Ny tur til Sierra Leone

Huff,huff. dette hørtes helt jævli ut. Jeg er kjempeimponert over deg at du utsetter deg for slike farer for å hjelpe folk i nød. Krysser fingerene for deg når du skal heim.

Jeg er nå hjemme i Sandefjord, og hadde en fin tur hjem med SN Brussels. Flyet fra Freetown til Dakar var omtrent tomt. Tipper max 50 passasjerer. Det kom sikkert ikke mer en 60-70 mennesker på i Dakar heller, så det var godt med plass.
På flyplassen ble jeg bedt om å gi penger til en sikkerhetskontrollør. Da jeg sa nei, sa han høflig ok tilbake. Men på utgangen var det en ekstra kontroll av bagasjen. Det var ute på Tarmac. Vakten åpnet kofferten min og så 8 små tre-elefanter. Han spør morskt: "Hva er dette"? "Elefanter" svarte jeg tilbake.
Hvorpå han sier det kun er lov å ta med 4 tre-elefanter ut uten deklarasjon. Sludder og pølsevev. Det finnes ikke noen sånn regel. Og jeg hadde ikke penger å gi heller. Jeg ble tatt til side, men så fikk jeg skimte Peter, stasjonssjefen til SN Brussel der nede. Jeg forklarte han hva som skjedde, og så var saken løst.

Vel, dette var litt av en reise. Det skal være sikkert og visst. Jeg har tatt mange fine bilder som jeg gjerne skulle vise dere. Men da jeg skulle ta et siste bilde før jeg forlot hotellet, var fotobagen tom. Det var vel bare det som manglet.

Neste tur til Sierra Leone blir i slutten av mars. Noen som har lyst å bli med? :lol:

Neste tur til Sierra Leone blir i slutten av mars. Noen som har lyst å bli med? :lol:

Godt å høre at du overlevde, men dersom meninga var å drive reklame for Sierra Leone som turistmål så tror jeg du mislyktes :-)

Dette var nok en av årets mer spesielle trip-reports ja !
Det er slike historier som bør få enhver av oss til å tenke over hvor fantastisk godt vi tross alt har det her på berget, på tross av trivielle ting som "umulige" statsbudsjett, høye bensinpriser, dårlig vær og alt annet uvesentlig.
Stå på IMM!

Hei,

Vil anta at helikopteret du fløy med tilhører Mi-8 familien.
Her er et par bilder inne fra en av maskinene til Paramount (9L-LBU).
Legg merke til at det ikke skal skytes med Kalasjnikov fra de aktre vinduene (fare for å treffe understellet).

Jobbing i Vest-Afrika medfører en del episoder jeg gjerne kunne vært foruten, hadde en lengre diskusjon i sikkerhetskontrollen i Lagos når jeg ville ha med meg SLR digitalkamera hjem igjen - endte til slutt med at de aksepterte et par sett med ladbare batterier i kontrollgebyr.

Eders
Knut Erik
(Så langt vært i Sør-Afrika, Namibia, Angola, Kongo, Nigeria, Sao Tome, Togo, Ghana, Senegal, Mauritiania + mellomlandinger noen flere steder)

Attachments

• 9L-LBURDcp_2420r.jpg
    9L-LBURDcp_2420r.jpg
    54.5 KB · Views: 800
  • DCP_2412R.JPG
    DCP_2412R.JPG
    103 KB · Views: 800
Last edited:
Ja, jeg sjekket det opp nå, og det stemmer. Det er en russisk MI-8 jeg fløy med. Disse skal ha kapasitet på 24 personer. Vi var 22 passasjerer pluss to piloter. I tillegg var det nok godt over 500 kilo bagasje ombord. Jeg alene hadde 70 kilo med meg , inkludert håndbagasje. De andre var afrikanere som hadde handlet med seg betydelige menger for å ta med hjem.
Selskapet har et frynsete rykte, og er svartelistet i Europa. De har hatt flere ulykker, for eksempel denne:
http://en.wikipedia.org/wiki/2007_Paramount_Airlines_helicopter_crash
Legg merke til at han som hadde nøklene til brannbilen ikke var å finne, og at brannen ble forsøkt slukket med bøtter!
http://news.sl/drwebsite/publish/article_20055662.shtml

Artig å se "maskingevær forbudt" inne i flyet. Samme type skilt så jeg flere steder på stranda.

