• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ny terminal

Balle Chlorin

ScanFlyer Blue
Så i en avis gitt ut langt unna OSL i går at de søkte etter prosjektleder for ny terminal på OSL. Det kan jo tyde på at den nye terminalen folk har etterlyst her inne, er underveis.:clap

Hører rykte om et prosjekt som heter ny terminal 2012 eller noe sånt... så da har vi kanskje noe til det året??

...terminal B planlagt åpen 2012, hvis trafikken holder seg sånn nogenlunde...ifølge OSL....

Min kontakt på OSL sier 2011, og prosjektet er definitivt igang. Det er altså snakk om ny terminal med 37 gater pluss plasser for remote parking.

For å ta unna veksten må det bygges. Gardermoen vil sluke 20 av de 55 milliardene med en tredje rullebane og TO NYE TERMINALER som de tyngste løftene, skriver Bergens Tidende. (NTB)

To nye? Hæ?

Ser at det er tre ulike forslag for ny terminal utvidelse på flesland. Noen som vet hvilken det heller mot? Den tredje og siste eliminerer dagens nav-look helt.

Har et tegnebilde fra en katalog jeg mottok fra OSL, med den nye terminalen....ser dog litt liten ut

Har ikke helt fått med meg hvorfor OSL trenger en 3. bane.
Ta en tur til Heathrow de kjører med 2.5 miles IMC spacing , osl: 5 miles.(Ofte også i VMC)
En av årsakene til dette er nok "high speed turnoffs " (hsto) på osl som ble ofret av blårussen under bygging av plassen :Mr Sundt eller hva han het skulle holde budsjettet)
For å holde budsjettet ble hspto modifisert for å spare noen kvadratm asfalt. Norsk flygerforbund gikk sterkt imot dette . Resultatet ble "hsto" som er alt for krappe og krever relativt lav taxispeed ut av active rwy. Rwy.Occupancy time blir for lang og spacing mellom flyene blir lengre.
I Tillegg er kanskje avstanden mellom RWYene på OSL for liten til "paralell approaches."
Dette er vel bare noen av faktorene .Det er sikkert haugevis med andre som ATC medlemmer på forumet vet mere om?
EX: På LHR tror jeg det kalkuleres med en viss % go arounds pga tight spacing. Det er ganske normalt å få landing clearance i 100 - 300 ft. Har sågar opplevd land clearance i 30 ft. uten stress fra atc. Blir det Go around er det ren rutine for atc.

I Tillegg er kanskje avstanden mellom RWYene på OSL for liten til "paralell approaches."

Har selv opplevd parallell innflygning på begge baner 3 ganger, så akkurat dét forholdet synes ivaretatt på OSL. Krappe turnoffs er et kjent fenomen, men hvor mye det bestemmer for trafikktettheten er det kanskje andre her som kan si mer om :question:

Originally posted by JetBlue

Min kontakt på OSL sier 2011, og prosjektet er definitivt igang. Det er altså snakk om ny terminal med 37 gater pluss plasser for remote parking.

Ny terminal med 37 broer? Den eksisterende har vel bare 34 broer i følge deres internettside, så da bør det vel bli nok gater og slutt med å måtte sitte inne i flyet og vente på at gater skal bli ledige når en lander på OSL

Det står 37 GATER, ikke broer. Den eksisterende terminalen har som kjent en drøss gater uten bro. Fra noen kan man gå direkte ut til flyet, mens fra andre må man busses til fjernpark.

Originally posted by TUC

Det står 37 GATER, ikke broer. Den eksisterende terminalen har som kjent en drøss gater uten bro. Fra noen kan man gå direkte ut til flyet, mens fra andre må man busses til fjernpark.

OK - "en drøss" uten broer per i dag? Jeg har kun sett at gatene 1-10 er uten bro... Hvor mange finnes det av gater uten bro på OSL...og jeg tenker selvsagt ikke på fjernparkering

Originally posted by Hurum

Originally posted by TUC

OK - "en drøss" uten broer per i dag? Jeg har kun sett at gatene 1-10 er uten bro... Hvor mange finnes det av gater uten bro på OSL...og jeg tenker selvsagt ikke på fjernparkering

Gate 1-6 om jeg ikke husker feil? Det er propellflyene til Coast-Air, F50ene til Vestlandet o.l.

Originally posted by andeik

Originally posted by TUC

Gate 1-6 om jeg ikke husker feil? Det er propellflyene til Coast-Air, F50ene til Vestlandet o.l.

Feil, Anders.

1-7 ligger der hvor du tenker, mens 8-10 ligger mellom gate 14 og 16.

Originally posted by Trash2000

Originally posted by andeik

Originally posted by TUC

Feil, Anders.

Det begynner å bli noen år siden jeg jobbet på OSL så de som er der nå kan jo korrigere meg.

Uten bro : gt 1-7, 8-10, 37A og B og noen nonschengen gater nede helt i øst (54-46?)

Originally posted by Trash2000

Feil, Anders.

Ok, Vegard
Jeg har ikke fått studert så mye hvor det er broer og ikke, men det kan sikkert stemme.
Non-Schengen har jeg ikke vært på siden 1998, så det husker jeg fint lite av om det var med eller uten broer. Men finnes det ikke noen tegninger av den nye terminalen noen plass?

Forstår ikke hva en skal med en haug med gater uten bro......

Får bare krysse fingeren for at terminal B for et par broer i allefall. Hadde blitt overrasket over om Avinor/OSL fant ut at en kan kutte ut broer for å spare penger...hadde vært ganske typisk norsk!

Skal jeg fortelle?

Gate 2-3-4-5-7: Cp gates....En egen kategori vi kaller Commuter Prop-gates......Størrelse maks F50/DH8-300/SAAB2000, men også brukt E-145 ved et par kriiiseanledninger

Park 6, brukes til alt for småfly og opp til Ba146, smågriser etc...men ikke større....Vi prøver DOG unngå å bruke den til smågriser etc da det er trangt ute på gate 6 og helst derfor bruker mindre fly....

Ellers er det ENESTE vi har UTEN brotilknytning fjernpark-gatene, men ute på Non-Schengen bruker vi ikke BRO når LOT, BTI og de andre selskapene som bruker mindre flytyper kommer...Til det er ikke broene konfigurert...

Sååå, er det noe mere jeg har glemt eller dere lurer på? SPØR ;)

;)

Back