• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ny hendelse hos Atlantic

SK917

ScanFlyer Blue
Har de ikke hatt endel trøbbel nå?




Pressemeddelelse:

Atlantic Airways havde i morges en hændelse under taxi ud til start med RC362 til London Stansted. På vej ud bemærker kaptajnen at flyet hjulbremser ikke virker optimalt.

Han vælger så at bringe flyet til standsning i banekantens sikkerheds zone. Samtlige 36 passagerer og 4 besætningsmedlemmer forlader flyet uden nogen form for dramatik.

Der blev umiddelbart indsat erstatnings fly, der fragtet passagererne til deres destination. Det pågældende fly er under kyndige hænder i selskabets hangar med henblik på at finde årsagen.
 
Hmm... Det begynner jo å bli en liten liste med hendelser. Men er det bare Atlantic som har problemer med denne flytypen?
 
Atlantic er vel spesielt utsatt med tanke på de rullebanene de flyr på (korte), men man skulle tro at dersom det er et gjengs problem burde vel andre operatører også ha noen uhell?
 
Det siste Atlantic trenger er flere uhell. Det virker jo som om flyet i seg selv har hatt litt mye uflaks...
 
[
[
[]RC362 []31AUG07[] [ ALT
[
[ 146 RC146G OYFJE
[
[ STD STA ETD
[ 31AUG FAE STN 0730 0945 1100
[
[ TD - AIRCRAFT DEFECTS
[
[
[



Var forøvrig denne maskinen. Er det FaroeJet som flyr for Atlantic? Eller er det omvendt?
 
Originally posted by Madman


[
[
[]RC362 []31AUG07[] [ ALT
[
[ 146 RC146G OYFJE
[
[ STD STA ETD
[ 31AUG FAE STN 0730 0945 1100
[
[ TD - AIRCRAFT DEFECTS
[
[
[



Var forøvrig denne maskinen. Er det FaroeJet som flyr for Atlantic? Eller er det omvendt?

1. Det var ikke denne maskinen - har selv sett bilder på hjemmesiden til flyplassen
2. Faroe Jet gikk konk i desember i fjor. Atlantic overtok flyet men fikk ikke tid til å male det om.
 
Originally posted by dimmaua


1. Det var ikke denne maskinen - har selv sett bilder på hjemmesiden til flyplassen

2. Faroe Jet gikk konk i desember i fjor. Atlantic overtok flyet men fikk ikke tid til å male det om.


Kan det da ha vært denne som ble satt inn i stedet for den med bremsefeil?
Stemmer kanskje bedre at det er den som ligger i systemet nå.

Takk for info om selskapet. :-p
 
Originally posted by Madman

Originally posted by dimmaua


1. Det var ikke denne maskinen - har selv sett bilder på hjemmesiden til flyplassen

2. Faroe Jet gikk konk i desember i fjor. Atlantic overtok flyet men fikk ikke tid til å male det om.


Kan det da ha vært denne som ble satt inn i stedet for den med bremsefeil?
Stemmer kanskje bedre at det er den som ligger i systemet nå.

Takk for info om selskapet. :-p

Kan godt være sant. De satt inn flyet som kom fra CPH (RC451), flyet gikk til STN kl. 11:12. I utgangspunktet, skulle denne maskinen gå til BLL som RC470, men dette flyet er utsatt til kl. 15:10 - nå får de inn en maskin fra CPH som RC101 kl. 14:22 - positioning flight. :-)
 
Originally posted by dimmaua

Originally posted by Madman

Originally posted by dimmaua


1. Det var ikke denne maskinen - har selv sett bilder på hjemmesiden til flyplassen

2. Faroe Jet gikk konk i desember i fjor. Atlantic overtok flyet men fikk ikke tid til å male det om.


Kan det da ha vært denne som ble satt inn i stedet for den med bremsefeil?
Stemmer kanskje bedre at det er den som ligger i systemet nå.

