• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ny utenlandsrute til TOS

Problemet er vel at de lover ruter til bl a LED, MOW og CPH bare hvis nordkalottrafikken går bra, og det er langt ifra en selvfølgelighet

Planen til BT er grei nok, her tenkes det tradisjonell HUB. Mat inn pax fra nordområdene og send de videre ut i verden. Pax fra ARH,MMK,KKN,ALF,TOS,BOO,OUL,LLA,RVN lander i OUL. Derfra bytter de fly til LON,RIX,HEL,ARN,TLL,TKU etc.

Og så kan de jo ta en Norwegian og si at nå er det "direkte" fra TOS til alle de byene du nevner:p

Det hadde i alle fall vært artig om AirBaltic hadde fått dette til, en "nordkalotthub" for fire land, kan i prinsippet rokke skikkelig ved den "hovedstadssentrerte" flytrafikken. Om de faktisk lykkes er en helt annen sak.

Om jeg reiser ut fra TOS via Oulu eller Oslo bryr meg fint lite, flytidene blir omtrent de samme og uansett er det transfertidene som betyr noe. AirBaltics minus, i alle fall med tanke på norske kunder, er at de gikk ut av Eurobonus. Det hadde vært et ekstra argument for å fly via en utenlandsk hub istedenfor OSL. Før de meldte jeg ut rakk jeg å få meg noen ekstrapoeng på å fly via RIX til samme pris som via OSL.

Planen til BT er grei nok, her tenkes det tradisjonell HUB. Mat inn pax fra nordområdene og send de videre ut i verden. Pax fra ARH,MMK,KKN,ALF,TOS,BOO,OUL,LLA,RVN lander i OUL. Derfra bytter de fly til LON,RIX,HEL,ARN,TLL,TKU etc. 5 av disse destinasjonene er allerede en realitet. Lokaltrafikk internt i nordområdene er også endel av planene.

Selv sier BT at full HUB operasjon vil gi 10-15 destinasjoner.

I denne artikkelen fra Barents Oberver snakkes det om endel av planene.

Relativt merkelig å opprette tilførselsruter til en hub før man har annonsert start av de ruter som det skal feedes til. Enn så lenge har vel Oulo, så vidt airbaltic.com opplyser ihvertfall, bare ruter til Riga, Turku og Tromsø. Hvordan de skal få fylt opp flyene til Oulu fra Tromsø med det nåværende rutenettet er for meg en gåte. Hadde ruter til london, paris, barcelona osv allerede vært på plass, hadde det vært en mulighet. Akkurat nå virker hele greia som et luftslott. SÅ mange finner fra Oulo-distriktet befinner det seg ikke i Tromsø!

Det er ikke alltid så lett å skjønne seg på airBaltic...

Akkurat nå virker hele greia som et luftslott. SÅ mange finner fra Oulo-distriktet befinner det seg ikke i Tromsø!

Det er ikke alltid så lett å skjønne seg på airBaltic...

Nå har jo Oulo et sterkt teknisk fagmiljø, et opplevelsessenter knyttet til vitenskap, et hotell med badelandfasiliteter osv. så hvem vet...?;)

En må vel anta at det ligger flere ruter klare, slipper de en og en med mellomrom for å generere flere nyhetssaker (og gratisreklame)? skulle tru at de åpner flere ruter i nord-finland. Ruter til Enontekiö og Ivalo, ville være fint for finnmarkingene også.

De blir å bruke en miks mellom B735, B733, B752 og DHC8D på TOS
Og ser ut at det ikke blir å gå noen direkterute mer, men med en mellomlanding i VAA.

De blir å bruke en miks mellom B735, B733, B752 og DHC8D på TOS
Og ser ut at det ikke blir å gå noen direkterute mer, men med en mellomlanding i VAA.
Nå henger jeg ikke med her, går ut fra du mener OUL og ikke VAA?

Tidligere lå den inne med bare Q400, men ser ut til at de har endret litt ..

Nå henger jeg ikke med her, går ut fra du mener OUL og ikke VAA?

Tidligere lå den inne med bare Q400, men ser ut til at de har endret litt ..

