Ny Widerøe-kaptein nektet å fly etter kontroll

Re: Ny Widerøe-kaptein nektet å fly etter kontroll

Kommer det en småflyger som må inn å pisse så er det julekveld virker det som.

Pass på at du ikke har mer enn 1 dl i blæra når du skal ut igjen til flyet:)

De aller fleste som jobber i flyselskap enten det er på bakken eller i luften må gå igjennom sikkerhetskontrollen flere ganger daglig. Og piper det, så piper det. Da må man finne ut hvorfor det piper. Enkelt og greit. Er det skoene, så må disse igjennom maskinen.
Jeg VET at det har vært episoder hvor ansatte har blåst seg opp uten foranledning, annet enn at de er lei av å gå igjennom sikkerhetskontrollen, og må ta av seg skoene.
Men man bør klare å beherske seg uten å lage noe oppstyr av den grunn.
Man blir ikke misstenkeliggjort. Det piper, og så må man sjekkes. Enkelt og greit. Så enkelt er det. Eller..... så enkelt burde det ihvertfall være.
Jeg ser ikke det store problemet her.

IMM

Originally posted by KLMfan

Hva tror folk de er....må roe seg ned i 1 time fordi man måtte ta av seg skoene.....
:clap

Det er vel bare hendelsen som utløser det. Jeg har jobbet i et av landets større IT-utikker da de ble grepet i ånden av ISO9000-fanden. Fra å få jobben marginalt gjort i det tempo som ble forventet var absolutt alle endringer underlagt et skikkelig nazi-regime hvor alt skulle vurderes og komite-avgjøres i mente.... jeg har full sympati for å løpe rundt hele arbeidsdagen og bli tvilt på av miljøet rundt deg, som på toppen av alt skal virke som "det vet bedre enn deg" går på psyken løs.

Jeg sa opp 3-4 måneder seinere, i mitt tilfelle.

-A

Jeg tar av meg skoene 3-4 ganger daglig i slusa på OSL, men sutrer ikke av den grunn. Grow up! Edit: Jeg er nok enig med Ticketor om at det er nødt til å ligge mer bak denne saken enn ett par sko, men alikevell!
Går man med vernesko (eller andre med metall) så er det jo ikke noe problem, du vet at de "piper" og tar de av deg. Men har du derimot kjøpt sko uten metall og vet at de ikke "piper" ja kanskje til og med deponert på de og sendt de gjennom røntgenmaskinen for å forsikre seg om at de ikke inneholder metall før du kjøper nye uniformssko. Ja da kan man vel kanskje bli fristet til å si ifra til sikkerhetspersonalet at nei det er ikke skoene mine som "piper"...
Tror dette har veldig mye med slitasje å gjøre. Pilotene går jo gjennom sikkerhetskontrollen flere ganger på en dag enn mange gjør på 2 år. Da er det klart at man blir irritert hvis det er noe vær 10 gang man går gjennom kontrollen. Dessuten så er jo piloten ansvarlig for sikkerheten på sin maskin, og da blir det litt merkelig. Men tror mest det bunner i at man blir lei av å bli mistenkliggjort.
Godt poeng, tror de fleste som jobber i bransjen faktisk har brukt litt tid på å prøve å gjøre sin egen arbeidsdag litt enklere. Kjøpt klokke m/lite metall, sko uten metall, nøkkelring i skinn, små beltespenner i lettmetall, bruker kun bankkort når man er på jobb så man slipper å gå med lommene fulle av skillemynt osv. Ting som den vanlige passasjer ikke tenker på. Mange av oss har gjort disse små justeringene til en daglig rutine for å kunne gå lykkelig igjennom slusa uten ett "pip". Men så "piper" det plutselig igjen, og man prøver seg med en forsiktig kommentar "dette var rart, har jo gått greit de fem forrige gangene idag.." samtidig som man febrilsk klapper seg på alle lommer for å se om man kanskje hadde glemt et blylodd der. Og jo da kan man f.eks. få følgende svar fra sidelinja "ja du skjønner vi skal ha inspeksjon fra EASA imorgen så vi var nødt til å skru opp sensitiviteten på slusa". Ja, ja tenker du og prøver en gang til uten å ha funnet noe skummelt i lommene, men denne gangen er du litt strammere i ryggen, litt lengre skrittlengde og Voila! du har nok en gang passert den himmelske portal uten ett "pip". Så selv etter at man har redusert metallmengden er det å gå igjennom metalldetektorene ved diverse norske flyplasser russisk rulett med svært dårlige odds (dog ikke med så dødelig utfall, men i lengden ganske trettende).