I mars var jeg i Sierra Leone i to uker, denne gang i en uke. Traff ikke en eneste turist. Kanskje ikke så rart?
Det er derimot et stort potensiale for turisme. De har aldeles flotte strender. Det er grønt og fint, flott natur. Helårsreisemål med tanke på klima. Og avstanden til Europa er ikke avskrekkende.
Jeg har vært mye på Barbados, og også jobbet der. De har klart, uten andre naturressurser enn sol, strender og hav, å komme blandt de 30 best utviklede land i verden. Sierra Leone har de samme forutsetninger. De har like fine strender og samme klima. I tillegg har de også diamanter og flere andre naturressurser. Allikevel ligger de på aller siste plass på Fn`s human developing index. Det er faktisk godt gjort å klare å havne på sisteplass med så mange muligheter.
http://hdr.undp.org/en/statistics/

Last edited:
For en tur, og for en rapport! Imponerende innsats må jeg si, utrolig at du kom deg hjem. Du sier «i tillegg har de også diamanter og flere andre naturressurser», i Afrika har det vel ofte vist seg at verdifulle naturressurser står til hinder for demokrati og utvikling? Man blir bare trist av å tenke på hvilke muligheter mange land i verden kunne hatt.

SN Brussel er et flyselskap jeg gjerne flyr igjen. Jeg hadde flott plass, med veldig god plass til bena.
På det ene bildet kan det kanskje skimtes at noe er løst og henger ned. Det var underwing seal, teknikere ble tilkalt, trapp kan så vidt skimtes uder vingen. Jeg fikk champagne som takk for at jeg sa fra. Når jeg hadde minnebrikken i fotoapparatet kunne jeg zoome inn kraftig, og det var da mye mye tydeligere hva som var feil. Canon G9 er et ypperlig apparat, selv om disse bildene er litt uklare (vindu).
Desverre fikk jeg verken tatt bilder utenfor eller inne i helekopteret, ei heller ute på tarmac i Sierra Leone.

Attachments

• IMG_0942.jpg
    IMG_0942.jpg
    29.3 KB · Views: 662
  • IMG_0943.jpg
    IMG_0943.jpg
    77.3 KB · Views: 663
  • IMG_0953.jpg
    IMG_0953.jpg
    43.1 KB · Views: 667
  • IMG_0954.jpg
    IMG_0954.jpg
    68.8 KB · Views: 228
Last edited:
Da Petal (kona mi) var i Sierra Leone i juli, var hun med på å velge ut hvilke barn som skulle få komme inn på vårt barnehjem. Det var veldig mange som ville inn, men desverre er det ikke plass til alle. 8 av de 10 barna har mistet begge foreldrene. En har igjen en mor som er tilbakestående. Den siste har kun en mor, og hun er utstøtt av samfunnet på grunn av lekkasje av urin. Hun bodde helt alene med sin datter i en hulelignende bolig bygget av bølgeblikk.

Barna virket apatiske, de var slappe og så ut til ikke å ha følelser, hverken den ene eller den andre veien. Det er ikke tilfelle nå. Petal sier, etter å ha sett bilder og video, at hun knapt kjenner barna igjen. I tillegg til å stråle, har de også lagt på seg.

Her kommer noen bilder fra My Home in Freetown:

Attachments

• IMG_1000.jpg
    IMG_1000.jpg
    99.1 KB · Views: 46
  • IMG_1013.jpg
    IMG_1013.jpg
    112.7 KB · Views: 53
  • IMG_0978.jpg
    IMG_0978.jpg
    107.2 KB · Views: 44
  • IMG_1095.jpg
    IMG_1095.jpg
    80.8 KB · Views: 41
  • IMG_1074.jpg
    IMG_1074.jpg
    105.7 KB · Views: 118
  • IMG_1091.jpg
    IMG_1091.jpg
    88.8 KB · Views: 112
Her er litt flere bilder fra barnehjemmet.

