Ny styreleder til SAS

Someone

Moderator
Medlem
Nåværende styreleder i SAS, Fritz Schur, går av på generalforsamling i starten av mars. Hvilket betyr SAS må ha en ny styreleder, etter Schur, som har sittet som styreleder i 10 år, og i SAS styret siden 2001.

https://www.sasgroup.net/en/fritz-s...-of-sas-from-the-2018-annual-general-meeting/

SAS AB (“SAS”) hereby wishes to inform that Fritz Schur notified the Nomination Committee that he is not available for re-election as Chairman or as a member of the Board from SAS AB’s 2018 AGM.

Ser at norske piloter "krever" norsk styreleder..

Mener de at SAS påvirkes av nasjonaliteten til ledelsen og styret og ikke er i stand tilå være 100% orientert om det kommersielle? Her lukter det landskamp lang vei, noe som jeg trodde var død og begravet...:D:D:D

Tør man håbe på en lidt mere kompetent person på posten? Hr schur vælger at gå af på et godt tidspunkt set i forhold til hans eftermæle, men undervejs har han også siddet med ved bordet i de absolut mest kritiske af selskabets dage.

Det har jo godt rykter om at Kjos skal trappe ned etter hvert så kanskje det kunne vært noe:up:

Landskamp vedr. nasjonalitet burde ikke vaere relevant. Man kan bli matt av slike gufs fra fortiden. Velg en dyktig leder.

Jeg tolker det vel dithen at norske sas-piloter ønsker en norsk representant i styret (etter at Eivind sluttet). Det må vel være lov å ytre ønske om det, uten at det betyr at det fortsatt er "gufs fra fortiden" og "sas monopol tider" mentalitet i sas fortsatt :)

Jeg tolker det vel dithen at norske sas-piloter ønsker en norsk representant i styret (etter at Eivind sluttet). Det må vel være lov å ytre ønske om det, uten at det betyr at det fortsatt er "gufs fra fortiden" og "sas monopol tider" mentalitet i sas fortsatt :)

Nå satt Eivind Roald aldri i SAS sitt styre, men han var i konsernledelsen. Som forøvrig får en norsk finansdirektør nå om ikke lenge

Ellers er det allerede 3 nordmenn i i SAS styret av alt 11 medlemmer. 2 aksjonærvalgte og 1 ansattevalgt

Det forstår jeg men hvorfor ønsker de det? Er det ikke viktigst at de får inn det mest kompetente?

Det forstår jeg men hvorfor ønsker de det? Er det ikke viktigst at de får inn det mest kompetente?

Enig, jeg bruker ditt svar som svar paa spoersmaalet til min kommentar. Kompetanse burde gaa foran nasjonalitet her. Er det flere like kompetente som er aktuelle kan man ta andre hensyn enn kvalifikasjoner.

Det er ikke engang sjovt.....han har ikke noget ærinde i SAS

Om vedkommende der kommer til at overtage er svensk, norsk eller dansk eller kvinde, bare vedkommende er kvalificeret

Hilsen Ole

Kompetanse er absolutt viktigst, det tror jeg alle parter forstår. Tenker bare at det ene ikke utelukker det andre her selv om det blir slått opp med store ord i en avis.

Det er stor forskjell på å være styreleder og være CEO i SAS. Dette er to helt ulike roller, men det er viktig at de begge forstår bransjen og forstår hverandre. Selv må jeg ærlig innrømme at jeg håper SAS velger en dyktig kvinne til styreleder...og gjerne norsk. Gry Mølleskog hadde vært PERFEKT!! Hun har tidligere sittet i SAS-styre, kjenner flybransjen inngående og er rasende dyktig. Håper hun gjør Comeback!

Last edited:
Ingen tvil om at kompetanse er det viktigste, og jeg er enig at en kvinnelig kandidat hadde vært interessant.

Men å tro at politikk og lobbyvirksomhet ikke spiller noen rolle mener jeg blir ganske naivt.
Og da kommer nasjonalitet og nettverk inn i bildet i et konsern som SAS.

Det har foregått en del som ikke har hatt et veldig åpenbart kommersielt/bedriftsøkonomisk fundament.

Last edited:
Hade inte SAS en norrman som styrelseordförande innan dansken Fritz Schur tog över som styrelseordförande år 2008?
Det brukar väl vara storägarna av aktiebolag som utser styrelsens ordförande.

Kompetanse er viktigst, dernest kjønn også nasjonalitet. Hvis du spør meg. Når det gjelder nasjonalitet så synes jeg det er viktig at man har tilstrekklig spredning i de tunge rollene mellom landene. Da stedet man kommer fra, former hvordan man ser på verden. Og siden SAS er eid av tre stater er det viktig at man har best mulig lytteposisjoner mot de lokale områdene. I en perfekt verden skulle det ikke spilt en rolle, men SAS opperere foreløpig ikke i en perfekt verden.

Back