• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ny utenlandsrute til TOS

Jøss, noen som kan gjøre en analyse av markedet for en slik rute? airBaltic har åpnet en rekke finske innenriksruter, noen også mellom Sverige og Finland.

Ruten vil ha avgang kl. 05.45 fra Tromsø og kl. 21.15 fra Oulu og operes med Dash 8-Q400.

airBaltic Will Start Oulu-Tromso Flights In Summer Season

Riga. 27.01.2011.

In the summer season, Latvian national airline airBaltic will start a new route connecting the Finnish city of Oulu with Tromso in Northern Norway.

Tero Taskila, Chief Commercial Officer: “airBaltic will write history as the first carrier operating scheduled flights between Oulu and Tromso. airBaltic is expanding its route network from new Finnish hub Oulu.”
NEW FLIGHTS
(from Finland) Days of operation Start date Price (incl. taxes,
fees, charges)*

Oulu (Finland) – Tromso (Norway)

5, 7 (from Oulu)
1, 6 (from Tromso)

April 29

EUR 49
* The lowest available fare at www.airbaltic.com.

Starting from April 29, airBaltic will fly from Oulu to Tromso two times a week – Fridays and Sundays (from Tromso to Oulu – Mondays, Saturdays). Passengers will board a Bombardier Q400 aircraft for a flight that will last for 1 hour and 30 minutes. One-way ticket prices will start at EUR 49, including airport fees and transaction costs. A full schedule of flights is available on the company’s homepage – www.airbaltic.com.

airBaltic serves 80 destinations from its home base at Riga, Latvia. From every one of these, airBaltic offers convenient connections via North Hub Riga to its network spanning Europe, Scandinavia, Russia, CIS and the Middle East.

Jøsses, hadde virkelig ikke forventet en rute TOS-Oulu. Avgangstidene er jo ikke verdens beste heller, så jeg mistenker at AirBaltic bare har prøvd å finne en passende rute de kunne sette inn et fly som ellers bare ville stått på bakken. Men flott at TOS får en ny utenlandsdestinasjon!

Flotters! :) Denne hadde ikke jeg sett komme... alle nye ruter til utlandet fra TOS mottas med stor iver hos meg hvertfall! :)

Jøss, noen som kan gjøre en analyse av markedet for en slik rute? airBaltic har åpnet en rekke finske innenriksruter, noen også mellom Sverige og Finland.

Ruten vil ha avgang kl. 05.45 fra Tromsø og kl. 21.15 fra Oulu og operes med Dash 8-Q400.

Tja, for oss i Nord-Norge som er oppvokst med ferieturer til Nord-Finland og Nord-Sverige så er ikke det sikkert at dette er så hakkende gale. Oulo er jo heller slett ikke den verste byen å besøke. Det er imidlertid neppe den destinasjonen jeg kommer til å bruke hyppigst...:)

Jeg vet at WF i sin tid funderte litt på å åpne en vinterrute/helgerute til Levi fra Tromsø (veldig mange fra Tromsø kjører til Levi og omegn for å stå på ski), så kanskje vi kan be Air Baltic ta seg av dette i forhold til vinterturisme til Nord-Finland.

Så hvis man vil "ut i verden" kan man f.eks. fly TOS-Oulu-HEL-Riga-BCN/LHR/ETC??

God fornøyelse!

BF:cool2

Fristende å trekke fram at mitt forslag om Tromsø-Helsinki blei sett på som en umulighet i en annen tråd...

Synes ikke tidene er så gale, de er i alle fall gode om en ser for seg å reise videre via Oulu.

Det store spørsmålet er om TOS-RIX legges helt ned eller kommer i tillegg. Man vet aldri med BT...

Ifølge tidtabellen til airBaltic skal ruten være Riga-Oulu-Tromsø, altså er det genuint nye et stopp i Oulu.

Ifølge bookingmotoren er det både direkteflyvninger og flyvninger via Oulu.

Noen som vet hva som stemmer?

Ser ut til at Oulo og Riga-ruten til/fra Tromsø slås sammen.
Ser ut som det blir mellomlanding i Oulo.

Det er det jeg kan finne i Amadeus.

Jeg fløy selv Riga til Oulu med Baltic i romjulen. Den ruten gikk via Turku. Mener bestemt at jeg har lest et eller annet sted at denne ruten skal utvides til 2 x daglig. Kan det være at Tromsøruten skal gå til Riga via både Oulu og Turku?

Er det ikke en del arbeidsinnvandring / sesongarbeid til nord-norske bedrifter fra Baltikum og andre land som Air Baltic betjenere billigere enn SAS og DY - som kan være aktuelt for denne ruten?

Ser ut til at Oulo og Riga-ruten til/fra Tromsø slås sammen.
Ser ut som det blir mellomlanding i Oulo.

Det er det jeg kan finne i Amadeus.

Går en til AirBaltic sine nettsider finner en avganger både direkte TOS-RIX (2:20) og via Oulu (3:45)

I all verden! :O

Denne her så jeg ikke komme!

Men Jøsses! Jaja godt noen prøver å satse på TOS da DY kutta ut!
Kanskje vi får se flere merkelige flygninge med BTI fremover fra TOS, da er det jo faktisk ett marked på TOS som ikke andre selskaper ser eller tør satse på :)

Man skulle tro at Norge, Sverige og Finland skulle hatt mange flere flyruter på tvers av landene. Altså at behovet for direkteruter skulle vært større. Alt skal liksom gå via Oslo, Stockhom og Helsinki.

Man skulle tro at Norge, Sverige og Finland skulle hatt mange flere flyruter på tvers av landene. Altså at behovet for direkteruter skulle vært større. Alt skal liksom gå via Oslo, Stockhom og Helsinki.

Slike nordenruter på tvers har vært forsøkt mange ganger, dessverre uten suksess. De dukker opp med jevne mellomrom, men forsvinner som regel rimelig raskt. Det viser vel at det i bunn og grunn ikke er behov for slike ruter, eller i hvert stort nok behov til at det går rundt.

Planen til BT er grei nok, her tenkes det tradisjonell HUB. Mat inn pax fra nordområdene og send de videre ut i verden. Pax fra ARH,MMK,KKN,ALF,TOS,BOO,OUL,LLA,RVN lander i OUL. Derfra bytter de fly til LON,RIX,HEL,ARN,TLL,TKU etc. 5 av disse destinasjonene er allerede en realitet. Lokaltrafikk internt i nordområdene er også endel av planene.

Selv sier BT at full HUB operasjon vil gi 10-15 destinasjoner.

I denne artikkelen fra Barents Oberver snakkes det om endel av planene.

Back