Ny kampflybase Bodø vs Ørlandet

Enebase for F-35

• Bodø Hovedflystasjon

Votes: 40 44.9%
  • Ørlandet Hovedflystasjon

Votes: 49 55.1%

• Total voters
    89
  • Poll closed .
Re: Ny kampflybase Bodø vs Ørlandet

Cato, i Fremover-artikkelen du henviser til, er du også en ivrig diskusjonsdeltaker. I et av innleggene dine bruker du begrepet "vi" når du snakker om å implementere presisjonsinnflyging fra sør. Hvem er "vi"?

Du sier videre:
Jeg har en sterk mistanke om at det jobbes journalistisk med å belyse de påståtte innflygingsprobler på evenes:)
Men holder det om Ragnar Bøifot, journalist i Fremover, skriver om fremtidige systemer? Hvordan skal dette løses spesifikt for terrenget sør for Evenes? Hvor er Luftfartstilsynet og Luftforsvaret i denne prosessen?

Jeg sliter også med å forstå din argumentasjon på innflygningsretning; nesten på samme nivå som da Rambøll (som laget det famøse ILS-forslaget for Evenes-miljøet) argumenterte med at landing skjedde fra sør på grunn av at trafikken for det meste kom fra Oslo...

Og når du henviser til avisoppslaget og dermed kommentarene, må du svare Olmar og Shaft. Ellers blir en flygeleders agumenter skutt ned; du har jo heist flagget høyt.

Hei ENBO

Vi=Evenes TWR

Alternativ innflygning til RWY35 er noe som utredes, helt utenom flystasjonspørsmålet.

Luftfartstilsynet har noe som heter "Performance Based Navigation (PBN) – norsk implementering". Kan være verdt å ta en titt på. GPS-basert navigasjon/innflygninger kommer mer og mer. Ref. SAS i Tromsø.(http://touch.vg.no/article.php?artid=566255) Det er flere flyplasser som jobber med dette, så vi er langt fra enestående, "med å flagge høyt".

Forsvaret er ikke involvert, da dette er noe som utredes uavhengig av dem.

ILS fra sør, ikke mulig. Men det som er fakta, er at mesteparten av trafikken fra sør, lander på RWY35, så lenge vind og trafikk tillater dette.

Jeg har diskutert med Olmar og Shaft før, og kommer ikke til å svare dem ytterligere.

Mitt mål er å belyse at alt ikke er sort hvitt. Det finnes alternativer. En satelittbasert innflygning til RWY35, vil gjøre at gevinsten m.t.p safety og regularitet vil være betydelig, uavhengig av om det er SAS, Norwegian eller forsvaret som vil bruke den.

(ps. Om du får tak i RNAV(RNP) kartet til Tromsø, vil du nok få en aha-opplevelse, med tanke på innflygninger og terreng)

Last edited:

Jeg snakket med en SAS-kaptein etter landing på Kirkenes da grønne landinger var på alles lepper, og spurte han om STARs nå skulle "skrives om" for flyplassene. Men hans svar var - som mange her tidligere har uttalt: Dette er noe vi etterstreber og samhandler med flygelederne om hver dag "if traffic permits".

Artikkelen du henviser til er fra 2009. Hvilke endringer ble gjort fra Avinor på ENTC for å gjøre innflygingen mer effektiv/sikker?

(ps. Om du får tak i RNAV(RNP) kartet til Tromsø, vil du nok få en aha-opplevelse, med tanke på innflygninger og terreng)

Hvis du tenker på buen til for eksempel SJA 7M; 13 NM DME fra TRO VOR med høyder, har denne bestått i mange år. Jeg har tilfeldigvis et bilde fra FS som jeg tok så langt tilbake som i 2003, og fikk kvalitetssikret det hos en SAS-pilot. I tillegg til MACKA hadde den også FIX'en SKARV, men den er nå borte. Men kanskje er det noe annet jeg skal se etter?

