Ny kampflybase Bodø vs Ørlandet

Enebase for F-35

• Bodø Hovedflystasjon

Votes: 40 44.9%
  • Ørlandet Hovedflystasjon

Votes: 49 55.1%

• Total voters
    89
  • Poll closed .
Re: Ny kampflybase Bodø vs Ørlandet

...og Aftenposten kjører på. Tittelen er "F-35 kan fortsatt 
havne i Bodø"

Roger Ingebrigtsen (statssekretær i FD):
- Russiske overflyvninger er ikke forbudt. Men også det at antallet er høyere enn for ti år siden er i seg selv ett av mange argumenter for å ha et sterkt forsvar i nord. Vi ser et Russland som vitaliseres, der forsvaret seiler mer, får nye kampfly og reorganiserer hæren med en egen arktisk brigade. Dette er ikke trusler rettet mot Norge, men det blir feil hvis vi er mindre til stede i nord enn de siste årene, sier han.

Hele artikkelen finnes her: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/F-35-kan-fortsatt-havne-i-Bod-6736775.html

Og nok en gang nevnes ikke Evenes med et ord, selv om det Avinor skrev om Evenes, var veldig positivt.

Argumentet om at Evenes er ute for lenge siden, holder bare ikke.

Og nok en gang nevnes ikke Evenes med et ord, selv om det Avinor skrev om Evenes, var veldig positivt.

Hvorfor skal de bruke tid og resurser på en flyplass som ikke lenger er et alternativ?

myhrair - Forsvarssjefen er ikke politiker. Han bestemmer ingen ting i denne saken. Evenes, Bodø og Ørland er alle fremdeles "med" frem til de som bestemmer her i landet har ... bestemt seg ;)

Prøver Avinor å si at Forsvaret ikke vil få så mye penger igjen for å forlate Bodø mil.?

-De har også et utilsiktet(?) budskap om at Bodø Mil. er i dårlig forfatning :-)

myhrair - Forsvarssjefen er ikke politiker. Han bestemmer ingen ting i denne saken. Evenes, Bodø og Ørland er alle fremdeles "med" frem til de som bestemmer her i landet har ... bestemt seg ;)

Beklager! Men ifølge all den kranglingen her i tråden har jeg forstått det slik at Evenes er ute av spillet! Men slik er det allså ikke!?

Jeg har ikke fått med meg at Evenes er ute av spillet... Jeg har sett avisene har skrevet dette med krigstyper basert på hva Forsvarssjefen har sagt. Men hans røst er kun et råd Forsvarsdep.

Prøver Avinor å si at Forsvaret ikke vil få så mye penger igjen for å forlate Bodø mil.?

-De har også et utilsiktet(?) budskap om at Bodø Mil. er i dårlig forfatning :-)

Hvordan klarer du å tolke det slik at Avinor sier noe om forfatningen Hovedflystasjonen er i?

Grunnen til at man ikke nevner Evenes som et seriøst alternativ er at det er helt utenkelig å legge ned to flystasjoner for å åpne én ny. Det er alt for mye å tape for de som skal bestemme dette i å ta en slik beslutning. Da hjelper det ikke at Evenes sikkert ville vært en god plassering for en kampflybase.

Jeg har ikke mulighet til å se klippet på nytt i kveld men det var også en del av inntrykket ja...

Jeg så også det, men tolket det som en antydning om at bygningene ikke hadde noen verdi for Avinor.

Fra noe av det som er skrevet/sagt i pressen:
Avinor er spesielt kritisk til to punkter i sin høringsuttalelse. Det første er at Forsvaret regner med å kunne selge basen i Bodø for opptil en halv milliard kroner, men Avinor, som da vil være kjøper, anslår verdien til lik null.
...
Avinor er også kritiske til at Forsvaret ikke har tallfestet kostnader for å rydde opp etter driften ved Bodø flystasjon.
...
- De har selv funnet ut at ved nedlegging av lille Framnes flyplass i Narvik, så vil oppryddingen koste 450 millioner kroner. Det er all grunn til å feste betydelig lit til deres kalkyler med tanke på Bodø, sier Kristiansen, og legger til:
Avinor har kanskje et par ting på agendaen her? De føler seg tjent med at Forsvaret er i Bodø hvis det koster dem 1/2 mrd å bli kvitt dem. Det ville jo være dumt å si at ja, en halv mrd. er en pris vi er helt enige i, så tar vi oppryddingen også.

Last edited:

Jeg tror ikke dem kommer til å legge ned to flystasjoner, men en. Men vil vil fortsatt ha to Hovedflystasjoner:)

Avinor sa jo nå, at forsvareret skal få Evenes "gratis". Det gjør Evenes 300mill+ billigere, enn hva forsvaret beregnet.

Er det bare meg, eller er det mange feiltolkninger ute og går her? Når jeg leser gjennom høringsnitatene fra Avinor, får jeg overhodet ikke inntrykk av at Bodø settes i et bra lys.

http://fremover.no/lokale_nyheter/article5880829.ece

Sunde:
– Hvor klokt er det å legge en kampflybase i en by med strenge konsesjoner på
utslipp av støy?, spør Sunde.

Dersom politikerne velger å beholde to baser vil Evenes være egnet i en
tobaseløsning sammen med Ørland. Utredningene fra departementet viser at en
slik løsning vil være én milliard kroner rimeligere enn en tobaseløsning
mellom Bodø og Ørland.

Back