Et godt tips som har funket for meg, som jeg lærte av noen av å forsøke å fordele massen litt, få en arm forran kroppen og en arm ut bak mens du går gjennom... virker som det har fjernet alle utslag fra armen min (som har nok metall). :)

-A

Kjøp sko uten metall!!! Enkelt og greitt :smile2

Originally posted by C172

Det er faktisk ikke så lett bestandig...

Endel av utslagene skyldes også ofte de som de som sjekker deg også.

Pga "lekkasje" fra detektoren kan man få den til å gå av hvis man står nærme nok med en gjennstand, som f.eks den håndsjekkeren de bruker på deg når det piper, samtidig som en person uten metall går gjennom. Dette vet jeg noen folk i security noen ganger liker å gjøre mot piloter og kabinbesetning ene og alene for å trakasere og det er det ikke rart i at man blir sur:exclamati

Piloten skal være glad han ikke jobber i USA. Her må vi ta av oss alle typer sko, inkludert sandaler :p

Det er ikke så lett å kjøpe sko uten metall. Jeg har hatt masse forskjellige sko, fra type lette mokkasiner, til sko med supertykk såle til godt vintersbruk. Alle har hatt en metallskinne i sålen, som man ikke kan se før man sender de gjennom en røntgenmaskin.

IMM

Gikk gjennom kontrollen i LAX to ganger og kontrollen i FRA en gang i helgen. Bare smil og hyggelige mennesker, ubetydelig kø. Selv evakuering av El Al-skranken like ved gikk raskt og behagelig. Litt senere: En eierløs gjenstand på gulvet rett innenfor sikkerhetskontrollen på LAX utløste en "alarm", alle vaktene løp til sine oppsatte poster, gjorde tingene sine, og løste situasjonen på 1-2-3. Ingen panikk, intet hysteri, ordene "please" og "sir" ble flittig brukt.
OSL neste morgen; et stykke igjen, dessverre, og en del unge "kjekkaser".

Originally posted by Tommy777

Piloten skal være glad han ikke jobber i USA. Her må vi ta av oss alle typer sko, inkludert sandaler :p

Er ikke regelen alt med 1 tomme eller tykkere såler da?

-A

Originally posted by C172

Det hjelper ikke alle... jeg har 10-15cm stål og 8 skruer i armen... jeg kan gå igjennom naken og få det til å pipe.

-A

Det viser seg at høyden på den som går igjennom portalen også har noe å si. Har fløyet med samme (høye) skipper i flere dager nå, og han kler av seg omtrent alt, mens jeg durer igjennom med feit klokke, jakka på osv. Verden er urettferdig:)

Hørte forresten en annen artig historie på jobb i dag. En av skipperne våre gikk igjennom sammen med passasjerene i Tromsø for en stund siden. Etter å ha lagt alt av penner, mynter, jakka osv. på båndet, så tok han like godt av seg buksa, og da gikk alt som smurt. Skapte sikkert god stemning i køen samtidig som det viser hvilket sirkus det hele er.

Originally posted by Someone

Endel av utslagene skyldes også ofte de som de som sjekker deg også.

Pga "lekkasje" fra detektoren kan man få den til å gå av hvis man står nærme nok med en gjennstand, som f.eks den håndsjekkeren de bruker på deg når det piper, samtidig som en person uten metall går gjennom.Dette vet jeg noen folk i security noen ganger liker å gjøre mot piloter og kabinbesetning ene og alene for å trakasere og det er det ikke rart i at man blir sur :exclamati

Herregud for et tåpelig utsagn...
Det er slike teite "tanker" som får fjær til å bli høns i media! :angry:

Om jeg som sikkerhetskontrollør i Mosjøen hadde gjort noe slikt så hadde jeg vært med på å sabotere hele sikkerhetskontrollen.
Hvorfor skulle jeg ville gjøre noe så teit? Om jeg ønsker å ta en kontroll, det være seg passasjer, crew eller ansatt på flyplassen (ja selv sikkerhetskontrollører skal sjekkes) så hadde jeg bare bedt vedkommende om å ta av sko og forklart at han var den heldige vinner av en manuellkontroll! Verre er det ikke! Det er da ingen regel som sier at portalen må gi utslag før jeg tar en konrtoll...

