Nye menyer på interkontinentale flygninger

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Nye menyer på interkontinentale flygninger

Denne måneden introduserer SAS nye menyer på sine interkontinentale flygninger. Det innebærer mer organisk mat, bl.a. har brød, smør, melk og sjokolade blitt organisk i alle klasser. I Business Class har menyen blitt utvidet med et tradisjonelt skandinavisk måltid i tillegg til nye lokale oster og en ny jordbærkake. Ellers har forretter og hovedretter blitt utvidet i Economy Class og det blir også gjort forandringer i den andre serveringsrunden.

SAS har også byttet ut menykortene med kort som har nytt format og design, trykket på miljøvennlig og mindre papir - og på færre språk.

Re: Nye menyer på interkontinentale flygninger

En kamerat reiste CPH-BKK i biz for et par uker siden, og der var menykortet blitt høyt og smalt i stedetfor det gamle firkantede. Dog var menyen akkurat lik den SAS serverte på samme ruta i november.

Hva menes med "et tradisjonelt skandinavisk måltid"? Kjøttbullar? Dansk bøf? Kjøttkaker? Kjøttpudding? Lutefisk?

Lokale oster og jordbærkake høres jo framifrå ut! Får vi se Selbu Blå fremover da?

BF:cool2

Å nei, hvis dette betyr at det blytunge svarte brødet også kommer inn på IC, så er ikke det positivt! Det synest jeg ingenting om. En ny jordbærkake og nye oster høres derimot ikke dumt ut.

Mer organisk mat, er ikke mat generelt organisk da? Eller har de begynt å servere plastbrød? :lol:

Om det er mer sunn og/eller økologisk det er snakk om er det jo litt interessant; slik mat koster jo mye mer enn vanlig mat. Mindre posjoner? Henter de penga fra andre steder?

Hva menes med "et tradisjonelt skandinavisk måltid"? Kjøttbullar? Dansk bøf? Kjøttkaker? Kjøttpudding? Lutefisk?

Det skal komme noe tradisjonelt, "hjemmelaget" husmannskost som et av alternativene. Det erstatter ikke utvalget - bare utvider det.

Å nei, hvis dette betyr at det blytunge svarte brødet også kommer inn på IC, så er ikke det positivt! Det synest jeg ingenting om.

Organisk brød betyr ikke nødvendigvis et rugbrød eller tilsvarende. I Business Class blir det uansett et utvalg av ulike brødsorter.

Mer organisk mat, er ikke mat generelt organisk da? Eller har de begynt å servere plastbrød? :lol:

Om det er mer sunn og/eller økologisk det er snakk om er det jo litt interessant; slik mat koster jo mye mer enn vanlig mat. Mindre posjoner? Henter de penga fra andre steder?

Organisk produsert da ... Og nei, det blir ikke mindre porsjoner - SAS sier de skal servere større porsjoner. Så får vi se hvordan endringene blir mottatt.

Organisk produsert da ... Og nei, det blir ikke mindre porsjoner - SAS sier de skal servere større porsjoner. Så får vi se hvordan endringene blir mottatt.

Det er nok fordi jeg har hatt en del kjemi i løpet av min utdannelse at jeg kommenterer dette... :p

"Organisk materiale eller organisk stoff er en samlebetegnelse for materiale som stammer fra levende organismer eller materiale som inneholder karbonatomer."

"Uorganiske forbindelser er kjemiske forbindelser som ikke er organiske, dvs. at de fleste forbindelser som ikke inneholder karbon er uorganiske. De er av mineralsk og ikke biologisk opprinnelse."

"Økologisk mat produseres mest mulig i tråd med naturens premisser, og på en måte som i størst mulig grad tar hensyn til dyrenes naturlige atferd og behov."

Det er nok fordi jeg har hatt en del kjemi i løpet av min utdannelse at jeg kommenterer dette... :p

"Organisk materiale eller organisk stoff er en samlebetegnelse for materiale som stammer fra levende organismer eller materiale som inneholder karbonatomer."

"Uorganiske forbindelser er kjemiske forbindelser som ikke er organiske, dvs. at de fleste forbindelser som ikke inneholder karbon er uorganiske. De er av mineralsk og ikke biologisk opprinnelse."

"Økologisk mat produseres mest mulig i tråd med naturens premisser, og på en måte som i størst mulig grad tar hensyn til dyrenes naturlige atferd og behov."

Helt riktig! På engelsk burkes dog betegnelsen organic food om biologisk dyrket mat. Dette blir litt komisk når man tenker på at alt av sprøytemidler som brukes til å drepe ugress og insekter er organiske stoffer. Eneste ikke-organiske stoff som brukes i vanlig jordbruk er kunstgjødsel. Flybensin er organisk, men jeg spiser den helst ikke...

