Ny styreleder til SAS

Ser ut som man sliter litt med å finne en ny styreleder, så generalforsamlingen er utsatt til 10 april

https://www.sasgroup.net/en/sas-abs-2018-annual-general-shareholders-meeting-moved-to-10-april/

The Nomination Committee has during a longer period been working for a succession regarding the Chairman position at SAS’s Board of Directors. Due to the task turning out more complex than anticipated, the Nomination Committee has informed SAS that it requires some additional time before a complete proposal for the election of the Board can be presented.

Selv må jeg ærlig innrømme at jeg håper SAS velger en dyktig kvinne til styreleder...og gjerne norsk. !
Dybt usaglige "kvalifikationer"! Er du sikker på at du ikke også vil selektere på sexualitet, alder, handicaps og hudfarve bare så alle minoritetsbokse er hakket af?

Last edited:
Dybt usaglige "kvalifikationer"! Er du sikker på at du ikek også vil selektere på sexualitet, alder, handicaps og husfarve bare så alle minoritetsbokse er hakket af?

Tror ikke du trenger å pådra deg blodtrykksproboemer. Dette er nok ment som tilleggskvalifikasjoner så lenge resten også er på plass.
I Norge har man allerede kvotering av kvinnelige styremedlemmer, og det er relativt uproblematisk så lenge kandidatene ellers står likt.

Tror ikke du trenger å pådra deg blodtrykksproboemer. Dette er nok ment som tilleggskvalifikasjoner så lenge resten også er på plass.
I Norge har man allerede kvotering av kvinnelige styremedlemmer, og det er relativt uproblematisk så lenge kandidatene ellers står likt.

Jeg synes kvotering er litt problematisk jeg. På den ene siden stigmatiserer det kvinner som mindre attraktive. På den andre siden kan man med uhemmet kvotering ende med at det ikke er en eneste medianborger igjen i arbeid.

Sånn satt populistisk på spissen. :)

Det sagt så håper jeg de får en super styreleder, og gjerne en som er bred nok til å ønske seg ledig midtsete på short haul.

Jeg synes kvotering er litt problematisk jeg. På den ene siden stigmatiserer det kvinner som mindre attraktive. På den andre siden kan man med uhemmet kvotering ende med at det ikke er en eneste medianborger igjen i arbeid.

Sånn satt populistisk på spissen. :)

Det sagt så håper jeg de får en super styreleder, og gjerne en som er bred nok til å ønske seg ledig midtsete på short haul.

Jeg skrev vel også "relativt uproblematisk".
Det beste hadde absolutt vært om man slapp slike tiltak, men det er relativt liten tvil om at det er en del "gubbevelder" som trenger et spark bak.

Dybt usaglige "kvalifikationer"! Er du sikker på at du ikek også vil selektere på sexualitet, alder, handicaps og husfarve bare så alle minoritetsbokse er hakket af?

Ja dere dansker er ikke så vant med å ha kvinner i lederposisjoner. Noen kan oppleve det som truende. Selv har jeg bare hatt positive erfaringer med det. Men så befinner Norge seg litt i forkant av våre danske venner på dette området. La nå den diskusjonen ligge...

https://www.b.dk/nationalt/danmark-er-det-land-i-norden-med-faerrest-kvindelige-ledere

Personlig har jeg stor sans for Gry Mølleskog som startet sin karriere ved SAS sin innsjekking på Bodø flyplass på 80-tallet, jobbet seg opp til Senior Vice President i SAS og fikk i 2010 plass i SAS konsernstyre. Hun er i dag helt ute av SAS-konsernet så vidt jeg vet. Av de SAS-toppene jeg har snakket med, er hun helt klart den som har gjort best inntrykk. Hun oppleves å ha mer "airline-knowledge" enn Fritz Schur. Men hey...her finnes sikkert mange gode kandidater av begge kjønn.

Last edited:
Ja dere dansker er ikke så vant med å ha kvinner i lederposisjoner. Noen kan oppleve det som truende. Selv har jeg bare hatt positive erfaringer med det. Men så befinner Norge seg litt i forkant av våre danske venner på dette området. La nå den diskusjonen ligge...

En sådan tone er vel knapt egnet til å legge diskusjonen død :D

Alt annet likt eller nogenlunde likt er det bra med en kvinne, men når det gjelder nasjonalitet, håper jeg da virkelig at SAS er 100% fargeblinde og tenker utelukkende kompetanse. Derimot er det helt forståelig at en interessert part som de norske ansatte ønsker en norsk styreleder, ikke på grunn av landskamp, men egeninteresse. En som komme fra samme miljø og er kjent med de lokale forholdene er nok en bedre leder for deres vedkommende.

Ja dere dansker er ikke så vant med å ha kvinner i lederposisjoner. Noen kan oppleve det som truende. Selv har jeg bare hatt positive erfaringer med det. Men så befinner Norge seg litt i forkant av våre danske venner på dette området.

Hold dog op - sikke en gang idioti at lukke ud!

Ja kvinder kan være truede i nogle positioner - det kan mænd i den grad også! Køn er inderligt ligegyldigt som kvalifikation - og kvoter er noget nær det mest idiotiske der nogen sinde er opfundet. Det udstiller da først dem der er kvoter for som "underbemidlede" i kvalifikationsmæssig sammenhæng. Og ja, jeg ved godt det er officiel norsk politik - det gør det ikke mere rigtigt.

blodtryksproblemer har jeg allerede! ;-) kønkvotering eller ej!

Nåværende styreleder i SAS, Fritz Schur, går av på generalforsamling i starten av mars. Hvilket betyr SAS må ha en ny styreleder, etter Schur, som har sittet som styreleder i 10 år, og i SAS styret siden 2001.

Det er strengt tatt ikke noe for tidlig. Den dreggen har siden 2001 sørget for at skuta har hatt dårlig fart gjennom vannet.

E24.no skriver at Carsten Dilling foreslås som ny styreleder i SAS.

Danske Carsten Dilling foreslås som nye styreleder i SAS, etter selskapets 66 år gamle styreleder Fritz Schur nylig kunngjorde at han ikke tar gjenvalg etter ti år i jobben.

Sånn utover den sedvanlige landskampen, er dette et godt forslag?!

https://min.e24.no/a/e1yvJM

Sånn ellers ser det ut som det er et knippe utskiftinger pågang i den kommende generalforsamlingen.

Berit Svendsen stiller ikke til nyvalg i SAS-styret, kommer det frem i en børsmelding fra selskapet.

Liv Fiksdahl, som nylig har gått ut av DNBs konsernledelse, tar Svendsens plass i styret.

...

Jacob Wallenberg går også ut av styret, inn kommer Oscar Stege Unger.

https://min.e24.no/a/9mGW3E

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

Last edited:
Med tanke på at mange av de største eierene har som mål å få solgt selskapet, så ville det vært ganske uvanlig at styrelederen da ikke jobber for det

Det er vel bare Norge og Sverige som vil selge ? Ikke Danskene eller Walleberg familien ...

Last edited:
Back