• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nybygg kan tvinge seg frem.

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Nybygg kan tvinge seg frem.'

Er det noen som har sett tegninger av nypiren? Vet det har vært snakket om dette før i flyforumene men ingen har ennå kunnet vise frem noe.

Er Pir B tenkt som en ny terminal?

Trodde Pir B kun skulle være ytterligere "gates" med gjennomgang til dagens terminal via en tunnel som allerede er der. Pir B vil kunne gi ytterligere 20-talls "gates" nord og parallelt for dagens terminal/pirer.

Den nye piren blir vel rimelig lik den eksisterende byggmassen, bortsett fra at den ikke vil bli avbrutt av et terminalbygg, men ha en gjennomført, slank kropp hele veien. Del vil vel ligge parallelt med den eksisterende piren.

Mener å huske at det er satt av plass til en pir C også. Den skal i så fall ligge parallelt, enda lenger nord en pir B.

I så tilfelle vil man vel trenge ytterligere terminal-fasiliteter også, f.eks. innsjekkingsskranker og bagasjebånd... og det vil vel si utvidelse av terminalen også.

På http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article399009.ece sier Jo Kobro på OSL at en ny rullebane ligger 25-30 år frem i tid. Foreligger det planer for hvor denne evt skal legges?

Men som flere har sagt her håper jeg OSL innser at dagens terminal ikke er dimesjonert for flere enn 17 millioner og at det følgelig må bygges nye innsjekkningsskranker og bagasjebånd i tilknytning til pir b.

Da kunne kanskje Pir B bli en Star Alliance terminal...(..som største bruker av flyplassen så vil nok ønskene bli hørt av ledelsen i OSL!)

De har nok helt sikkert både planer og tegninger liggende klart for både flere innsjekknings skranker og bagasjebånd.De kan vel ikke bygge en ny pir med 20 gater og ikke dimensjonere resten av flyplassen for et økende antall passasjerer??

Det vet jeg ikke, men det finnes allerede en tunnel fra dagens terminal til dit den nye delen skal ligge. Det har vært snakk om å bygge uten å øke innsjekk/bagasjebånd kapasitet. Jeg håper de innser det ville være en stor tabbe, spesielt på bagasjebånd kan det til tider være svært trangt om saligheten. Innsjekkingen gjør jo flyselskapene selv noe med med internett og automater, selv om det hjelper i mindre grad på køene når man har bagasje.

Jeg tviler på at innsjekkings område på OSL er for lite...Husk at "Self-service" er på god vei til å bli hoved innsjekk for flere selskaper. 5-10 automater pr. bag drop skranke tilsier vell at dagens område er stort nok for all overskuelig fremtid.

Husker jeg så en tegning av Gardermoen før den nye delen var åpnet i '98. På den tegningen var pir B tegnet inn... som kun en pir, uten noe terminal/innsjekk område.

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article934333.ece

Utbyggingen skal ikke føre til økt støy eller dyrere flybilletter ifølge OSL.

Originally posted by SK1399

Jeg tviler på at innsjekkings område på OSL er for lite...Husk at "Self-service" er på god vei til å bli hoved innsjekk for flere selskaper. 5-10 automater pr. bag drop skranke tilsier vell at dagens område er stort nok for all overskuelig fremtid.

Om sommeren som jeg har nevnt før, er vi i manko på antall skranker. Det skyldes først og fremst charteraktiviteten. Likeledes så blir det ikke mindre bag om folk bruker automatene. Hovedproblemet er det som er under sjekkinnskrankene.

Back