Ny Widerøe-kaptein nektet å fly etter kontroll

Re: Ny Widerøe-kaptein nektet å fly etter kontroll

Det dreier seg vel ikke bare om å ta av seg sko.

Lurer på hvorfor det nå dreier seg om metall i skoene - dengang det startet var det jo pga sprengstoff i sålen!

Hørte også (i begynnelsen) at pax ikke skjønte hvorfor flygerne måtte sjekkes. Det ER fortsatt veldig ulogisk!

Fant et hjertesukk fra en pax i nord.

Har jobbet på GM siden 1 Oktober. Aldri opplevd noe negativt i sikkerhetskontrollen.

Originally posted by Someone

Originally posted by Egil

Om jeg som sikkerhetskontrollør i Mosjøen hadde gjort noe slikt så hadde jeg vært med på å sabotere hele sikkerhetskontrollen.
Hvorfor skulle jeg ville gjøre noe så teit?

Husk, det er alltid noen råtne epler i enhver kurv og det er alltid noen (få) som ødelegger for alle andre. At alle dere sikkerhetskontrolører er ærlige og hederlige er like tvilsomt som at alle vi økonomer skulle være det ....og det vet vi ikke stemmer :rolleyes:

Nei sier vel ikke at alle sikkerhetskontrollører er "ærlige" skjeler, men de har da i det minste ikke en plett på rullebladet siden de jobber som vektere...
Men det jeg vil fram til er jo at det i en sikkerhetssluse skal være en "vaktleder" som har det overordnede ansvaret! Om han eller hun med viten og vilje lar slike ting skje så er det enkelt å rapportere inn slike hendelser!
Vet personlig om folk som har mistet jobben pga. slørv og dårlig holdning til arbeidet så det er fullt mulig...

Hadde noe slikt hendt meg (refererer her til hendelsen der noen med vilje ordnet utslag) så hadde jeg bedt om å få snakke med teamlederen og bedt om tjenestenr på nevnte vekter, samt skrevet en rapport med det samme jeg kom hjem...
Skal man få forandret systemet så nytter det i alle fall ikke å lage bråk i slusa. Man må høyere opp i systemet!!

Egil

Originally posted by Tommy777

Piloten skal være glad han ikke jobber i USA. Her må vi ta av oss alle typer sko, inkludert sandaler :p

Det stemmer ikke, flight crew er unntatt denne regelen, samme med
flytende saker hvis du er i uniform.

Alle med lokal flyplass-id, faktisk ... men piper det, maa de selvfoelgelig av.

TV2 bringer denne saken i kveld:

rykter terrorister i flygeruniform

Luftfartstilsynet frykter at terrorister skal skaffe seg adgang til sikkerhetssonen ved norske flyplasser ved hjelp av stjålne pilotuniformer og ID-kort. I februar i fjor ble 700 SAS-kofferter og 1.600 SAS-bager stjålet fra et lager på Sofienberg i Akershus.

Kommunikasjonsdirektør Bjørn A.T. Friis i Luftfartstilsynet sier at det finnes episoder som viser at terrorister utstyrer seg med stjålne pilotuniformer og stjålet ID. Da er det vanskelig for folk som ikke kjenner besetningen å vite om de er rette vedkommende, sier han.

Bråket rundt sikkerhetskontrollen startet etter at en Widerøe-kaptein nektet å la seg ransake i en sikkerhetskontroll i Hammerfest. Mange piloter beskyldte deretter sikkerhetskontrollørene for trakassering og beføling.

Piloten vil gjøre kontrollene enklere. Men siden tilsynet ikke har oversikt over antall stjålne uniformer og ID-kort vil de ikke gjøre sikkerhetskontrollen enklere for de kabinansatte.
.

Originally posted by AirbusTero
Piloten vil gjøre kontrollene enklere. Men siden tilsynet ikke har oversikt over antall stjålne uniformer og ID-kort vil de ikke gjøre sikkerhetskontrollen enklere for de kabinansatte.

Men om man gjorde noe så enkelt som at man hadde en kortleser hvor den ansatte dro kortet og man fikk rødt eller grønt for å vise om vedkommendes adgangskort er godkjent og aktivt for adgang vile det jo være det samme om vedkommende står i en stjålen SAS-uniform eller en "banana hammock"?

-A

Originally posted by M609

Hva kommer det av at det virker som det bare er Widerøe piloter det gjelder?

Min erfaring er at security på kortbaneplassene er over middels ivrige i tjenesten. (I forhold til f.eks OSL) Må ta i på de 2 daglige avgangene etc.

