Nye politihelikoptere

Har så vidt fått tilbake syn på et øye, men må nesten kommentere denne.

Enig med Cato !

En liten titt på SSB,s folketallstatistikk viser at ca 2,4 mill. av Norges beboere lever rundt "grytefjorden" inkludert Hedmark og Oppland.

De resterende ca 2,7 mill bor andre steder, med lengre avstand til"øvrigheta".

Hvorfor skal så eventuelle nye Politihelikoptere baseres hvor responstiden for andre enheter er kortest?

Kanskje vi burde lære litt av "broderfolket" i Øst-
- som har har hatt tilsvarende polititjeneste i flere tiår ?

edit: regnearket spilte meg et puss.
Tall korrigert nå - tror jeg. :)
 
Last edited:
Så de vil ha tre helikoptre på Østlandet, og null i resten av landet? Idiotisk.

Poenget er at de trenger 3 maskiner for å levere det stortinget har bestilt i dag, dvs levere en nasjonal tjeneste med base i Oslo. (Som primært vil operere på østlandet, men kan bidra landet rundt.) 2 maskiner er ikke nok til å levere H24/365

Om man ønsker å øke ambisjonsnivået ved å definere at f.eks Bergen skal ha RS15 dekning fra en base i byen, med ansvar for å dekke vestlandet, og ditto i Trondheim for å dekke Trøndelag og områder rundt ----> fortsett tankegangen nordover, ja så må man bestille det fra Stortinget med tilhørende kroner.

Om man øker omfanget litt eller mye, så vil man kanskje kunne redusere mengden overkapasitet i % litt. Tenker høyt, men om man har 2 maskiner basert i Oslo, og 2 i Bergen, så kan det kanskje holde med ett nummer 5 som nasjonal vedlikeholdsreserve. Regnestykket blir seff anderledes om man øker omfang av ordningen.


Politiet har uttalt i media at det er viktig at tjenesten faktisk er tilgjengelig selv i Oslo, og at en ordning der maskinen blir tatt av tjeneste pga teknisk gjør at man "blir vant til" at den ikke er tilgjengelig, og derfor "glemmer" å be om bistand fra dem.

Jeg er tilhenger av at man har rask helikopterdekning i hele landet (Innenfor realistiske rammer), men gitt utfordringene Politet har, så tror jeg ikke det er klok bruk av penger, med mindre det ikke dukker opp betraktelig mer kroner fra tinget.
 
Dette er en kapasitet som absolutt bør betales av justisdepartementet, ikke avstandpolitidistrikt.
Det å bruke Oslobaserte helikoptre i resten av landet, blir litt søkt. Utrykningstiden blir litt i overkant.

Det er ikke sikkert f.eks Nordnorge trenger politihelikopter, men så har du avstandene som trolig rettferdiggjør denne kapasiteten.
 
Hvor lang tid bruker et helikopter å på å forflytte seg fra øst til vest i landet? Flyr jo ikke fullt så fort som et propellfly....
 
Ikke bare bruker de tid, men de må som oftest fylle tanken først og ting tar tid. Går vel fort 1 1/2 øst- vest?
 
Det er ikke sikkert f.eks Nordnorge trenger politihelikopter, men så har du avstandene som trolig rettferdiggjør denne kapasiteten.

Det har vært trukket fram som en mulig løsning i bl.a Øst-Finnmark i forbindelse med den nye politireformen. Men man kan ansette ganske mange politimenn og kvinner for den kostnaden en helikoptertjeneste koster.
Baserer man den politimessige dekningen på en helikptertjeneste betyr det at politiet blir hendelses orientert og kommer med helikoipter om det skjer noe og været er tålelig bra. Man mister altså politiets fremste oppgave som er det forebyggende ved å være tilstede og synlig. Bruker man de pengene som en helikoptertjeneste koster og ansetter politi rundt i distriktet kan man i større grad være tilstede og ha vakt, i bl.a helgene, og derigjennom raskere kunne løse de oppgavene som politiet normalt har utenom åpningstiden på kontoret.

