Ny flyrute Helsingfors - Tromsø

Re: Ny flyrute Helsingfors - Tromsø

Jeg tror denne ruta ville gått ganske mye bedre om rutetidene hadde vært bedre. Overnatting i HEL mens man venter på videre rute? Sukk.

Endelig! Jeg trur ruta vil gå bra. En del trur den vil gå dukken og viser til hvordan det gikk i Trondheim. Dere glemmer to ting utover turisme, tromsøværinger og asiater: 1) Svært mange finlendere bor i Nordnorge, ikke minst i "Tromssa". 2) På grunn av nærheta til Finland og en finskspråklig minoritet, har folk i Troms og Finnmark et helt annet forhold til Finland enn det folk sørpå har.

Tja.

1) Finnene er jo ofte ikke fra Helsinki, da. Midt- og nord-Finland leverer jo flere av sine landsmenn over grensen enn hovedstaden. Om de flyr Tromsø-Helsinki-Oulu i stede for å sette seg i bilen, det tviler jeg litt på.

2) Har folk her det? Tja...

Da kan det bestilles på finnair.com. De var raske å legge ut :) Tok for eksempel 17 jan TOS-HEL og 22 jan HEL-TOS. Ble ~690 kr hver vei. (basic ticket)

Endelig! Jeg trur ruta vil gå bra. En del trur den vil gå dukken og viser til hvordan det gikk i Trondheim. Dere glemmer to ting utover turisme, tromsøværinger og asiater: 1) Svært mange finlendere bor i Nordnorge, ikke minst i "Tromssa". 2) På grunn av nærheta til Finland og en finskspråklig minoritet, har folk i Troms og Finnmark et helt annet forhold til Finland enn det folk sørpå har.

Bra, du har skjønt det. Er nettopp det som er interessant med ruteplanlegging. Dersom man har litt demografiske kunnskaper med mer, så kan mye interessant skje. Nord-Norge har nok et annet forhold til Finland enn det average for sør-norge er, vil jeg tørre å tippe.Blir jo 100 ganger lettere for hele Finnmark å fly til Helsinki når man bare trenger å fly en "kort" tur til Tromsø for deretter å fly rett ned til Helsinki i stedet for at man må innom Oslo.

Jeg vil også tippe at denne ruten har potensiale, selv om rutetidene ikke er lagt opp etter når det passer folk å fly.

Tja.

1) Finnene er jo ofte ikke fra Helsinki, da. Midt- og nord-Finland leverer jo flere av sine landsmenn over grensen enn hovedstaden. Om de flyr Tromsø-Helsinki-Oulu i stede for å sette seg i bilen, det tviler jeg litt på.

2) Har folk her det? Tja...

1) Svenskene er ofte ikke fra Stockholm, flyr de hjem via Stockholm? I alle fall mange av de svenskene jeg kjenner i Tromsø gjør det. Så hvorfor skulle ikke finlendere fly via Helsinki? Tur/retur Tromsø-Oulu tar ca 20 timer med bil, ca 12 timer med den nye ruta (8-9t til, 3-4t fra). Prisen vil være omtrent den samme. Dersom jeg skulle besøke slekt i Oulu, er det ikke tvil om at jeg ville velge å lene meg tilbake i fly og ta livet med ro på flyplassen i Helsinki, framfor å kjøre slitsomme 20 timer til samme pris.

2) Har folk det - ja. Hvorfor? Fordi mange i Troms og Finnmark bor eller kommer fra steder langs grensa, nokså mange er fra steder der det snakkes eller har blitt snakka finsk/kvensk. På grunn av den samme nærheta til Finland har det vært vanlig å dra på bilferie til Finland, ikke bare til Sverige (og hvorfor skulle ikke disse i likhet med alle andre ta fly mer i bruk). Nordnorge har en mye høyere andel finske innvandrere enn resten av landet, og har hatt det i over 200 år. Det betyr at det er mange som jobber med finlendere, kjenner finlendere eller har finske slektninger. Finland er helt avgjort nærmere Troms og Finnmark enn resten av landet, ikke bare geografisk.

En liten rapport etter flere turer med denne ruta (kun basert på egne og kjentfolks erfaringer):

Flyene er stort sett fulle eller så og si fulle. Utenom tromsøfolk, er det noen grupper som synes godt på avgangene: Finlendere bosatt i nord, asiatiske turister og sør-europeiske turister (!). Når det gjelder den siste gruppen, så er det kanskje One World som trekker dem til transfer i Helsinki fremfor i Oslo (?).

Selv om jeg ikke har sett tall, ville det overraske meg om ruta ikke går godt.

Ser ut som ruten kommer tilbake neste vinter. 3x ukentlig med FlyBe E190

http://www.finnairgroup.com/mediaen/mediaen_7.html?Id=xml_1574520.html
Next winter Finnair will reopen its service to Tromsø (TOS), which launched last January and proved popular as a winter leisure destination. The Arctic city in the far north of Norway will be served from Helsinki three times per week from January 1 until March 28, 2015. The route will be flown with Embraer E90 aircraft operated on behalf of Finnair by Flybe Finland.

Back