Det er ikke vanskelig å forstå at slike konspirasjonsteorier oppstår. Det ble også framsatt som grunn til at en av konkurrentene trakk seg fra konkurransen. De opplevde ikke konkurransen som reelll. De mente at Norge gjennomførte en "skinn konkurranse" for å presse pris hos Lockheed.
Vidar
Hvis man ser bort i fra de grunnleggende rammene som gjør at Gripen kvalitativt vil slite mot F-35A/C, F-18E+ etc (Da tenker jeg på størrelse, og med det rekkevidde, antall hardpoints ved vettug fuel last, selv på siste utgave osv)
.......så er det største problemet utenrikspolitikken til den Svenske staten! Gripen har ikke fått deltatt nok utenlands skarpt til at man får vist om den kan brukes i praksis.
(Å fly BAR-CAP og leke Predator uten våpen og downlink over Libya blir litt halveis)
Men seff, det er mye rart som foregår når våpen skal handles, jeg tror nok at behovet for å få levert C-130J raskt var en faktor. Norge fikk USAF sloter i prouksjonen......og få det på nytt med erstatningen til Siv.
Nå man først snakker om rare ting som skjer.....bare fordi statsadvokaten henlegger en sak bety ikke at ingen ting har skjedd. Britene konkluderte med at avtalen var korrupt......og vi snakker selvsagt Saabs/FMVs utleie av Gripen til Tjekkia.
Intet annet enn ren logikk! Kjøper man et ferdig utviklet og testet produkt betyr det rask levering, kjøper man et fremtidig produkt som fremdeles er under utvikling og testing må man påberegne tid til utvikling. EN leveringsplan blir sjeldent 100% utfylt i slike tilfeller, se bare på NH-90.
Ännu ett inlägg från någon som inte verkar veta något om SAAB eller har förutfattade meningar som inte överensstämmer med verkligheten.Enda en sur/bitter svensketraad?
Det er vel paa tide aa stikke fingeren i jorda og innroemme at uten Sveriges kjoep av Gripen hadde vaert der Saab bildivisjon er i dag: Konkurs.
En haandfull brukte fly til ett par oestblokkland, ett dusin fly til Thailand og ett lite salg til soer afrika som lukter muffens lang vei (og man beskylder Norge for aa drive med skittent spill) er det eneste Saab har aa vise til.
Norge har valgt ett fremtidsrettet produkt levert av en leverandoer man har lang erfaring med, spesifikasjonene ble moett og selv om flyet kan bli dyrere, gjoer det jobben det er designet til aa gjoere.
Man kan vaere uenig i Norges valg, men det er nok sutring. Det er paa tide aa legge denne saken bak seg.
Ännu ett inlägg från någon som inte verkar veta något om SAAB eller har förutfattade meningar som inte överensstämmer med verkligheten.
* SAAB hade inte gått i konkurs om nya Gripen ej blev verklighet. SAAB sysslar med mycket annat än bara Gripen.
* SAAB har lång erfarenhet inom flygindustrin, det vet du väl? Jag menar så ignorant kan du bara inte vara.
* Gripen gör också jobbet det är designat till att göra där specifikationer blir mötta. Eller kan du nämna någon parameter som inte uppfylts?
* De "skumma affärerna" du hänvisar till var alla utförda av BAe. Det är de som gjort affärerna skumma. Hade du bara läst på lite istället för att ösa en massa förutfattade meningar hade du inte skrivit så.
Droppa ignoransen och kom in i matchen istället för att sitta och fantisera ihop rena lögner.
Med det så kommer jag sluta skriva i den här tråden, så tillvida det inte dyker upp nån annan verklighetsfrånvänd kommentar som måste bemötas.
Ingen på forumet har väl hävdat att Gripen skulle ha blivit det bästa valet för Norge?
Den enda poängen som framförts är väl att norska regeringen påstod att F-35 skulle bli just det billigaste valet.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.