Takk for info om selskapet. :-p

Kan godt være sant. De satt inn flyet som kom fra CPH (RC451), flyet gikk til STN kl. 11:12. I utgangspunktet, skulle denne maskinen gå til BLL som RC470, men dette flyet er utsatt til kl. 15:10 - nå får de inn en maskin fra CPH som RC101 kl. 14:22 - positioning flight. :-)

Da stemmer det nok ja...

[
[]RC451 []31AUG07[] [ ALT
[
[ 146 RC146G OYFJE
[
[ STD STA ETD ATD TOFF E
[ 31AUG CPH FAE 0840 1000 0837 0849
[
[
[

[
[
[]RC101 []31AUG07[] [ ALT
[
[ 146 RC146G OYRCA
[
[ STD STA ETD ATD TOFF
[ 31AUG CPH FAE 1200 1315 1251 1307
[
[ RO - OPERATIONAL CONTROL
[
[
[
[
 
Begynner jo å bli endel uhell med denne flytypen nå, og Atlantic har vært veldig uheldig !

Med så mange uhell med et såpass lite selskap.., da er vel statestikken ikke helt god ... ;)


http://www.bt.no/utenriks/article402943.ece
 
Her samme maskin parkert på Sola

DSC_0040.jpg


Det som er tryggest for disse flyene? Stå på bakken? :drunk:
 
Originally posted by Vede

Her samme maskin parkert på Sola

DSC_0040.jpg


Det som er tryggest for disse flyene? Stå på bakken? :drunk:


Atlantic har alltid sagt at men en gang banen på Vagar blir forlenget, skal de droppe BAE og kjøpe Airbus. Problemet er at dette blir ikke før om 3-5 år og det ser ut som at hendelser forsetter på tross at de har kjøpt/leid inn nyere maskiner...

Er denne maskinen virkelig dårlig?
 
Det som skjer rundt Atlantic er bare trist. De hadde vel 5-10 sikkerhetslandinger på Kastrup, Flesland og Værnes i løpet av det siste året, og lite skjer.

Selv ikke dødsulykker får selskapet til å droppe drittmaskinene... Skammelig... Må flere liv gå tapt i skråninga på Stord før noen gjør noe?
 
flytypen er ikke noe dårligere repressentert på ulykkes statistikken enn 737 så må være atlantic det er noe feil med i så fall.

kansje de skulle lagt en bunt stål wire på tvers og skrudd en stor krok fast bak så skulle de nok få stoppet tidsnok tenker jeg
 
Originally posted by Trash2000

Selv ikke dødsulykker får selskapet til å droppe drittmaskinene... Skammelig... Må flere liv gå tapt i skråninga på Stord før noen gjør noe?

Med brukernavnet "Trash2000" antar jeg du er ekspert på dritt... Er det BAe-maskinene generelt eller Atlantic sine, spesifikt, du tenker på spå drittmaskiner? Jeg var ikke klar over at typen er mer ulykkesutsatt enn andre fly.
 
Fin spredning på hull lossene... Anslag mot cockpit, flere CFIT på non-precision approaches, et par overruns. Er det noe som "står ut" her som spesielt, i forhold til hull losses på 737, 320, F-28 osv?
 
Originally posted by Jumper G5

Fin spredning på hull lossene... Anslag mot cockpit, flere CFIT på non-precision approaches, et par overruns. Er det noe som "står ut" her som spesielt, i forhold til hull losses på 737, 320, F-28 osv?

Nei.
 
Originally posted by Trash2000

Det som skjer rundt Atlantic er bare trist. De hadde vel 5-10 sikkerhetslandinger på Kastrup, Flesland og Værnes i løpet av det siste året, og lite skjer.

Selv ikke dødsulykker får selskapet til å droppe drittmaskinene... Skammelig... Må flere liv gå tapt i skråninga på Stord før noen gjør noe?

Har du innsikt i selskapet siden du uttaler at lite skjer?
På hvilket grunnlag kan du uttale deg at dette er "drittmaskiner".

Jeg skulle mene at noe mer sakelighet er på sin plass i slike temaer.
 
Back
Top