SJA_STAR_ENTC.JPG

Jeg opplever at Evenesmiljøet bagatelliserer terrenghindringene, nærmest overprøver fagmiljøene, og hvis terreng og ILS er en issue, kompenseres dette med bedre vær enn andre plasser(!), eller at nye systemer nærmest er klar til å implementeres.

Hehe, nei det er overhodet ikke hva jeg snakker om ENBO.

Kartet fra TC er ikke publisert. Jobber du i Avinor, kan du nok få tak i det. Jeg har det, men det er ikke noe jeg legger åpent ut på nett pr.dags dato.

Hva har du egentlig i mot Evenes, siden du er så opptatt av å finne svakheter?

Her har du et eksempel på en RNAV(RNP):

http://flightaware.com/resources/airport/DCA/IAP/RNAV+(RNP)+RWY+19/png/1

Last edited:

At Evenes-folket belyser mangler i utredningen er like naturlig som at Bodø-folket gjør det samme. Legg merke til at Trønderbataljonen nå holder stilt...

Last edited:

Ja, jag vet att jag kan låta bli att läsa, men pajkastningen i denna tråden börjar bli ganska tråkig... Det skal bli intressant att följa när det finns mer info i denna saken.

Først og fremst, jeg skjønner jo at jeg bommet på prosedyrer, og jeg fikk ikke med poenget mitt fram om SJA 7M leder til ILS 19 ENTC. Og så har jeg ikke sett slike prosedyrer som du henviser til i Norge, men de kommer vel.

Hva har du egentlig i mot Evenes, siden du er så opptatt av å finne svakheter?

Jeg har ikke i mot Evenes, ei heller å finne alle dens svakheter. Jeg vil heller ikke bidra til "pajkastning", men jeg skal forsøke å forklare hvorfor jeg blir noe overgitt over argumentasjon, og det jeg oppfatter som manglende etterrettelighet. Jeg må presisere at jeg sikkert ikke får med meg alt som sies om baseplasseringen, men jeg skal gi ett eksempel:

I et innlegg du startet i mai 2010, Kampen om hovedflystasjonen(e) tilspisser seg http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=65445 med flere linker til rapporter og høringsuttalelser, finner vi bl a dette fra regionrådet i Ofoten og Sør-Troms (uthevinger og kursiv er i originaltekst):
Gjennom den fremstillingen av innflygningsprosedyrene for Evenes som utredningen gir, kan
man tolke det som om det er knyttet uløselige utfordringer til dette. Dette er ikke tilfelle!
Konsulentfirmaet Rambøll Sverige AB konkluderer i en separat rapport at : Det går att
etablera ILS med 3.0° glidbana för båda banrikningarna på Evenes Lufthavn. För att
undvika en alltför stor inflyttning rekommenderas en glidbana på 3.2° vilket ...... Båda ILSprocedurerna
medför rak inflygning dvs de ligger i banans förlängda centrumlinje.
(Vedlegg 7)
Selv om det for oss fortsatt synes som en unødig investering, viser Rambøll's rapport at det er
fullt mulig å etablere ILS med en glidebane på 3.2° gjennom å forlenge dagens rullebanen.
En slik utvidelse er gjennomførbar uten å komme i konflikt med eksisterende verneområder.

I diskusjonen lenger ned i tråden fra 2010; #14 og #15 diskuteres ILS til 35, og du argumenterer da med støtte i Rambølls rapport, som skisserer flere løsninger. Jeg oppfattet da - og kanskje flere med meg - at Evenes hadde funnet løsingen på ILS med 3.2° glidebane. Dette var imidlertid ikke tilfelle, men uttalelsen ble altså presentert som faktum og sannhet, og ble stående ukorrigert.

