Ny Widerøe-kaptein nektet å fly etter kontroll

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Ny Widerøe-kaptein nektet å fly etter kontroll

Det skjedde i Kirkenes mandag. Kapteinen har i en rapport til selskapet forklart at han ble for oppbrakt til å kunne fly fordi han fikk beskjed om å ta av seg skoene da alarmen ble uløst i det han passerte sikkerhetskontrollen.

Etter en times tid hadde kapteinen besinnet seg, og flyet med to passasjerer og en besetning på tre kunne lette, skriver Nordlys.

Det hører med til historien at da flykapteinen passerte sikkerhetskontrollen igjen, med de samme skoene, pep ikke alarmen.

Leder Tom Liverud i Widerøe flygerforening støtter kapteinen:

- Flygerne må bevise hver dag, mange ganger i døgnet at vi ikke er terrorister. Dette skaper enorm frustrasjon fordi vi ser på oss selv som den ytterste utøver av sikkerhetskulturen. Det er umulig for oss å forstå at vi skal vurderes som et sikkerhetsproblem, sier Liverud.

saken finner du her

Re: Da har det hendt igjen.....

:huh: Ja, det er ikke tvil om at overvåkings- og kontrollsamfunnet gjør noe med folk......

Re: Ny Widerøe-kaptein nektet å fly etter kontroll

Han nektet jo ikke å fly, han måtte bare roe seg ned igjen før han kunne fly....og da peip jo ikke skoene lenger heller :)

Hva tror folk de er....må roe seg ned i 1 time fordi man måtte ta av seg skoene.....
:clap

Tja, er jeg i rett humør bruker jeg resten av dagen på å irritere meg over arrogant oppførsel i sikkerhetsjekken ;)

personlig så likte jeg bruken av ordet alarm jeg da :colgate:

Det må være noe mere her. Ingen normal person blir så opprørt over å måtte ta av seg skoene at man blir uskikket til å gjøre jobben sin. Merkelig sak.

personlig så likte jeg bruken av ordet alarm jeg da

Da hadde jeg blitt sur også, hvis de utlløste alarmen pga skoene mine^_^

Originally posted by The Ticketor

Det må være noe mere her. Ingen normal person blir så opprørt over å måtte ta av seg skoene at man blir uskikket til å gjøre jobben sin. Merkelig sak.

Tror dette har veldig mye med slitasje å gjøre. Pilotene går jo gjennom sikkerhetskontrollen flere ganger på en dag enn mange gjør på 2 år. Da er det klart at man blir irritert hvis det er noe vær 10 gang man går gjennom kontrollen. Dessuten så er jo piloten ansvarlig for sikkerheten på sin maskin, og da blir det litt merkelig. Men tror mest det bunner i at man blir lei av å bli mistenkliggjort.

Jeg tror hovedproblemet for mange av oss er at vi blir sett på som en potensiell sikkerhetsrisiko med den behandlingen vi får i stedet for en sikkerhetsressurs som vi jo egentlig er. Vi gjør jo ikke annet hele dagen enn å ivareta sikkerhet. Det blir så oppned hele greia.

Jeg tar av meg skoene 3-4 ganger daglig i slusa på OSL, men sutrer ikke av den grunn. Grow up!

Edit: Jeg er nok enig med Ticketor om at det er nødt til å ligge mer bak denne saken enn ett par sko, men alikevell!

Jeg må si jeg har betydelig forståelse for pilotens frustrasjon. Å gang på gang bli mistenkt av sikkerhetsvaktene for å være en terrorist når du faktisk skal opp og ha ansvaret for flyene. Selv om det selvsagt kan sees som merkelig å bli så satt ut, men det er vel heller uttrykk for en måte å protestere på. Hadde vel greid å få flyet i luften like etter at skoene måtte av om han absolutt måtte tenker jeg.

For det første så må jeg si at jeg føler at Luftfartstilsynet nok har tolket regelverket litt strengt slik at ansatte ved norske lufthavner har det strengere en nødvendig. Men har tro på at utvalget som nå er satt ned kan få satt litt skikkelig fokus og gjort noe med saken.

I likhet med Thomas så passer jeg et secutity ganske mange ganger pr dag. Ikke uvanlig mellom 5 og 7 ganger i løpet av en arbeidsdag. Jeg vet at mine sko piper (amatør.....) så jeg tar de av og tar ut metall i lommene og går igjennom, noe som tar meg ca 30 sekunder til 1 minutt å gjøre fra jeg kommer til slusa til jeg forlater. Jeg synes ikke at det er morsomt, men det er ikke noe poeng å lage bråk til de som står i slusa, de håndhever kun regelverket.
(Nå er det jo en del av de som burde ha seg et skikkelig smilekurs og litt kunnskap håndtering av mennersker......)

Har i den tinde jeg har jobbet ved OSL lagt merke til at det stort sett er crew som lager oppstyr i security. Og jeg går ikke helt med på at et gjennomsntlig crew medlem går igjenom sikkerhetskontrollen opptill 10 ganger i løpet av dagen. For i så tilfelle så er de ikke ute å flyr.... slik som er meningen.

