Ny Norwegian-base: Paris CDG

Økt konkurranse for Norwegian mellom Paris og New York neste år, når lavprisselskapene Corsair og French Bee også kaster seg inn i kampen

https://www.flightglobal.com/news/a...riers-to-take-on-paris-new-york-route-460854/

Two French carriers are intending to open services from Paris Orly to New York next year.

Leisure operator Corsair says it will commence flights on the route to the US gateway from 10 June.

But it is already facing competition from long-haul budget operator French Bee, part of Groupe Dubreuil, which is also to serve New York from June 2020

^^

Her tror jeg godeste Le Maire har tatt munnen for full. Meget oppsiktsvekkende påstand fra en finansminister, om ikke den er basert på noe annet enn ville spekulasjoner, kanskje fordi navnet Norwegian kan føre tankene hen mot nasjonale selskaper.

Hva slags ulovlig statshjelp etter EU/EØS-reglene er det liksom Norwegian skal ha fått? Og fra hvem?

Last edited:
Folketrygdfondet ("staten") deltok i emisjonen i vår, men det ble vel klarlagt for noen år siden at det var innafor så ser ikke helt problemet der.

Jeg mistenker dette er et forsøk fra ministeren til å kjøpe seg litt innenriks goodwill og godsnakke med egne velgere, ved å vise at man "gjør noe". At det utenfra ser litt rart ut og det blir litt tynt dette her, får så være tydeligvis

Franskmenn vet lite om Norge. Kanskje han blander sammen med SAS, som iallefall, har vært statssubsidiert, gjennom mange år.

Kjempeflott gratisreklame for Norwegian det der. Finance Minister Bruno Le Maire sier altså at Norwegian kan underby prisene fordi staten betaler. Det er jo selvfølgelig bare tull, men det sender to signal til mulige nye kunder. En: Norwegian er billig, og to: det er ingen grunn til å bekymre seg om økonomien i selskapet idet staten betaler. Super reklame!!

Ser ut som Norwegian flytter CPH og HEL flightene til Paris fra ORY til CDG fra sommeren av. CPH er vel daglig om sommeren, mens tror HEL kun er 2x ukentlig

Det virker jo fornuftig basert paa at CDG baade kan gi lokaltrafikk til Paris og feed til langdistanse, men jeg synes ORY er greiere som flyplass enn CDG, selv om den ikke er genial. Da var vel DY ute av ORY.

Back