• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nye DY ruter fra Bergen?

Re: Nye DY ruter fra Bergen ?

BGO-EDI hadde WF som helårsrute men en den er nå kun en sommerrute...så jeg vet ikke helt om grunnlaget er tilstede. NCL har jo Jet2 prøvd med broket suksess....blir spennende og se!
 
Finnair fløy for flere år siden Bergen-Helsinki og Blue1 (da som Air Botnia) har også fløyet den. Sistnevnte som et stopp på ruten Helsinki-London Stansted. Finnair har et meget bra tilbud østover, men det er bare beboere i Oslo-området som har glede av dette. Jeg tror det er et stort potensiale for ruter fra både Bergen, Stavanger og Trondheim til Helsinki i forbindelse med Finnairs videreforbindelser til Asia. Tipper at Norwegian vil inngå en interlineavtale med Norwegain som innebærer at Finnair får fly på Oslo-Helsinki, mens Norwegian tar seg av ruter fra andre deler av landet.

Relativt korte rutestrekninger vil gi størst lønnsomhet dersom trafikkgrunnlaget ellers er til stede. I en slik strategi passer Bergen - Newcastle oss veldig godt, sier kommersiell direktør i Norwegian, Daniel Skjeldam.

Jet2 gjorde i flere omganger tilpasninger slik at rutetabellen etter hvert ble perfekt for weekendreisende mellom disse to byene. Dessverre hadde de sjeldent mer enn 60-80 passasjerer ombord, og jeg tviler sterkt på at Norwegian vil klare veldig mye mer. Norwegian la i 2006 ned ruten Bergen-Manchester som totalt sett oppnådde omtrent den samme kabinfaktoren som Jet2 på BGO-NCL. Så selv om rutene er korte, hjelper det ikke så mye når trafikkgrunnlaget ikke er tilstrekkelig.
 
Back
Top