DY Ny Norwegian-base: Amsterdam

Re: Norwegian skal åpne base i Amsterdam

Var det ikke lidt noget af det samme, som kostede Pan Am og TWA livet i sin tid...

Det jeg tænker på, er at de spreder deres aktiviteter for meget......
Og så et spørgsmål om Norwegian og deres crew....Er det ET selskab med baser rundt om, eller er det FLERE selskaber....Kan de rotere crew mellem DY baseret crew i Spanien og Gatwick eller Oslo....
Hilsen Ole

Var det ikke lidt noget af det samme, som kostede Pan Am og TWA livet i sin tid...

Nei, egentlig det motsatte. De fløy minimalt med innenriksruter og hadde lite feed til langrutene sine. Det gikk fint før dereguleringen når de kunne sette prisene selv, men når konkurransen ble sluppet løs var de på hæla og klarte aldri å hente seg inn.

Selvfølgelig mange andre årsaker også., men PA og TW's forretningsmodeller egnet seg dårlig i et fritt marked.

Og så et spørgsmål om Norwegian og deres crew....Er det ET selskab med baser rundt om, eller er det FLERE selskaber....Kan de rotere crew mellem DY baseret crew i Spanien og Gatwick eller Oslo....

Praksis for 737-operasjonene for tiden er vel at DY (den norske delen av selskapet) selv flyr fra basene i Skandinavia, mens Norwegian Air International (D8) flyr fra basene i resten av Europa. Nå var det vel snakk om en 787-base her, og da er det Norwegian Long Haul som ansetter crew, mens rutene flys "på innleie" for DY såvidt jeg har forstått (men jeg har altså ikke svart belte i finansakrobatikk).

burde ikke Norwegian heller begynne å ansette pilotene gjennom sitt eget deleide datterselskap OSM, som de nå som de eier 50% av? Blir litt rart i mine øyne, som om sas skulle bruke Menzies istedenfor SGH på en flyplass der SGH er tilgjengelig.... eller?

burde ikke Norwegian heller begynne å ansette pilotene gjennom sitt eget deleide datterselskap OSM, som de nå som de eier 50% av? Blir litt rart i mine øyne, som om sas skulle bruke Menzies istedenfor SGH på en flyplass der SGH er tilgjengelig.... eller?

Enn å ansette direkte?
What a concept..
Hvis flygermangelen virkelig slår inn må nok Tjos hoste opp både lønn og pensjon for å trekke kvalifiserte folk, skjønt i Amsterdam kan det enda være mange tidlig pensjonerte KLM Kapteiner som vil spe påninntekten med halv flyger lønn, men de tørker kanskje opp snart.

Menzies har Aircraft wash for SAS på OSL/ARN/CPH...

Er det noen som har fått nyheten om Amsterdam-basen bekreftet fra Norwegian eller en annen kilde enn rishworthaviation?

Back