Og det som nå er morro er at de nye portalene som blir installert selv plukker ut "offer" for manuellkontroll sånn at jeg som sikkerhetskontrollør kan slippe å tenke på hvem jeg skal kontrollere. Portalen sier "nestemann skal kontrolleres".

MVH en lettere irritert sikkerhetskontrollør Egil :rolleyes:

Hmm, nå glemte jeg faktisk å skrive det jeg hadde tenkt :p

Vel, denne episoden hadde jeg faktisk ikke hørt om før jeg leste om den her på Scanair og kan ikke kommentere så mye av det som har skjedd. Men om det "kun" er problemet at skoene måtte av som utgjorde at piloten ikke følte seg fit for flight så er dette bare komisk...For sååå slitsomt er det da ikke å måtte ta av sko vel?

Nei jeg støtter meg på en del andre tanker om at her ligger det mere bak!

Egil

Som en sånn side-historie, jeg kom igjennom OSL i går kveld og var som vanlig godt forberedt med at jakken og alt metall vari sekken, og det var bare å ta et fat, hive laptoppen oppi, lukke sekken og gå rett igjennom første slusen jeg så var ledig. Ved maskinen på andre siden to der en ungdom med buksen halvveis nedpå ræven og to sikkerhetsfolk.

Han hadde tydelig ikke hørt om noe veskeforbud, og det var helt utrolig hva de dro opp av sekken hans mens jeg stod der og ventet på laptoppen og sekken. Så mye kosmetikk har jeg aldri sett en mann dra på før.

-A

For de som måtte være så heldig å ikke oppleve dette sikkerhetshysteriet på kroppen hver dag, og som tilfeldigvis også røyker, så kan dere jo prøve følgende eksperiment:
Hver gang dere skal ut å røyke, så gå først igjennom utgangsdøren. Gå så inn igjen og ta av jakken og legg den innenfor døren. Gå så ut av døren igjen, for deretter å gå inn igjen. Si så til døren at "det er ikke skoene som piper, det vet jeg" for så å måtte ta av skoene innenfor døren likevel. Gå så ut av døren igjen, for så å gå inn igjen og ta deretter av deg beltet og legg igjen oppå jakken (og nå er det lov å himle litt med øynene). Gå så ut gjennom døren igjen og løft armene rett ut, nå er du nemlig plukket ut til en etterkontroll. Ta deretter opp mobilen fra jakkelommen og gå inn i en meny for å bevise at det faktisk er en ekte mobil og ikke en kamuflert bombe.

Sånn! Nå kan du ta deg en velfortjent røyk og gjenta hele seansen en time senere:)

Originally posted by Egil

Om jeg som sikkerhetskontrollør i Mosjøen hadde gjort noe slikt så hadde jeg vært med på å sabotere hele sikkerhetskontrollen.
Hvorfor skulle jeg ville gjøre noe så teit?

Husk, det er alltid noen råtne epler i enhver kurv og det er alltid noen (få) som ødelegger for alle andre. At alle dere sikkerhetskontrolører er ærlige og hederlige er like tvilsomt som at alle vi økonomer skulle være det ....og det vet vi ikke stemmer :rolleyes:

Originally posted by F35Landing

For de som måtte være så heldig å ikke oppleve dette sikkerhetshysteriet på kroppen hver dag, og som tilfeldigvis også røyker, så kan dere jo prøve følgende eksperiment:
Hver gang dere skal ut å røyke, så gå først igjennom utgangsdøren. Gå så inn igjen og ta av jakken og legg den innenfor døren. Gå så ut av døren igjen, for deretter å gå inn igjen. Si så til døren at "det er ikke skoene som piper, det vet jeg" for så å måtte ta av skoene innenfor døren likevel. Gå så ut av døren igjen, for så å gå inn igjen og ta deretter av deg beltet og legg igjen oppå jakken (og nå er det lov å himle litt med øynene). Gå så ut gjennom døren igjen og løft armene rett ut, nå er du nemlig plukket ut til en etterkontroll. Ta deretter opp mobilen fra jakkelommen og gå inn i en meny for å bevise at det faktisk er en ekte mobil og ikke en kamuflert bombe.

Sånn! Nå kan du ta deg en velfortjent røyk og gjenta hele seansen en time senere:)

men nå er det jo skadelig å røyke da så sånne ting driver man jo ikke med da ;)

Back