Det er ikke sikkert f.eks Nordnorge trenger politihelikopter, men så har du avstandene som trolig rettferdiggjør denne kapasiteten.
Jeg mener det faktisk gjør det motsatte, som forige taler sier, så vil det være feil bruk av penger. Nettop på grunn av avstandene vil det være behov for flere politi pr innbygger distriktene, spesielt nord av Trøndelag. For en gitt mengde penger, er det bedre å sørge for at beholder flere lennsmanskontor og sørge for adekvat bemanning på disse.
Pengene kommer alle fra justisdep, og selv om man tenker at "de kan jo bare betale", så er det nå faktisk slik at polititet selv må kunne påvirke hvordan de helst vil bruke x-antall millioner kroner man evt får ekstra. (Og vi diskuterer faktisk penger de ikke har p.t.)
Om Politimesteren i f.eks Troms får valget mellom 50 ekstra stillinger og at man slipper å legge ned 2 kontorerer - eller få en EC135 statsjonert i Troms, tja hva ønsker vedkommende da?
En annen ting som er litt viktig når man diskuterer helikopter, er at man faktisk må ha oppdrag nok til det også. Vi er faktisk i en situasjon i Norge der det ikke er så ille mye kriminell virksomhet, og jo mer glissent befolket det er, jo mindre blir det. Vi må ikke komme i en situasjon der ett helikopter bruker mesteparten av sin tid på crew rommet, og må drive trafikkontroll langs E6 eller E10 for å fylle dagene. Min personlige mening er at det bør finnes en helikopterkapasitet der Politiet på bakken daglig har behov for en observasjons/overvåkningsplatform i lufta. Med det som inngangsverdi tror jeg realisme begrenser en slik tjeneste til de største byene.
For overvåkningsplatform i distriktene, er det kanskje verdt å se til UK, der de bruker fixed wing (Islander) som sensor platform i Manchester og Nord Irland. Kunne en King Air eller noe slik med sensorer være noe for de mer grisgrendte strøkene. (Mye) raskere transittid, og god endurance. Koster penger dog.....
Transportkapasitet er noe som media har hengt seg opp i etter 22 juli, og det er også fremstilt som noe det ikke er. Forsvaret gjør som kjent denne jobben med de to maskinene som står på 2 timers beredskap på Rygge. Selv om denne skulle bli oppgradert til RS15 (urealistisk, om de ikke DRASTISK endrer antallet helikopter og mannskap hos 339/720) er dette også faktisk i praksis en beredskap for å trasportere sentrale ressurser (Beredskapstroppen, bombegruppa osv) til steder sør av Trøndelag. Blir det lenger unna må fixed wing inn i rekka. Som de fleste vet, er det uttrykkknignsenhetene i Politidistriktene som må klare brasene om noe stygt skjer, beredskapstroppen er for ting som varer i mange timer med en gang vi snakker områder som er mer enn ett par timer med bil fra Oslo. Selv om de bytter til Aw139 eller noe slik, er det for store avtander til å basere seg på å fly ting til
hele landet.