Det er ikke så ofte man har lange turnarounds rundt om kring lenger, og da har man ikke så mye tid til å gå rundt å henge på flyplasser. Man har stort sett tiden og veien til å gjøre flyet sitt klar for ny tur. (Hvis jeg tar feil her, feel free til å korrigere meg)
Etter å ha snakket med en del mennesker i sikkerhetskontrollen så har jeg også fått et veldig klart utrykk for at det er crew fra et scandinavisk selskap som er de som gjerne klager og lager mest oppstyr... Om det er riktig vet jeg ikke, men det er stort sett det jeg hører når jeg snakker med folk fra security:huh:

Det er jo selvsagt enkelte ganger ting går for langt, slik som forrige WF runde. Men det er og skal være unntakene. Og så får vi bruke de mulightene vi har til å påvirke den litt snodige gjengen i Bodø (Tilsynet) slik at vi får regler som gjør arbeidsdagen litt enklere for alle parter. Det skal ikke være nødvendig for et crew å måtte ta ut alle hårpinner og flyvingen hver dag... Det er for mye. Og etter å ha sett crew inngang utlandet så bør det finnes smidigere ordinger enn det som er i dag. Det tror jeg vi alle er enige i.

Men når jeg ser crew som blr småhissige av at de må ta av skoene (og bare sko) da blir jeg faktisk litt skremt, for hvis en så enkel sak gjør dem stressa, så burde de heller finne seg en annen jobb.

S

Originally posted by litt-amatør

Å gang på gang bli mistenkt av sikkerhetsvaktene for å være en terrorist når du faktisk skal opp og ha ansvaret for flyene.

Naa maa du sette dette litt i perspektiv ogsaa, da ....
Selv om crew er paalagt aa gaa gjennom samme kontroll som paxen, betyr ikke det at de er mistenkt for aa vaere terrorister ....

Enig med et par av de foregaaende .. det maa vaere mer i denne historien.

Hva kommer det av at det virker som det bare er Widerøe piloter det gjelder?

Tja, "vengeance" som de så fint sier i Statene? :old

Har tatt og "klippet" litt her.....

Originally posted by learjet

Det er ikke så ofte man har lange turnarounds rundt om kring lenger, og da har man ikke så mye tid til å gå rundt å henge på flyplasser. Man har stort sett tiden og veien til å gjøre flyet sitt klar for ny tur. (Hvis jeg tar feil her, feel free til å korrigere meg)
Etter å ha snakket med en del mennesker i sikkerhetskontrollen så har jeg også fått et veldig klart utrykk for at det er crew fra et scandinavisk selskap som er de som gjerne klager og lager mest oppstyr... Om det er riktig vet jeg ikke, men det er stort sett det jeg hører når jeg snakker med folk fra security:huh:

Husker tilbake, kanskje en måned siden eller så.... Da kom det iallefall fram i media at Lufthansa fikk daglige klager fra crewet sitt om hersing og trakasering i sikkerhetskontrollen på norske flyplasser.
Skal ikke se bort fra at det blir litt EKSTRA blåst opp av media..... men det er vel en sannsynlighet at omfanget kan være større enn vi tror???? Lufthansa har tross alt ikke SÅÅ mange flyvinger til og fra Norge hver dag?

Jeg er helt enig i at man ikke skal ta ut frustrasjonen på de som jobber i security, det blir bare dumt og setter feil fokus. Riktignok er det endel av dem som kunne trengt et kurs i vanlig høflighet, men det gjelder jo helt klart noen crew også.

Problemet er jo at det hele er meningsløst. Å kontrollere de som skal fly på samme måte som passasjerer har ingen forankring i fornuften. Enhver pilot kan når som helst forårsake en katastrofe bare ved å bruke flymaskinen som verktøy.

Det er også et tankekors når endel passasjerer rister på hodet av det sikkerhetsregimet flygende må igjennom før en tur. Jeg har snakket med mange passasjerer som stiller seg spørrende til dette. Kan de virkelig stole 100% på oss når vi må sjekkes så grundig før vi skal fly dem?

Ligger sikkert mer bak denne skoepisoden som andre her allerede har påpekt. Det er vanskelig å få til en forandring dersom ingen setter foten ned når de føler dette går for langt.

Og hvorfor skal vi gjøre det så vanskelig her i Norge? De gangene jeg har gått i gjennom slusa på Arlanda og det har pepet på skoene, så er det en kjapp sjekk nederst med hånd-scanner og så er alt ok. Ting kan åpenbart gjøres smoothere bare man vil.

Hva kommer det av at det virker som det bare er Widerøe piloter det gjelder?

Min erfaring er at security på kortbaneplassene er over middels ivrige i tjenesten. (I forhold til f.eks OSL) Må ta i på de 2 daglige avgangene etc.

Kommer det en småflyger som må inn å pisse så er det julekveld virker det som.

Back