Attachments

• IMG_1068.jpg
    IMG_1068.jpg
    98.4 KB · Views: 55
  • IMG_1046.jpg
    IMG_1046.jpg
    76 KB · Views: 54
  • IMG_1017.jpg
    IMG_1017.jpg
    109.2 KB · Views: 33
  • IMG_1015.jpg
    IMG_1015.jpg
    118.2 KB · Views: 38
  • IMG_1014.jpg
    IMG_1014.jpg
    103.1 KB · Views: 39
  • IMG_0995.jpg
    IMG_0995.jpg
    101.7 KB · Views: 144
  • IMG_0980.jpg
    IMG_0980.jpg
    113 KB · Views: 141
En artig liten detalj når det gjelder billetten til helikopteret: En kar spurte hva jeg heter. "Jeg heter Leif", svarer jeg, og lurer på hvorfor han spør. "Passenger list" svarer han :p

Takker så mye for en fantastisk og helt uvanlig tripreport og ikke minst for den flotte jobben du gjør for de vanskeligstillte i Sierra Leone!

Tar med en liten sak helt på slutten her: På forrige tur til Sierra Leone var hoovercraften ute av drift. Det hadde vært brann ombord, og den ble liggende ute av drift i flere måneder.
Jeg fant historien i kveld om brannen, og artig å merke seg hvordan den startet:

Quote fra Awoko - en avis i Sierra Leone:
Explaining the cause of the fire, he (transportministeren) said, “according to the passengers and crew the fire was as a result of fuel crisis. I was informed that the hovercraft ran out of fuel and small boats were dispatched ashore to get fuel to refill it.”
The fuel was then offloaded with buckets to refill the hovercraft’s tank and “during that process something ignited the fuel which set the hovercraft ablaze,” he said.

Er det virkelig noen som fyller fuel med bøtter? Ja, tydelig vis. I Sierra Leone... ;)
Det burde da virkelig også være mulig å forutse at båten gikk tom for drivstoff?

http://awoko.org/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=1387&cntnt01returnid=34

Last edited:
Ja, takk for fortsatt spennende lesning både om reisen til Sierra Leone og om prosjektet. Fikk ikke skrevet tilbakemelding tidligere - håper du fortsetter "rapporteringen" etter hvert som ting utvikler seg.

Sitter akkurat og ser på NRK2, hvor det er en dokumentar om den voldsomme fattigdommen og ikke minst den ekstreme korrupsjonen i Sierra Leone.
Tragisk og trist!

Hvordan går det for dere IMM? Får dere drive i fred ?

IMM! Du bringer helt klart en helt ny dimmensjon inn i dette forumet. Takk! Lykke til med arbeidet videre...

Sitter akkurat og ser på NRK2, hvor det er en dokumentar om den voldsomme fattigdommen og ikke minst den ekstreme korrupsjonen i Sierra Leone.
Tragisk og trist!

Hvordan går det for dere IMM? Får dere drive i fred ?

Jeg var desverre i London da programmet ble sendt. Skulle veldig likt å få sett det.

Så langt har alt gått greit med vårt arbeide. Vi hadde uanmeldt statlig kontroll like før jul. Det er noe myndighetene gjør årlig. Det visste jeg, og det fryktet jeg. Ikke for at vi hadde noe å frykte egentlig, men man vet jo aldri hva som kan skje. Gledelig var det at de ikke bare var fornøyde, men imponerte! Det var bare noen fødselsattester og en rettskjennelse som skulle til for å få full score, og det jobbes det med nå.

Fikk mail i går fra lederen på barnehjemmet. Han forteller om et annet barnehjem hvor kontrollen kom og puttet samtlige ansatte i fengsel. De levde visst ikke opp til standarden som kreves. Huff og gru.
Jeg skal ned i månedskifte mars/april. Jeg må si jeg er temmelig shaky allerede.
Jeg har blitt bedt om å kontakte myndighetene der nede, men vet ikke om det er bra eller dårlig. Jeg skal ihvertfall sørge for å ha mobilen parat med numemret til vår konsul, hvis noe skulle skje. Det har vært mange søvnløse netter siden reisen i oktober.

Her er et par bilder fra julen i Sierra Leone.

Attachments

• Beach_Photos_115.jpg
    Beach_Photos_115.jpg
    150.4 KB · Views: 37
  • Beach_Photos_127.jpg
    Beach_Photos_127.jpg
    97.5 KB · Views: 45
  • Beach_Photos_158.jpg
    Beach_Photos_158.jpg
    152.3 KB · Views: 43
  • IMG_0723.jpg
    IMG_0723.jpg