Ny rute - Trondheim -> Østersund

Maltwhisky

ScanFlyer Blue
Ny flyrute: TRD-OSD

Ifølge svenske ÖstersundsPosten skal flyselskapet NextJet fra slutten av februar av trafikkere strekningen TRD-OSD to ganger daglig!

Ruten skal korrespondere med NextJets rute OSD-BMA noe som gir oss trøndere et adskillig bedre rutetilbud til Stockholm enn dagens tre/fire ukentlige rundturer med SAS til ARN.

Da blir det definitivt minst en Stockholmstur til neste år.

Re: Ny flyrute: TRD-OSD

Den har jag kanske inte SÅ mycket tro på men Nextjet skall ha för att de försöker.

Det var en spennende satsning. Slike ruter mellom midten av Norge og Sverige har vel vært prøvd ut noen ganger før uten suksess, men lykke til!
Det sto visst ikke noe om flytype, men jeg regner med at ATP blir altfor stort!?

Utifra teksten hos den andre lokalavisa, Länstidningen, så skal tydligvis flyet fra BMA fortsette til TRD etter et kort bakkeopphold. Noe som vel medfører at pax som skal TRD-BMA slipper å forlate flyet.

22. februar er oppstartsdatoen.

Ruten skal korrespondere med NextJets rute OSD-BMA noe som gir oss trøndere et adskillig bedre rutetilbud til Stockholm enn dagens tre/fire ukentlige rundturer med SAS til ARN.

Selv om SAS bare flyr fire ganger ukentlig fra Trondheim til Stockholm, kan man jo reise via Oslo med Norwegian eller SAS mange, mange ganger om dagen. Så tilbudet blir neppe 'adskillig bedre'.

Hvor langt er det fra Trondheim til Østersund da? Innbilte meg at det bare var et par timers kjøring?

BF:cool2

Høres spennende ut. Jeg har lite tro på at det er det kjempestore markedet mellom Åre og Trondheim, det er ikke veldig lang biltur, og det går rimelig bra med tog også, dessuten er jo Værnes dessverre et stykke unna Trondheim, så å fly dette strekket sparer man ikke så mye på med køståing osv. Noen ekstra blir det nok dog...

Bedre forbindelse til Stockholm derimot er veldig velkomment! Litt avhengig av hvor smidig det går å gjøre overgangen, eventuellt om det bare er en mellomlandig, kan den bli bra. Er mange som drar Trondheim-Stockholm for dagsmøter, og klager over lang reisetid via OSL.

Selv om SAS bare flyr fire ganger ukentlig fra Trondheim til Stockholm, kan man jo reise via Oslo med Norwegian eller SAS mange, mange ganger om dagen. Så tilbudet blir neppe 'adskillig bedre'.

Enig der, men så har vi jo OSL's forbannelse med toll og security da. Når man kommer fra ARN i rushtiden etter en dag med møter, og skal videre til TRD er det ofte ganske fullt i security på OSL. Kombiner dette med litt sent innkommende etc. og man ender fort opp med en routing som gir risiko for hjerteinfarkt, eller en routing som gir betydelig ventetid. TRD-ARN er mye lettere sånn sett.

Dessuten er det ganske dyrt å fly TRD-ARN de gangene jeg har forsøkt. Kan jeg ikke ta direkteflyet ender jeg fort opp på 1500-2000 hver vei både med SAS og DY.

Hvor langt er det fra Trondheim til Østersund da? Innbilte meg at det bare var et par timers kjøring?

BF:cool2

Toget som går to ganger daglig tar omtrent 4 timer. Langs landeveien er det en strekning på 263km, og tar vel omtrent en 4 timer det også - mens langs rimelig dårlige veier. E14 på svensk side ble for en tid tilbake kåret til en av sveriges dårligste veistrekninger - på norsk side er standarden adskillig dårligere.

Hmmm, kan i alle fall ikke si jeg synes synd på svenske bilister da. Hvor ligger egentlig Åre Østersund Airport? Den ligger vel antagelig litt nærmere østersund enn hva jeg har regnet med ut fra navnet? Trondheim-Åre kjører jeg på jevn basis for å holde fryseren full, og synes ikke det strekket er så ille å kjøre.

Åre Östersund Airport er enkelt og greit bare det nye navnet på Östersunds flyplass. Ble vel gjort for lettere å kunne selge til skituristene.
Det går som nevnt tog to ganger daglig, Y-Buss startet opp daglige bussavganger nå (1/12, går videre til Stockholm).
Det er i allefall for meg uaktuelt å fly til Östersund. (Annet enn for å få testa ruta da :) ) Tidsgevinsten fra sentrum<->sentrum blir minimal.
Til Stockholm vil man nok også slite litt med å få pax vil jeg tro. Reisetid TRD-BMA blir vel fort i overkant av to timer. SK via OSL tok for meg nå på fredagen som var 2:40 ned og 2:45 opp, så også her er det minimalt gevinst.

Fordelen med BMA er jo at den er nærmere sentrum og mindre i størrelse. Tidsbruken fra flyplassen til sentrum av STO er vel lik om man tar bussen fra BMA eller ekspresstoget fra ARN - men 310 SEK billigere for en t/r til BMA. I tillegg slipper man strevet som OSL er på returen.

Så med noe kortere reisetid, rimeligere forbindelse til sentrum, ingen ut-og-inn av rød sone og generelt mindre folk er TRD-OSD-BMA å foretrekker foran TRD-OSL-ARN.

Så det som gjenstår er egentlig å se hvilke priser NextJet vil komme med.

Fløy ikke Widerøe mellom Trondheim og Stockholm en gang i tiden ? Riktignok uten mellomlanding ? Jeg tror dette blir et underskuddsforetakende.

WF fløy TRD-ARN tre ganger daglig, startet opp mars 2006 og tjente visstnok penger på det.
Så tok SK over og klarer ikke å tjene like mye penger.

Litt TRD-CPH "motsatt-deja vu" i grunn :p

Fløy ikke Widerøe mellom Trondheim og Stockholm en gang i tiden ? Riktignok uten mellomlanding ? Jeg tror dette blir et underskuddsforetakende.

Jo, WF forsøkte seg i 2006/07 og jeg mener det ble fløyet 2 x daglig. Det var godt belegg, men problemet var at det la beslag på en hel maskin (dash8-300). Dermed ble det ikke økonomi i butikken siden det ikke var annen produksjon å bruke maskinen på mellom slagene. Det var i hvert fall den offisielle forklaringen.

Tar jeg ikke helt feil var det CK som kom på den ideen om TRD-ARN med WF?

Back