Kommer det en småflyger som må inn å pisse så er det julekveld virker det som.
Jeg tror du er inne på noe her M609. Det er min observasjon også selv om den er subjectiv. Likevel så erfarer WF piloter å trafikkere både små og større flyplasser og vil derfor oppleve sjekkene forskjellig fra plass til plass.
Man skal ikke se bort fra at denne karen hadde hull på sokkene og således ikke ønsket å ta av seg på beina. Det kan jo være pinlig for noen og enhver å tasse igjennom apparatet med hull på sokkene.:rolleyes:

Men om man gjorde noe så enkelt som at man hadde en kortleser hvor den ansatte dro kortet og man fikk rødt eller grønt for å vise om vedkommendes adgangskort er godkjent og aktivt for adgang, ville det jo være det samme om vedkommende står i en stjålen SAS-uniform eller en "banana hammock"?

Veldig godt sagt!

Man har jo lenge klart å sprerre kredittkort. Elektronikk er tydeligvis hittil bare kommet passasjersiden av luftfarten til gode.

Terrorister trenger egentlig ikke gjøre så mye - bare sette ut et rykte og le seg skakk når den vestlige verden pålegger seg selv enda fler begrensninger...

Originally posted by ANX

Men om man gjorde noe så enkelt som at man hadde en kortleser hvor den ansatte dro kortet og man fikk rødt eller grønt for å vise om vedkommendes adgangskort er godkjent og aktivt for adgang, ville det jo være det samme om vedkommende står i en stjålen SAS-uniform eller en "banana hammock"?

Veldig godt sagt!

Man har jo lenge klart å sprerre kredittkort. Elektronikk er tydeligvis hittil bare kommet passasjersiden av luftfarten til gode.

Terrorister trenger egentlig ikke gjøre så mye - bare sette ut et rykte og le seg skakk når den vestlige verden pålegger seg selv enda fler begrensninger...

Kortleser bruker vi på Gardermoen pr i dag. Eneste som ikke bruker de er utenlandske crew som selvsagt ikke har et OSL kort. Kun sine lokale kort og crew id.

Var forøvrig igjennom ansatt securty på Gatwick for ca 1 mnd siden. Og det var et skikkelig show.

De som hadde lokalt ID kort gikk rett igjennom med "normal" sjekk igjennom portalen.

Vi som hadde besøkskort måtte søke noen dager i forkant. Kortet måtte signeres i nærvær av security og når jeg skulle igjennom så ble ikke signaturen min goddtatt så jeg måtte signere en gang til for å overbevise vakten om at det var jeg som hadde signert....

Så var det av med dressjakke, sko og tømming av lommer. Igjennom portal, manuell search av alle (var nesten så jeg trodde de skulle dra frem gummihansken, men heldighvis slapp vi det.....) og så nøye sjekk av sko, dressjakke og div saker. Skoene ble "sniffet" (stakkars maskin....) og jakken ble manuelt gjennomgått etter at begge var scannet i x-ray.

Vi var 7 personer og brukte tilsammen kanskje 5-6 minutter på hele greia, og personalet var hyggelige, høfflige og effektive.

Så selv om det var sinnsykt omfattende så gikk det veldig greit. Så det er mulig å gjøre ting nøye uten at hverken bruker evigheter eller irriterer på seg gråstein.

S

Joa, vet at det finnes kortlesere, tenkte egentlig på sperring av stjålne/utgåtte kort.

Utveksling av data (for kort) mellom land kunne vel også gått an hvis man hadde villet.

Men for all del, de tungvinte metodene øker jo sysselsettingen overalt, og det er jo bra...

Stjålne uniformer - ikke et problem i Norge
Luftfartstilsynet har i dag blitt sitert i enkelte medier slik at man kan få inntrykk av at stjålne pilotunformer og ID-kort representerer en terrortrussel i Norge.

- Dette stemmer ikke. De norske flyselskapene har god oversikt over manglende effekter og id-kort. Med den sikkerhetskontrollen vi har ved norske lufthavner spiller det heller ingen rolle hva man går kledt i. Alle som vil inn et fly blir kontrollert, sier luftfartsdirektør Heine Richardsen.
- Internasjonalt kjenner vi til at ulike typer uniformer har blitt stjålet fordi man ønsket å skaffe seg adgang til sikkerhetstbelagte områder. Vi har ikke opplysninger om at dette har forekommet i Norge, sier luftfartsdirektør Heine Richardsen.

Norge forholder seg til et internasjonale regelverk, og når Norge skal ta del i et felleseuropeisk luftfartssystem må vi også forholde oss til situasjonen i andre land.

- Regelverket og sikkerhetskontrollen skal hindre at forbudte gjenstander tas med ombord i fly, dette gjelder uansett hva man går kledt i, sier Richardsen

Utover sikkerhetskontrollen som avdekker om forbudte gjenstander blir forsøkt tatt med ombord i fly, skal også medlemmer av en flybesetning melde seg hos sin arbeidsgiver. Dermed har man 100 % kontroll dersom noen som ikke kabinansatt, forsøker å utgi seg for å være det.

- Hensikten med det felleseuropeiske sikkerhetsregimet er at de flyreisende skal vite at samtlige, både passasjerer og ansatte i luftfarten, er kontrollert og "rene", sier luftfartsdirektøren.

Back