Først i oktober 2011, ett og et halvt år etterpå da jeg leste hele Rambølls forslag, og la prosedyrebeskivelsen ut i #46 i denne tråden - ble det klart at Rambølls forslag - på godt norsk - var tull. Jeg hadde kanskje forventet at det allerede i 2010 - med kompetansen som bl a trådstarter sitter på - hadde vært tatt ned som en umulighet.

Fra nå er det forhåpentligvis bare fakta som legges til grunn.

PS: I kveld har jeg gått i fakkeltog sammen med ca 2500 andre til støtte for flystasjonen i Bodø; masse folk og godt trøkk!

Jeg håper det var koselig.

Årsaken til at jeg har "snudd", er at jeg i etterkant av ILS-"saken", har lest meg opp på innflygninger, samt snakket med fagfolk og piloter. Jeg trodde også at de som hadde skrevet rapporten, hadde undersøkt alle alternativene.

Men det må vel være lov å endre mening? Hovedstandpunktet er jo fortsatt det samme.

Men du som alle andre, bør vel våre happy med at det finnes alternativer, som vil gjøre flyhverdagen bedre?

Hadde du vært like opphengt i innflygningen til Evenes, om departementet ikke mente den var en kandidat?

Jeg foreslår uansett at nedrakking av de forskjellige alternativene stanser her.

Last edited:

Forsvarssjefen og Forsvarsministeren er tydeligvis uenige.
– Det trenger ikke å være et valg mellom forskjellige enbaseløsninger. Man kan se for seg andre kombinasjoner. Med det koster mer penger, og da må man se om forsvaret kan bevilge penger til dette, sa Eide ifølge NRK i et innlegg i Tromsø tirsdag.

http://www.ht.no/incoming/article516893.ece#.TxbvSvTePDc.facebook

...mens Ørland vil ha alt, eller ingenting:
http://fosna-folket.no/nyheter/article265775.ece

En minimumsløsning med Ørland som reservebase for støying og forurensing og alle arbeidsplassene i Bodø er ordførerens mareritt. – Enten må jagerflybasen bli her, ellers bør Forsvaret flytte for godt, sier Hallgeir Grøntvedt.

Ironisk nok News on Request i Bodø som har laget filmen.. :p

Hvis Ørlandet ikke blir hovedflybase kommer NATO's AWCS fly til og opphøre sine operasjoner i Norge og det fører til et mye dårligere forsvar i nord/norden..........

Dette er bare tull. Awacs flyr i dag mye flere mission over Norge fra ETNG (t-r) enn fra ENOL.. hvorfor skulle de slutte med det? Da går de glipp av mye trening også..

Flygeledere i Bodø tårn og ATCC uttaler seg. Kritiske til hvordan ting blir fremsatt og jeg kan bare si meg enig i at jagerfly på Ørland har mer påvirkning på sivil rutetrafikk enn de i Bodø..

NRK Nordland

...men burde de ha uttalt seg i media? Kan få et inntrykk av at Avinor har valgt side, når de går ut slik.

Nå skal det sies at jeg ikke har sett innslaget, men har hørt om folk som har reagert på det.

Last edited:

Problemet var at når rapporten ble lagt frem nevnte forsvarssjefen noe om at Bodø-base var verre for den sivile trafikken enn Ørland. Dette er en virkelighet vi som jobber med denne trafikken ved begge basene ikke kjenner oss igjen i. Den daglige treningen på Ørland gir sivile brukere langt flere trackmil ekstra enn den i Bodø. Og i dag har vel Bodø ca dobbelt så mange fly som Ørland også..

Denne ensidige fokuseringen fra forsvaret sin side gjorde at mange mistet tilliten til rapporten før man hadde lest den.. Klart det er fordeler og ulemper med begge alternativene, men det er ikke dokumentert rededlig og basert på fakta. Derfor velger et par av de mest seniore flygelederne på kontrollsentralen og i tårnet å uttale seg. Er det lurt, det vet jeg ikke.. Men her uttalte visst jeg meg og :)

Back