Ny SAS-annonse?

TOS

ScanFlyer Mile High Club
Jeg kikket gjennom DN Påske og kom over en i mine øyne ny SAS annonse. Det er en prissammenlikning mellom SK og DY på en reise fra Oslo til Palma de Mallorca (16.-19- juni, 2 voksne, 2 barn), hvor SAS naturlig nok kommer best ut.

Det var en ting jeg lurte på i den forbindelse er om det stemmer at man ikke er garantert å sitte sammen på DY når man booker en reise på en bookingreferanse? Det står nemlig oppført 640,- for setereservasjon i prissammenlikningen. Jeg regner med at det medfører riktighet, men kan ikke huske at det har vært en problemstilling når vi har reist med DY selv.

En annen ting er at slike prissammenlikninger selvsagt er høyst usikre. Sjekker man helgen etterpå så kommer DY ut som billigst på samme reise¨(men SAS er billigst de to påfølgende helgene om man tar med gebyrene). Men dette vet jo vi, og jeg skjønner at poenget er å vise at SK kan være et billigere alternativ.

Last edited:
Re: Ny SAS annonse?

Man er ikke garantert å sitte sammen da setene ikke blir tildelt før man sjekker inn. Men slik er det på alle selskap, med mindre man reserverer plass. Men i hvert fall på OSL så blir familier som reiser med DY forhåndsplassert slik at slike problemer er meget sjeldne.

Man er ikke garantert å sitte sammen da setene ikke blir tildelt før man sjekker inn. Men slik er det på alle selskap, med mindre man reserverer plass. Men i hvert fall på OSL så blir familier som reiser med DY forhåndsplassert slik at slike problemer er meget sjeldne.

Har ikke SAS en policy på å tildele seter 3 timer før innsjekk om man ikke selv har valgt sete (noe som gjør at reisende på en booking havner sammen)? Jeg synes å ha hørt noe slikt.

Nå kjenner jeg ikke til DCSen som SAS bruker så det vet jeg ikke, men den vi bruker på DY gjør ikke det.
Men, dagen i forveien gjør vi preseating som Laurenz nevner. På lange turer som til LPA, ACE, AGP etc bruker jeg personlig å preseate familier med barn sammen.
Instruksen sier jo at bare infants skal preseates, men jeg har fått nok kjeft på innsjekk fra familier som sjekker inn sent som ikke havner sammen - at jeg setter dem sammen dagen i forveien.

Men, det kommer jo helt an på hvem som preseater...noen gjør det bare fort og greit for å bli ferdig, mens andre tenker litt over ting.

Last edited:

Har selv havnet i en situasjon der jeg ble skilt fra kona og dattera med DY fra RAK... det løste seg greit ombord, men risikoen er der ja.

Har ikke SAS en policy på å tildele seter 3 timer før innsjekk om man ikke selv har valgt sete (noe som gjør at reisende på en booking havner sammen)? Jeg synes å ha hørt noe slikt.

Du har for så vidt hørt riktig, men SAS sluttet med det. Tror det var flere år siden, men selv om det virker lenge siden er det i denne bransjen ikke alltid lette å huske hva som skjedde i går og hva som skjedde for 3 år siden... Konklusjonen etter dette "forsøket" var at det var bedre for de reisende at de selv fikk velge setene de ønsket.

Du har for så vidt hørt riktig, men SAS sluttet med det. Tror det var flere år siden, men selv om det virker lenge siden er det i denne bransjen ikke alltid lette å huske hva som skjedde i går og hva som skjedde for 3 år siden... Konklusjonen etter dette "forsøket" var at det var bedre for de reisende at de selv fikk velge setene de ønsket.

Men alle i en booking er garantert å få sitte sammen, eller er det avhengig av om det er ledige seter sammen ved innsjekk?

Så denne på dagbladet.no i dag. Ligner litt på "sas-fargene" er det en sas-reklame tro?

Men alle i en booking er garantert å få sitte sammen, eller er det avhengig av om det er ledige seter sammen ved innsjekk?

Det er avhengig om det er ledig ved innsjekk, en booking er kun at man har et sete ikke hvilke. Men vil si at man skal komme sent og være uheldig om man ikke får sitte sammen. Jeg bruker alltid Internett innsjekk, da kan man fritt velge seter :fly !

