Ny plan for å få Concorde på vingene igjen

Re: Ny plan for å få Concorde på vingene igjen

Jeg så dette rapportert i et par andre medier også. Det kan bli en dyr affære med vedlikehold og drift, men ettersom det ikke er rutefly det er snakk ok, kan det muligens gå. Det er fart i overlydsplaner for tiden, ettersom et nytt fly er planlagt.

Dette er vel ikke første gang en slik plan har blitt lansert?

Det hadde vært skikkelig kult, men jeg tror det ikke før jeg ser det... :)

Er jo noen voldsomme pengesummer de har samlet inn. Noen som vet hvordan stand de utstilte flyene er i?

Å få en av dem returnert til flyvebar stand, vil være en heftig jobb. De har stått parkert i over 10 år og alle væsker etc samt mange instrumenter ble fjernet.

Papirveldet er dog trolig enda dyrere, og det var det som stoppet Sir Richard da han vurderte dette for ti år siden. Uten dokumentstøtte fra produsenten må alt bygges opp fra grunnen, inkludert sertifisering av hver eneste liten del.

Om man har dyp nok lommebok er det sikkert mulig, men planlegger man å gjøre det for å tjene penger, er det ikke realistisdk.

Varken Airbus som har tillverkaransvar för Concorde eller motortillverkaren Rolls-Royce verkar vara intresserade.
Utan att stöd från flygplanstillverkaren och motortillverkaren tror jag chansen är 0% att Concorde flyger igen.

Back