Det har i den siste måneden, etter hendelsen på vestlandet, blit trukket fram dette med responstid. kritikken har haglet over politiet ford de oftest er siste blålysetat som dukker opp, og gjerne en god stund etter ambulanse og brann/redningsetaten. Dette vil aldri bli noe bedre om tilstedeværelse skulle bli erstattet av en helikoptertjeneste rundt omkring i landet. Og det er der debatten er i dag, responstid.

Men dette er langt off-topic og regner med at en av moderatorene sletter dette.





Vidar
 
Det er ikke sikkert f.eks Nordnorge trenger politihelikopter, men så har du avstandene som trolig rettferdiggjør denne kapasiteten.

Jeg mener det faktisk gjør det motsatte, som forige taler sier, så vil det være feil bruk av penger. Nettop på grunn av avstandene vil det være behov for flere politi pr innbygger distriktene, spesielt nord av Trøndelag. For en gitt mengde penger, er det bedre å sørge for at beholder flere lennsmanskontor og sørge for adekvat bemanning på disse.

Pengene kommer alle fra justisdep, og selv om man tenker at "de kan jo bare betale", så er det nå faktisk slik at polititet selv må kunne påvirke hvordan de helst vil bruke x-antall millioner kroner man evt får ekstra. (Og vi diskuterer faktisk penger de ikke har p.t.)
Om Politimesteren i f.eks Troms får valget mellom 50 ekstra stillinger og at man slipper å legge ned 2 kontorerer - eller få en EC135 statsjonert i Troms, tja hva ønsker vedkommende da?

En annen ting som er litt viktig når man diskuterer helikopter, er at man faktisk må ha oppdrag nok til det også. Vi er faktisk i en situasjon i Norge der det ikke er så ille mye kriminell virksomhet, og jo mer glissent befolket det er, jo mindre blir det. Vi må ikke komme i en situasjon der ett helikopter bruker mesteparten av sin tid på crew rommet, og må drive trafikkontroll langs E6 eller E10 for å fylle dagene. Min personlige mening er at det bør finnes en helikopterkapasitet der Politiet på bakken daglig har behov for en observasjons/overvåkningsplatform i lufta. Med det som inngangsverdi tror jeg realisme begrenser en slik tjeneste til de største byene.

For overvåkningsplatform i distriktene, er det kanskje verdt å se til UK, der de bruker fixed wing (Islander) som sensor platform i Manchester og Nord Irland. Kunne en King Air eller noe slik med sensorer være noe for de mer grisgrendte strøkene. (Mye) raskere transittid, og god endurance. Koster penger dog.....

Transportkapasitet er noe som media har hengt seg opp i etter 22 juli, og det er også fremstilt som noe det ikke er. Forsvaret gjør som kjent denne jobben med de to maskinene som står på 2 timers beredskap på Rygge. Selv om denne skulle bli oppgradert til RS15 (urealistisk, om de ikke DRASTISK endrer antallet helikopter og mannskap hos 339/720) er dette også faktisk i praksis en beredskap for å trasportere sentrale ressurser (Beredskapstroppen, bombegruppa osv) til steder sør av Trøndelag. Blir det lenger unna må fixed wing inn i rekka. Som de fleste vet, er det uttrykkknignsenhetene i Politidistriktene som må klare brasene om noe stygt skjer, beredskapstroppen er for ting som varer i mange timer med en gang vi snakker områder som er mer enn ett par timer med bil fra Oslo. Selv om de bytter til Aw139 eller noe slik, er det for store avtander til å basere seg på å fly ting til hele landet.
 
Last edited:
Rapporten ønsker vel også et helikopter som skal kunne utføre to forskjellige oppgaver. Dagens observasjonstjenest og ny ønsket transport kapasitet. Hvilket helikopter vil kunne løse dette og ikke få en unødvendig høy driftskost på observasjonsjobben som jo vil være hoved jobben?
 
Og da har man bestemt seg. Politiet ønsker å kjøpe tre AW169 helikptre, med oppsjon for tre til. Nesten 700 milloner for helikoptre, deler og service over 10 år.

Kilde: Aftenposten.no
 
Back
Top