Ny IT Plattform for SAS 26.02.2012

Commuter

ScanFlyer Silver
Følgende mail dumpet ned i mailboksen min tidligere i dag:
Ny IT-plattform og nye muligheter for deg med SAS Travel Pass

26. februar går SAS, Widerøe og Blue1 over til en ny IT-plattform. Dette innebærer følgende endringer for deg som i dag bruker SAS Travel Pass: Det blir enklere å bestille via vår hjemmeside, og du vil kunne bruke ditt EuroBonus-, Travel Pass- eller kredittkort som reisedokument. Bestillinger skjer som vanlig via ditt reisebyrå, SAS Customer Center eller på sas.no.

http://www.sas.no/no/Bedriftsprogram/TPI-informasjon/

De sier ingenting om den faktiske endringen eller om dette påvirker andre enn TPI/TPC-kunder (fikk to mail, en for hvert produkt), men det er jo lov å håpe at dette betyr en vesentlig opprustning av websidene til SAS - om ingenting annet på baksiden for å sikre bedre stabilitet.
 
Følgende mail dumpet ned i mailboksen min tidligere i dag:


http://www.sas.no/no/Bedriftsprogram/TPI-informasjon/

De sier ingenting om den faktiske endringen eller om dette påvirker andre enn TPI/TPC-kunder (fikk to mail, en for hvert produkt), men det er jo lov å håpe at dette betyr en vesentlig opprustning av websidene til SAS - om ingenting annet på baksiden for å sikre bedre stabilitet.

Den IT plattform det er snakk om er Amadeus Altea. Denne endringen har vært planlagt for en stund nå. Vi får håpe at det skal løse masse for SAS.
 
Hvis alle de gamle SAS-systemene nå går over i historien får vi håpe at noen husker å ta vare på gammel dokumentasjon og annen arkivalia for fremtiden. Mange bedrifter som har gjennomført sånne skift og som mister mye historie på den måten.
 
Den IT plattform det er snakk om er Amadeus Altea. Denne endringen har vært planlagt for en stund nå. Vi får håpe at det skal løse masse for SAS.

Vet du hva dette teknologibyttet betyr på kort og lang sikt? Mer stabil backend, enklere integrering med andre systemer, eller potensiale for sanering av 100 gamle skreddersydde løsninger?

Er dette en løsning hvor SAS må skreddersy all funksjonalitet selv over tid, eller tilbyr denne løsningen mer standard funksjonalitet som bare må skinnes og konfigureres for SAS sitt bruk?

Har respekt for at gamle (tunge) systemer tar tid å erstatte, men det hadde vært interessant å vite litt mer om mulighetene og tidsaspektet.
 
Vet du hva dette teknologibyttet betyr på kort og lang sikt? Mer stabil backend, enklere integrering med andre systemer, eller potensiale for sanering av 100 gamle skreddersydde løsninger?

Er dette en løsning hvor SAS må skreddersy all funksjonalitet selv over tid, eller tilbyr denne løsningen mer standard funksjonalitet som bare må skinnes og konfigureres for SAS sitt bruk?

Har respekt for at gamle (tunge) systemer tar tid å erstatte, men det hadde vært interessant å vite litt mer om mulighetene og tidsaspektet.

Les der; fra post nr 10:

http://www.flyertalk.com/forum/sas-eurobonus/1169888-sas-now-amadeus-booking-numbers.html
 
Kort fortalt er vel Amadeus Altea et system som rommer "alt" (nå er det vel teknisk splittet mellom blandt annet reservation og checkin/departure control riktignok) -- ergo ingen suppe av ulike systemer. I tillegg skal jo "alle" selskaper over på dette, så det må jo ha en del fordeler, samtidig som det ikke krever for mye skreddersøm.
 
Og overgangen har noen ringvirkninger:
During February 17 to 26, it is not possible to create new profiles, update existing profiles or delete profiles.

Between February 24 until the end of March, it is not possible to book a confirmed upgrade for points with SAS or Star Alliance.
Standby upgrade at gate for points is still available during that time when you are flying with SAS.

...og sikkert en del annet de oppdager i etterkant
 
During February 17 to 26, it is not possible to create new profiles, update existing profiles or delete profiles.

Between February 24 until the end of March, it is not possible to book a confirmed upgrade for points with SAS or Star Alliance.
Standby upgrade at gate for points is still available during that time when you are flying with SAS.


