Ny innstraming i Eurobonus

• Thread starter Thread starter jb1
  • Start date Start date

jb1

ScanFlyer Rusty
Medlem
SAS fjerner bonus-fordel hos virksomheder:

SAS har valgt at lukke hullet for de virksomheder, der udnytter optjente bonuspoint til at reducere rejseomkostningerne.

http://www.boarding.no/art.asp?id=38027

Etter hva jeg kan skjønne gjelder ikke dette kun virksomheter. Man kan ikke ta med seg en venn på en bonusreise på uansett om reisen er privat eller ikke. I vilkårene på den norske side står det nå: Med mindre annet er angitt kan poeng/fordeler benyttes av personer som er i nær relasjon til medlemmet, for eksempel familiemedlemmer eller slektninger. Det spørs da hvor strenge SAS er i sin tolkning av "nær relasjon".

Vet ikke om jeg synes at denne innstrammingen gjorde så mye. Jeg hadde sett mørkt på det om bedriften jeg jobbet for hadde tatt mine bonuspoeng og latt andre reise for dem. Går det virkelig an at det finnes bedrifter der ute som er så kjipe??

BF:cool2

SAS har snart fjernet meg som kunde, det skal være sikkert. Nå har jeg for det meste brukt poengene mine selv, men en gang var det veldig praktisk å kunne bruke de på en venn som hadde lyst til å komme på besøk.

Men det er synd om man vil reise med en venn/venninde privat.

P.s. kan noen rette trykkleif i overskriften. Det skal stå: innstramning.

Tidligere var det da bare gullkunder som kunne gi bort bonusreiser til venner. Ble det endret?

Men det er synd om man vil reise med en venn/venninde privat.

Det kan du vel stadig så længe de selv rejser med, men du kan ikke give en billet til en ven/veninden til en rejse hvor du ikke selv deltager...

Det kan du vel stadig så længe de selv rejser med, men du kan ikke give en billet til en ven/veninden til en rejse hvor du ikke selv deltager...

Jeg håper det, men det virker litt uklart, det står ikke noe om dette i vilkårene. På bestillingssiden står det "familie - voksen" i samme rubrikk. Om dette er et voksent familiemedlem eller også en annen voksen person er ikke så godt å vite.

Jeg tror (og håper) at dette mest er for å hindre bedrifter i å sende ansatte på bonusjobbreise, og at "nær relasjon" er oppfyllt så lenge man faktisk er villig til å reise sammen med vedkommende.

Jeg hadde sett mørkt på det om bedriften jeg jobbet for hadde tatt mine bonuspoeng og latt andre reise for dem. Går det virkelig an at det finnes bedrifter der ute som er så kjipe??

Dersom du har opptjent poengene på jobbreiser, er det vel like mye bedriftens poeng som dine.

bedriftene kan jo heller satse på SAS Credits: www.sas.no/credits

Med SAS Credits opptjener bedriften 2 % i Economy og 4 % i Business og Economy Extra, samt på fleksible billetter i Norge, av netto flypris. Med Norwegian-kortet får man henholdsvis 5 % og 20 %. Hvorfor er Norwegian så mye bedre?

Dersom du har opptjent poengene på jobbreiser, er det vel like mye bedriftens poeng som dine.

De fleste bedrifter har som policy at bonuspoeng beholdes privat

....og jeg skulle likt å se selv i staten hvor mange som faktisk følger reglene der;)

De fleste bedrifter har som policy at bonuspoeng beholdes privat

....og jeg skulle likt å se selv i staten hvor mange som faktisk følger reglene der;)

Veldig godt sagt!
Poengene på min konto kommer fra både private og jobbreiser. Ja i det siste mest fra privatreiser faktisk. Hvordan skal et firma styre dette? Man kan vel neppe ha 2 eurobonus kontoer? 1 privat og en jobb?

Jeg har ikke sagt annet enn at poeng som er opptjent på jobbreiser i prinsippet tilhører arbeidsgiver. Hvis arbeidsgiver ønsker å gi disse poengene til den ansatte, er de jo velkommen til det. Men en del bedrifter ser vel også muligheten til å spare penger ved at poengene tjenes og brukes i jobbsammenheng.

Med SAS Credits opptjener bedriften 2 % i Economy og 4 % i Business og Economy Extra, samt på fleksible billetter i Norge, av netto flypris. Med Norwegian-kortet får man henholdsvis 5 % og 20 %. Hvorfor er Norwegian så mye bedre?

Den reisende får EB-poeng OG bedriften får Credits - double-dipping med andre ord!!

Jeg har ikke sagt annet enn at poeng som er opptjent på jobbreiser i prinsippet tilhører arbeidsgiver. Hvis arbeidsgiver ønsker å gi disse poengene til den ansatte, er de jo velkommen til det. Men en del bedrifter ser vel også muligheten til å spare penger ved at poengene tjenes og brukes i jobbsammenheng.

Jepp, men får du poengene av arbeidsgiver så er de skattepligktige, og skal rapporteres til likningsmyndighetene. Hva du må skatte av poengene tror jeg ikke noen har funnet ut enda, for jeg kan ikke tenke meg at noen har tatt bryet med å rapportere poengene. Særlig ikke ettersom EB gikk tydlig ut og sa at de ikke hadde lov å opplyse om når / hvordan poengene var opptjent.

Enkelte arbeidsgivere fant ut at det var bedre at poengene tilfallt den enkelte enn at folk skulle få overtidsbetaling el.l. for å fly uten om arbeidstid.

Den reisende får EB-poeng OG bedriften får Credits - double-dipping med andre ord!!

Men totalt sett er det jo mye dårligere enn det Norwegian kan tilby? Jeg kjenner imidlertid ikke disse oppleggene så godt, så motargumenter mottas med takk.

Back