Det mest interessante er at så og si all mat inneholder salt, som definitivt er uorganisk. Dog er ikke salt dyrket da...

--
O_K_ siv.ing kjemi...

Interessant fenomen at de tilbyr økologisk mat. Er dette for å "kompensere" for dårlig samvittighet under flyreisen, som slett ikke er speiselt miljøvennlig? Eller er det bare et slags motefenomen, der det høres finere ut når det er økologisk. Tror helst det siste. Klarer ikke helt å fri meg fra at det ligger en slags dobbeltmoral i dette, minst...

Organisk brød betyr ikke nødvendigvis et rugbrød eller tilsvarende. I Business Class blir det uansett et utvalg av ulike brødsorter.
Jeg tenker da på det brødet som serveres på intraskandinavisk (og muligens også andre steder i Europa). Det synest jeg lite om.

Blir spennende å høre når noen har smakt på dette. Om det godt eller om det er nok en "enhancment" alla:

- Nå blir det lettere å vite hvor mange poeng det koster å bo på Radisson hotell
- For at det skal bli lettere å finne frem i velvære kit'et har vi fjernet mesteparten

Jeg stiller meg i rekken av kynikerne her og spør: hva er det som er blitt "enhanced"?

Det er så langt mellom hver gang et flyselskap bare lanserer noe som er faktisk bedre, at jeg tar det for gitt at det nedi materien her nok lusker noen besparelser og nedskjæringer.

Inn til de er bragt på det rene så får vi vente med rosen :)

-A

SAS legger nå mere penger, og resurser i maten. Det skal også være mer "kortreiste" råvarer. Så det blir mere råvarer fra områdene rundt københavn, og Arlanda og små meierier, bakerier, etc i nærheten.
Dette kommer til å bli bra, bedre mat, hvor minst en rett på menyen skal være en typisk skandinavisk. Desertene skal bli freshere, og mere smakfulle.

Forrige gang SAS forbedret menyen ble det bedre, å det tror jeg det blir denne gangen å.

Salmon!!! ALWAYS Salmon! :colgate:

Det skal også være mer "kortreiste" råvarer. Så det blir mere råvarer fra områdene rundt københavn, og Arlanda og små meierier, bakerier, etc i nærheten.

Godt å vite frokosten jeg får servert før landing i Tokyo ikke har reist så langt FØR den kom til Kastrup....:drunk:

Last edited:

Flyr SK IC ORD-CPH 23. Juni og ARN-ORD 30. Juni. (UA til/fra ORD fra CPH og SK til/fra OSL-TRD og WF til/fra BNN)

Gleder meg - da jeg ikke har fløyet SK IC siden A340 CPH-EWR i 2002....

Er det samme seter etc. i Økonomi klasse som da? Glemmer aldri avgangen fra CPH med kameraene i halen/under flyet og musikken :)

Er det samme seter etc. i Økonomi klasse som da? Glemmer aldri avgangen fra CPH med kameraene i halen/under flyet og musikken :)

Kamera under og i nesen (ikke halen), mener du nok ;)

Ellers er nok flyet som i 2002, bare det at det er brukt en del år i mellomtiden. God tur!

Det SAS gjør ved å forandre menyene er å sørge for mer og bedre mat. Man ønsker å innvolvere lokale leverandører og bedrifter. Å det er dette som menes med kortreist mat.
Du vil f.eks oppleve å få ulike oster av samme type ut fra ARN og CPH. Dette er fordi man benytter lokale gårder som lager disse varene.
Tror SAS er ganske alene om dette i verden, å jeg er ganske stolt av å skulle jobbe med slike produkter.

Høres bra ut med "kortreist" mat, men det høres da temmelig pussig ut for et flyselskap å bruke dette begrepet, all den tid flyselskap driver med det motsatte av "kortreist". Det ville kanskje være en fordel å ganske enkelt bytte ut det moteriktige "kortreist" med "lokal". Håper de lager skikkelige informasjonsfoldere om maten, slik at de spisende reisende får en tilleggsopplevelse ved å lese om produktene.

Høres bra ut med "kortreist" mat, men det høres da temmelig pussig ut for et flyselskap å bruke dette begrepet, all den tid flyselskap driver med det motsatte av "kortreist". Det ville kanskje være en fordel å ganske enkelt bytte ut det moteriktige "kortreist" med "lokal". Håper de lager skikkelige informasjonsfoldere om maten, slik at de spisende reisende får en tilleggsopplevelse ved å lese om produktene.

Du har helt rett, SAS bruker utrykket lokal, jeg bruker korteist.
Same same, but different.
Men helt enig, det er også lokal de benytter i informasjonen som er sendt ut.

MY BAD!

Ser ut som en liten misforståelse eller oversettingsfeil. Så i SAS-Magasinet i dag og der hadde de korrekt brukt økologisk om den nye maten

Back