Nye FlyBe (2021) -> Konkurs Jan'23

Re: Nye FlyBe (2021)

Du mener da BA tok over BMI. BA gjør det de kan for å sikre seg monopol de også. De eneste som ser ut til å klare seg er Loganair som har holdt på med sitt siden 1962. En gang var de en av de aller største på britisk innenriks, så hvem vet...

Da BA tok over det som i praksis var et konkursbo.

Man skal heller ikke glemme at EasyJet og FR har en god del av innenriksmarkedet også — men det er ingen andre fullservicetilbydere.

Logan er greit nok — og de tok vel over en del av BMI Regionals rutenett også — de har tydelig vokset siste årene — men ingen utfordrer på LHR/LCY akkurat slik FlyBe til tider var og også CityJet før de gikk over til wetlease. Virgin hadde jo også sin satsing og feilet.

Det er selvsagt vanskelig å konkurrere med BAs rutenett — og mange som skal punkt til punkt greier seg med U2/FR og LGW/STN/LTN.

Rutekartet deres nå i januar, rett før konkursen

Fnjqlv9XgAAme4X

Uten å ha lest saken så er vel det utelukkende for slots på LHR?

Litt usikker på om de kan brukes til noe nyttig. Tar jeg ikke helt feil så er disse slotene ganske begrenset i hvor du kan fly, og jeg ser ikke for meg at noen av disse selskapene er veldig interresert i å starte britisk innenriks

Litt usikker på om de kan brukes til noe nyttig. Tar jeg ikke helt feil så er disse slotene ganske begrenset i hvor du kan fly, og jeg ser ikke for meg at noen av disse selskapene er veldig interresert i å starte britisk innenriks

AF-KLM har historie da. Både KLM UK og også CityJet som kjørte under AF koder og var heleid i en årrekke.

Spørsmålet er bare om det ikke kanabaliserer KLMs eksisterende rutenett i UK. Men kan godt tenkes de vil prøve igjen. Det er et veldig nært marked for dem, og FlyBe har hatt en del AMS-ruter fra distriktene i samarbeide med dem oppigjennom.

Føler jeg likevel er litt skeptisk.

AF-KLM har historie da. Både KLM UK og også CityJet som kjørte under AF koder og var heleid i en årrekke.

Spørsmålet er bare om det ikke kanabaliserer KLMs eksisterende rutenett i UK. Men kan godt tenkes de vil prøve igjen. Det er et veldig nært marked for dem, og FlyBe har hatt en del AMS-ruter fra distriktene i samarbeide med dem oppigjennom.

Føler jeg likevel er litt skeptisk.

Kan det være FlyBes AMS slots som frister?

G-JECY er på vei BHX-TRF i skrivende stund.
Return to lessor eller solgt til Widerøe?

G-JECY er på vei BHX-TRF i skrivende stund.
Return to lessor eller solgt til Widerøe?

Stod en del Flybe-maskiner på TRF etter forrige konkurs, tipper WF står for vedlikehold for lessor før de skal videre. G-ECOF stod der i alle fall i 10 måneder, men det var vel 2-3 til om jeg ikke husker feil.

WF snuser visst på en av maskinene til Flybe-konkursboet, men om det er G-JECY eller noen andre vet jeg ikke.

Stod en del Flybe-maskiner på TRF etter forrige konkurs, tipper WF står for vedlikehold for lessor før de skal videre. G-ECOF stod der i alle fall i 10 måneder, men det var vel 2-3 til om jeg ikke husker feil.

Det sto 5-6 stykker som WF hadde tilsynsansvaret for under pandemien.

Emerald Airlines har hatt «walk in» intervjuer for tidligere Flybe personell. Det er mulig de ser muligheten til å ekspandere ved å «overta» noen av folka og ruter.

Ikveld kommer G-ECOR og G-EXTB til TRF for lagring hos WTS,
begge eiet av NAC. Samme som G-JECY.

Back