Det er første-mann-til-mølla-prinsippet som gjelder - har endt opp på rad 1 hos Norwegian mens reisefølger har sittet på 16 til tross for at vi var i samme booking.

Tror det ble slutt på den forhåndstildelingen til grupper etter sommersesongen 2009.

Det jeg virkelig skulle likt, var om man fikk velge sete hos SAS umiddelbart etter bestilling, som med Norwegian, bare uten å måtte betale gebyret. Det hadde vært noe, det!

Så denne på dagbladet.no i dag. Ligner litt på "sas-fargene" er det en sas-reklame tro?

OT, men: Kunne vært SAS, men det er feil font ;) Dette er nok noe TORO har kommet opp med. Var nettopp i butikken og så noe av det samme opplegget på Toros vaffelblanding. Samme fargebruk, og påskrevet "folkets sommerfavoritter".

Er det riktig at dette eksempelet som SAS kommer med her medfører at turen med SAS går via to - 2 mellomlandinger og tar 13 timer. Anyone. . . . .

Er det riktig at dette eksempelet som SAS kommer med her medfører at turen med SAS går via to - 2 mellomlandinger og tar 13 timer. Anyone. . . . .

Nope, de turene som sammenlignes er direkteflighter.
Var selv inne å sjekket på de samme dagene, og dager rundt.

Last edited:

Tror det ble slutt på den forhåndstildelingen til grupper etter sommersesongen 2009.

Er det da riktig forstått at dersom man skal sitte sammen på SAS så må man være tidlig ute med internett innsjekk, for ellers har man i likhet med DY ingen garanti for at man får sitte sammen? Innsjekk per Internett gir selvsagt mye bedre muligheter til å velge seter slik at man får sitte sammen, men er vel likevel ingen garanti?

Nei, så den.
Men den jeg referer til er den som stod i DN med Bergen som eksempel.
Den som vg tar frem her er ikke bra, det burde SAS rettet opp før trykk, spesielt når det var mange eksempler de kunne brukt.
Men sjekket selv enkelte datoer til Spania i Juli, hvor SAS var betydelig billigere. Tviler på at det er slik nå, da de setene garantert er solgt.

VG er ute med førsteside og krigstype på overskriften pga en tastefeil.. Imponerende av redaksjonen deres må jeg si :rolleyes:

Men Skjeldam sire følgende:
" Vi kommer til å gjøre Forbrukerombudet oppmerksom på at SAS villeder kunden grovt i sin markedsføring hvor de sammenligner priser mellom Norwegian og SAS. Annonsene gir et forvrengt bilde av virkeligheten, og vi synes det er trist at ikke SAS bruker riktige opplysninger i sine annonser, uttaler han."

Hva mener han med at er grov villedning med reklamen? Hva er et forvrengt bilde av virkeligheten?

Og for å konspirere litt; kanskje det er Norwegians måte å få bort oppmerksomheten på Q1 resultatet deres... ;)

Last edited:

VG er ute med førsteside og krigstype på overskriften pga en tastefeil.. Imponerende av redaksjonen deres må jeg si :rolleyes:

Men Skjeldam sire følgende:
" Vi kommer til å gjøre Forbrukerombudet oppmerksom på at SAS villeder kunden grovt i sin markedsføring hvor de sammenligner priser mellom Norwegian og SAS. Annonsene gir et forvrengt bilde av virkeligheten, og vi synes det er trist at ikke SAS bruker riktige opplysninger i sine annonser, uttaler han."

Hva mener han med at er grov villedning med reklamen? Hva er et forvrengt bilde av virkeligheten?

Uten å mene å gjøre dette til SK vs DY tråd, er det vel nå slik at SAS kjemper mot Norwegian på pris, og i veldig mange tilfeller er billigere.
Man ser også at det er stor uro i Norwegian sin organisasjon, da blir man presset.
At SAS driter seg ut på den måten og legger frem en dato som ikke stemmer er ikke bra, spesielt som jeg har nevnt tidligere at det er mange eksempler SAS kunne brukt som er korrekte.
Det Norwegian forsøker å få frem her er at SAS villeder med priser som ikke stemmer, det vil også slå tilbake da det ofte er slik at SAS er billigere. Selvfølgelig ikke alltid, men det er det konkurranse er, og nå er det kanskje relativt like vilkår å konkurere på.

Back