Tja, høres nesten ut som business as usual :rolleyes:
 
Følgende mail dumpet ned i mailboksen min tidligere i dag:


http://www.sas.no/no/Bedriftsprogram/TPI-informasjon/

De sier ingenting om den faktiske endringen eller om dette påvirker andre enn TPI/TPC-kunder (fikk to mail, en for hvert produkt), men det er jo lov å håpe at dette betyr en vesentlig opprustning av websidene til SAS - om ingenting annet på baksiden for å sikre bedre stabilitet.

Fikk også denne mailen og satt litt som et spørsmålstegn. Den var ikke særlig godt formulert. Det stod på et vis at den løsning de hadde skulle bort (TPC bookingen som er synes jeg er strålende) og man skulle booke på vanlig sas.no (noe som sikkert er ok, men ikke strålende). Så var det en del perioder der man ikke kan booke og ditt og datt. Og man kunne ikke bruke flybuss og div.

Men, "lykke til med den nye løsningen". Ingenting om hva som skulle bli så bra.

"Javel?...?.!%??..." - tenkte jeg egentlig
 
During February 17 to 26, it is not possible to create new profiles, update existing profiles or delete profiles.

Between February 24 until the end of March, it is not possible to book a confirmed upgrade for points with SAS or Star Alliance.
Standby upgrade at gate for points is still available during that time when you are flying with SAS.

Yikes, det var ikke liten nedetid de forventer å ha. Men det kommer vel noe godt ut av dette til slutt.
 
Men, "lykke til med den nye løsningen". Ingenting om hva som skulle bli så bra."Javel?...?.!%??..." - tenkte jeg egentlig

Urovekkende nok synes jeg mailene var ganske greie, men det kan like gjerne bety at jeg som oftest opplever at slik informasjon fra SAS er ganske kryptisk. Skulle bare ønske at de var litt mer presis på hva som faktisk endres for oss etter oppgraderingen.

...og TPI-bookingen kan gjerne dø umiddelbart. Jeg har ikke tall for antall bookinger med problemer (registrert som boardet før jeg har ankommet flyplassen, ikke mulig å sjekke inn, seter som forsvinner etc)

Yikes, det var ikke liten nedetid de forventer å ha. Men det kommer vel noe godt ut av dette til slutt.

Jeg har selv brukt flere dager på å oppgradere en liten (i denne skalaen) CRM-løsning (med bl.a. 36 timer arbeid i strekk uten noen form for pause eller avslapping).

Utrulling tar tid, flytting av data tar tid, reindeksering tar tid og backup tar tid. Når man (forhåpentligvis) samtidig skal sanere et stort volum av obskure støttesystemer blir det ganske hårete.

Jeg er glad for at de beregner god tid - det viser at de har en relativt forsvarlig utrullingsplan.
 
...og TPI-bookingen kan gjerne dø umiddelbart. Jeg har ikke tall for antall bookinger med problemer (registrert som boardet før jeg har ankommet flyplassen, ikke mulig å sjekke inn, seter som forsvinner

Der ser du. Jeg bruker bare TPC og det er kjempefint. Veldig oversiktlig er det også. Kanskje til,og med mailene var ulike.
 
Overgangen til EN plattform vil skje natt til søndag 26/2 for alle SAS-gruppeselskapene. Da stenges alt av booking ned i noen timer. I løpet av neste uke kommer det litt mer kommunikasjon om dette, men her velges det en tidsperiode hvor det normalt er minimalt med trafikk, slik at de aller fleste vil ikke merke noen verdens ting;-)
 
SGH har allerede noen selskaper som bruker Altea, og for SAS del på OSL skal vi ikke over på Alteas DCS før om et drøyt år.

Mens noen skal ha cut-over til Altea DCS på SAS fra og med august/september. Er så utrolig kjekt å være "test-stasjon" nok en gang.... ;)

Men back on topic.
Datoene kunne vel vært litt bedre plassert.
Det er jo midt i vinterferieukene, men men, er jo ikke den store trafikken natt til søndag.
 
Kort fortalt er vel Amadeus Altea et system som rommer "alt" (nå er det vel teknisk splittet mellom blandt annet reservation og checkin/departure control riktignok) -- ergo ingen suppe av ulike systemer. I tillegg skal jo "alle" selskaper over på dette, så det må jo ha en del fordeler, samtidig som det ikke krever for mye skreddersøm.

Ifølge noen hos Blue1 da vi besøkte dem i Helsinki sist høst betyr overgangen til Altea at SAS etterhvert kan redusere antall dataprogrammer med 80-og-noe
 
Back
Top