Ny flyplass i Heraklion

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Grekerne skal bygge en ny flyplass i Heraklion på Kreta, som erstattning for dagen slitte og tidvis overfylte. Den nye flyplassen bli plassert på Kastelli Airport, som vel i dag en en F-16 base for det greske luftforsvaret. Flyplassen er planlagt ferdig i 2025, og den eksisterende flyplassen i Herkalion legges da ned. FLyplassen finansieres delvis gjennom den europeiske investeringsbanken

https://www.aviation24.be/airports/...cks-new-heraklion-airport-with-eur-180m-loan/

The project replaces second busiest airport in Greece and double passenger capacity for Crete
Overcoming restricted passenger numbers key for tourism growth on the largest Greek island
New airport to overcome congestion and delays, improve service levels and security

Basert på min erfaring fra 2017, så var det på tide.

Er det helt sikkert at det blir igangsatt denne gangen? I minst 15 år har det blitt sagt byggingen snart skal begynne. Dagens terminal på HER er ikke så ille lenger etter oppgraderingen, den åpnet 30. april 2018 (etter Someone sin trip report :) )

Last edited:
Er det helt sikkert at det blir igangsatt denne gangen? I minst 15 år har det blitt sagt byggingen snart skal begynne. Dagens terminal på HER er ikke så ille lenger etter oppgraderingen, den åpnet 30. april 2018 (etter Someone sin trip report :) )

Hvem vet, men de har i hvertfall første del av finansieringen på plass slik jeg tolker det. Men om det betyr at den er ferdig finansiert vites ikke

Hvem vet, men de har i hvertfall første del av finansieringen på plass slik jeg tolker det. Men om det betyr at den er ferdig finansiert vites ikke
Budsjettet er på 850 mill Euro, så det er et stykke igjen fra 180 mill ja.
Men vi får jo håpe det blir bygging nå, den eksisterende terminalen på HER er fæl, selv etter oppgraderinga.
Vi kom og reiste der sommeren 2018 da flybillettene var 1000 kr. billigere pr. person dit enn til CHQ.
Det var nesten så vi angret etter å ha ventet på bagasjen i 45-50 minutter før den kom....
Deretter 2 timer kjøretur "hjem" til Tavronitis.
Men hva gjør man ikke for totalt 4000 spenn ?
Vi fikk jo omtrent leiebil i to uker for dem :-)

Budsjettet er på 850 mill Euro, så det er et stykke igjen fra 180 mill ja.
Men vi får jo håpe det blir bygging nå, den eksisterende terminalen på HER er fæl, selv etter oppgraderinga.
Vi kom og reiste der sommeren 2018 da flybillettene var 1000 kr. billigere pr. person dit enn til CHQ.
Det var nesten så vi angret etter å ha ventet på bagasjen i 45-50 minutter før den kom....
Deretter 2 timer kjøretur "hjem" til Tavronitis.
Men hva gjør man ikke for totalt 4000 spenn ?
Vi fikk jo omtrent leiebil i to uker for dem :-)

Var der i august 2019, høysesong , men opplevde HER som mye bedre enn forventet. Den eldste i reisefølget mitt trengte assistanse og det ble utført på en utmerket og vennlig måte av ansatte på flyplassen.

For spesielt interesserte er den flystripa (militær) stedet der den nye flyplassene skal bygges (eget bilde)

Attachments

• FEB694DE-B9E3-4B29-B67E-95DED6293EB3.jpeg
    FEB694DE-B9E3-4B29-B67E-95DED6293EB3.jpeg
    130.7 KB · Views: 391
Back