Ja mente selvsagt OUL..:P

Ja så B752 til TOS i rutetrafikk er ikke å forrakte..;)

Hvordan ligger det an med ruter fra Oulu nå da? I følge rutekartet til AirBaltic kan en bare fly til Tromsø, Turku og Riga fra Oulu... Går desverre ikke rundt og drømmer om ei langhelg i Turku, så blir litt tynt med alternativer for meg.

Og så i kjent BT-stil har de nesten helt droppet Oulu fra Tromsø uten å informere så stort. Svigermora kommer på besøk i juli og har BT-billetter - disse ble endret fra RIX-OUL-TOS til RIX-TOS. Ifølge Avinor er det bare avganger til Oulu enkelte dager (to i juli, én i august) - mon tro om ikke disse også forsvinner etter hvert...

Og så i kjent BT-stil har de nesten helt droppet Oulu fra Tromsø uten å informere så stort. Svigermora kommer på besøk i juli og har BT-billetter - disse ble endret fra RIX-OUL-TOS til RIX-TOS. Ifølge Avinor er det bare avganger til Oulu enkelte dager (to i juli, én i august) - mon tro om ikke disse også forsvinner etter hvert...

Kan snart ikke blive overrasket; synes airBaltic åbner og lukker ruter i et væk, se bare på Vilnius. Selv Ryanair virker som et trofast selskab i forhold til airBaltic.

Lars

Så er der et kvarter til at det sidste (som jeg kan opspore) BT-fly fra Oulu til Tromsø ankommer til Tromsø. Har prøvet at lede en del på nettet om information, men mit finske er ikke veludviklet. Er der nogen rygter eller lign. om at projektet med en hub i Oulu er forsinket eller droppet? Eller andet nyt?

Lars

Ser ut som jeg hadde en velbegrunnet skepsis til hele prosjektet. Ideen om mellomlanding i Oulu var dødfødt siden ingen hub-ruter ble åpnet herfra.

AirBaltic, dog i likhet med mange andre flyselskap, er ikke alt for kjapt ute med å annonsere at ruter, huber osv. kanselleres, så jeg vil tro at det kan bli vanskelig å finne offisiell info om en evnt stopp.

Men men, selv foretrekker jeg og dra direkte til RIX. Får bare håpe de ihvertfall åpner en tredje avgang ukentlig, to er for lite.

Ser ut som jeg hadde en velbegrunnet skepsis til hele prosjektet. Ideen om mellomlanding i Oulu var dødfødt siden ingen hub-ruter ble åpnet herfra.

AirBaltic, dog i likhet med mange andre flyselskap, er ikke alt for kjapt ute med å annonsere at ruter, huber osv. kanselleres, så jeg vil tro at det kan bli vanskelig å finne offisiell info om en evnt stopp.

Men men, selv foretrekker jeg og dra direkte til RIX. Får bare håpe de ihvertfall åpner en tredje avgang ukentlig, to er for lite.

Nu var formålet vist ikke at give passagerne et ekstra stop på vejen til Riga, men at dem i Barents-regionen kunne komme til de nordlige hovedstæder (bl.a. København og Moskva), St. Peterborg samt tillige rejse internt i regionen.

Men de ville ifølge planerne starte med de lokale ruter. Jeg ville nok satse på ruter fra Oulu til hovedstæderne, på det punkt har byen nok et uudnyttet potentiale.

Lars

Jeg stusset litt også på dette. Hvor ble det av hub i Oulo med Nordkalottflyvninger? Og uten det så er det bare irriterende.

Tja... Det kunne vært litt hyggelig om jeg fikk vite om at flyvningen var endret i en epost fra flyselskapet og ikke via en tilfeldig sjekk i Checkmytrip. Hadde noen skrekkelige sekunder da jeg åpnet siden og så denne:

"9115 - Please note that the Airline has cancelled one or more of your selected flights. Please modify your reservation, or contact your travel agent for further information. (9115) (9115)"

...og med nye Checkmytrip ble det litt leting før jeg forsto hva som hadde skjedd

Ikke sant.

Det er igrunnen rart at flyselskapene ikke spør på "Flyprat" først, før de finner på noe nytt"

Back