst lasteevne. Den er bare noen cm lenger enn Sea King, og rotordiameteren er faktisk mindre - det er jo dette som teller når det gjelder å lande på trange plasser. Ingen problem å lande den på KV-skip heller.. Når det brenner på dass er det greit å ha størst mulig kapasitet, best løfteevne og lengst rekkevidde!

Det staves forøvrig Agusta, ikke AUgusta :)
 
Last edited:
Det er vel ikke helt bankers at AW101 blir valgt. Er det ikke sånn at Agusta står tiltalt i en korrupsjonssak? Blir de dømt, står vel kontrakten i fare for å bli kansellert.
 
Det er vel ikke helt bankers at AW101 blir valgt. Er det ikke sånn at Agusta står tiltalt i en korrupsjonssak? Blir de dømt, står vel kontrakten i fare for å bli kansellert.

Vil ikke tro det, med mindre det dukker opp beskyldninger og bevis for at norges kontrakt kommer som følge av korrupsjon, eller forsøk på sådan.



Vidar
 
Back
Top