Nye EU-regler skaper problemer for Air Greenland

Trdfly

Moderator
Medlem
Nye EU-regler skaber problemer for Air Greenland

En opstramning af EU´s sikkerhedsregler betyder, at Air Greenland-flyet fra Narsarsuaq bliver fjernparkeret i Københavns Lufthavn, hvorefter alle rejsende skal videre til toldbehandling. Det skaber forlænget transittid.

Med dags varslel er det blevet noget mere besværligt at være flypassager mellem Narsarsuaq i Grønland og København. Passagererne skal nemlig gennem en særlig kontrol ved ankomsten. Det skyldes, at EU med øjeblikkelig virkning har ophævet den særtilladelse, som Narsarsuaq Airport og Air Greenland i fællesskab har haft på ruten mellem Narsarsuaq og København
http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=78421
 
Last edited by a moderator:
Ja huff, EU må passe seg for disse Grønlenderene :rolleyes:
Har man ikke større problemer i unionen enn dette... Jaja
 
Ja huff, EU må passe seg for disse Grønlenderene :rolleyes:
Har man ikke større problemer i unionen enn dette... Jaja

Nå var det vel grønlenderne selv som valgte å forlate unionen for en rekke år siden, som man reder ligger man ;)
 
Nå var det vel grønlenderne selv som valgte å forlate unionen for en rekke år siden, som man reder ligger man ;)

Så vidt jeg kan lese av artikkelen handler det om flyplassen på Grønland er godkjent eller ikke ihht. EUs regelverk. Om en flyplass ikke har god nok sikkerhet så skjer jo dette, uavhengig av om den er i EU eller ikke. (Norge er ikke med i unionen, men vi slipper da dette når vi kommer til CPH)

Kastrup har selv vært oppe i en tilsvarende situasjon en gang, der alle passasjerer fra Kastrup ble definert som urene:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=14296
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=14936

Som man reder ligger man :D
 
Last edited:
Nu du kommer fra f.ex Tokyo og skal fortsætte med andet fly..så skal du også igennem et sikkerhedscheck i Kastrup..Det har jeg tit undret mig over.
Hilsen Ole
 
Nu du kommer fra f.ex Tokyo og skal fortsætte med andet fly..så skal du også igennem et sikkerhedscheck i Kastrup..Det har jeg tit undret mig over.
Hilsen Ole

Jeg har undret meg over det samme når det gjelder USA, for USA og EU har en avtale om at de regner passasjerer som kommer fra hverandres flyplasser som rene. (Skjønt problemet er vel at passasjerer fra USA blandes med passasjerer fra Tokyo ved ankomst. ;))
 
Last edited:
Problemet ligger nok ikke på Grønnland, men hos de som sitter i Brussel som bare vil ''hevne'' seg over Grønnland fordi de takket farvel....

Eller det kan vel hende de vil ''sikre'' Schengen-omerådet og då er det jo enklere å fjerne en sluse på flyplassen på Grønnland istede for å ''begynne'' å passe på grensen i Øst-Europa...

Når man snakker om EU-USA ''kontroller'', disse finner man ikke mange av i EU, men de er i allefall i DUB og BRU og snart på CPH (kan hende at jeg glemmer en eller to) Disse avtalene er ikke kommet fram igjennom EU, men hvert enkelt lands luftfartstilsyn...
 
Problemet ligger nok ikke på Grønnland, men hos de som sitter i Brussel som bare vil ''hevne'' seg over Grønnland fordi de takket farvel....

Jeg tror du kan utelukke muligheten for at dette skyldes at EU tar hevn for at Grønland, i 1985 (!), gikk ut av daværende EF.
 
Jeg tror du kan utelukke muligheten for at dette skyldes at EU tar hevn for at Grønland, i 1985 (!), gikk ut av daværende EF.

Tja, det kan være litt mindre sansynlig det første jeg skrev, men det jeg skrev som nå står under, kan vel være meget sannsynlig...

Eller det kan vel hende de ''vil''/må etter press ''sikre'' Schengen-omerådet og då er det jo enklere å fjerne en sluse på flyplassen på Grønnland istede for å ''begynne'' å passe på grensen i Øst-Europa...
 
Eller det kan vel hende de vil ''sikre'' Schengen-omerådet og då er det jo enklere å fjerne en sluse på flyplassen på Grønnland istede for å ''begynne'' å passe på grensen i Øst-Europa...

Sikkerhetskontroller på flyplasser har ingenting med Schengen å gjøre, på samme måte som Schengen-gjerdene på norske havner ikke egentlig har noe med sikkerhet å gjøre (de har etterhvert fått en sånn funksjon, men det var ikke derfor de ble satt opp).

Når man snakker om EU-USA ''kontroller'', disse finner man ikke mange av i EU, men de er i allefall i DUB og BRU og snart på CPH (kan hende at jeg glemmer en eller to)

Denne finnes allerede på CPH, fordi du som ankommende passasjer fra USA blir (evt ble) satt av i et urent område.

Disse avtalene er ikke kommet fram igjennom EU, men hvert enkelt lands luftfartstilsyn...

Dette er selvsagt og åpenbart en fellesavtale i og med at europeiske lufthavner ikke driver og kontrollerer gjennomreisende passasjerer som kommer fra andre europeiske lufthavner. Det vil for USA være meningsløst å unnta noen av disse flyplassene fra en slik avtale. Enten er alle eller ingen - per definisjon - rene. Du kan ikke si at du stoler på Frankfurt, men ikke København, når passasjeren fra Frankfurt meget vel kan ha kommet fra nettopp København uten å ha gått gjennom noen ekstra kontroll i Frankfurt.
 
Det vil for USA være meningsløst å unnta noen av disse flyplassene fra en slik avtale. Enten er alle eller ingen - per definisjon - rene. Du kan ikke si at du stoler på Frankfurt, men ikke København, når passasjeren fra Frankfurt meget vel kan ha kommet fra nettopp København uten å ha gått gjennom noen ekstra kontroll i Frankfurt.

Nå tenker du nok feil vei, fra EU til USA blir alle passasjerer "urene" av to grunner. Det ene er at man må gjennom imigrasjon og toll, det andre er at man har lov til å ha med poser med tax-free i Europa, det har man ikke i USA.
 
Back
Top