Ny flyplass i Hammerfest: Avinor vurderer Grøtnes

Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Noe sier meg at du ikke er spesielt glad i Rygge KennethGS :question: ;) Hva er årsaken til det?
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Henter denne saken opp igjen.

Vurderer direktefly
Widerøe vil ha direkterute fra den planlagte flyplassen på Grøtnes til Oslo.

- Det hele avhenger av om det bygges en flyplass som tar ned fly som er raske nok. Men ellers avgjør antallet potensielt reisende, og hva de er villige til å betale, sier kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien.

Forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI) mener det er marked for en slik direkterute, og Kongsteien tror også markedet i Hammerfest vil ha direkteruter.

Grøtnes, hvor den nye flyplassen er planlagt, ligger mellom Hammerfest og Kvalsund.

Kilde
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Går det med en DHC-100? OSL-HFT er 808 miles og rekkevidden med pax til DHC-100 ifølge Wikipedia er 1,174, så teoretisk sett burde det være mulig, men hvor lønnsomt kan det være? (Regner med at de få DHC-300 som finnes i nord neppe vil bindes på en såpass lang tur. Eller tar jeg feil i at WF bare har -100 på OSL?)
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Det er nok Q400 det er snakk om, selv om ikke det kommer frem av notisen. WF har bare 100 og 300 på OSL i dag, men hva man har i dag setter ikke begrensninger på hva som kan flys i fremtiden :)
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Går det med en DHC-100? OSL-HFT er 808 miles og rekkevidden med pax til DHC-100 ifølge Wikipedia er 1,174, så teoretisk sett burde det være mulig, men hvor lønnsomt kan det være? (Regner med at de få DHC-300 som finnes i nord neppe vil bindes på en såpass lang tur. Eller tar jeg feil i at WF bare har -100 på OSL?)

WF var både -100 og -300 på OSL, GOT og (tidvis?) BNN går med -300. Men nå får de jo også -200 i flåten. Men uansett er det langt å humpe på en mini-Dash.
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

WF har flydd charter HFT-OSL med -100 i dag. Flytid ca 3 timer og 40 minutter :)
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

WF har flydd charter HFT-OSL med -100 i dag. Flytid ca 3 timer og 40 minutter :)

Ojsan! Men Q400 er ganske mye kjappere, er den ikke? Hvis den får lang nok rullebane, mener jeg...
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Ser forresten at Widerøe flyr Warszawa - Helsinki - Hammerfest i morgen :)
Charter pga. mannskapsbytter på skip eller?

http://www.wideroe.no/modules/modul...3&A=HFT&language=NO&time=tomorrow&airlines=WF

Dette blir OT, men det ser ut til at de brukte ca 4.5 time Bodø-Warszawa i dag....også med en 100-maskin (LN-ILS i følge wideroe.no). Vet ikke hvem/hva/hvor/hvorfor, men ser ut til at de flyr tilbake til Warszawa på mandag, og så til Bodø igjen på tirsdag i følge Avinor.no.
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Uff da. Det er faktisk raskere å fly via TOS, eller?

Siter heller 4 timer i en WF Dash8-100 en 1 time i noen av de 737 maskinene som er og oppdrive i Norge.
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Blir ny flyplass i Hammerfest
Transportetaten slutter seg til Avinors forslag til Nasjonal Transportplan for 2014-2023 og mener at Hammerfest trenger en ny flyplass.


Transportetaten har bestemt seg for at det er behov for en ny flyplass i Hammerfest.

Samtidig mener Avinor at det er behov for ytterlige utredninger.

Det er usikkerhet om flyplassen burde være på Grøtnes eller på Fuglenesdalen grunnet værforhold.

I onsdagens Finnmark Dagblad står det at rullebanen mest sannsynlig blir 1.600 meter.

Transportforskere ved Transportøkonomisk Institutt (TØI) forventer at det innen 2025 vil reise mellom 200.000 og 250.000 passasjerer gjennom Hammerfest lufthavn hvert år.

Avinor understreker at de har et behov for ytterligere ressurser til å finansiere nye lokalflyplasser.

Men en ny flyplass vil neppe være klar før om 6-10 år.

– Avinor vil umiddelbart sette i gang et oppfølgingsarbeid der en vurderer arealreservene på dagens Hammerfest lufthavn, for å kunne avvikle den forventede trafikkøkning de nærmeste 10 årene på en tilfredsstillende måte, skriver Avinor i en utredning.


Lenke : http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article6403890.ece
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Aktuelle flytyper for direkteflighter fra Hammerfest til Oslo er, i følge denne artikkelen ATR-72, Dash8-Q400 og Bombardier C100. Forutsatt en bane på minst 1550 meter.

Men jeg stusser på noe denne forskeren fra TØI sier, nemlig
"– Totalt vil summen for lufttransporten til og fra Hammerfest over lufthavnene Alta og Hammerfest kunne utgjøre 250.000 passasjerer i 2025. Helikopterpassasjerer kommer i tillegg."
Men vil så mange reise over Alta Lufthavn til Hammerfest dersom Hammerfest får ny flyplass med direkte ruter til Oslo og kanskje Stavanger også? Det virker ikke logisk at man benytter Alta lufthavn dersom man skal til Hammerfest, ihvertfall ikke i stor grad.

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article6426821.ece

Nå har det i tidligere artikler i samme avis blitt referert til en metereologisk utredning som antyder at man ikke vil få større værmessig regularitet enn i dag, kanskje tvert i mot for begge alternativene. Men det er ikke udelt enighet om det.

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article6420200.ece



Vidar
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Men vil så mange reise over Alta Lufthavn til Hammerfest dersom Hammerfest får ny flyplass med direkte ruter til Oslo og kanskje Stavanger også? Det virker ikke logisk at man benytter Alta lufthavn dersom man skal til Hammerfest, ihvertfall ikke i stor grad.
Pr. dags dato er det faktisk ikke så ulogisk som det kan høres ut som. "Snøhvitekspressen" (1 time) eksisterer ikke lengere, og turen over fjellet tar 2 timer dersom du i det hele tatt kommer deg over fjellet (merk: vinter nå). På sommeren er det selvsagt bil som gjelder. Men skulle planene om å gjennopplive "snøhvitekspressen" bli realisert vil det ikke være rare PAX-mengden å hente for flyvninger Alta-Hammerfest eller omvendt, selv vinterstid...

Personlig er jeg fristet til å foreslå en nedlegging av flyplassene i Alta og Hammerfest (pluss sykehuset i Hammerfest), og flytte alt til Lakselv. Og så kan det forbli slik til Alta og Hammerfest slutter å krangle... :old
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Pr. dags dato er det faktisk ikke så ulogisk som det kan høres ut som. "Snøhvitekspressen" (1 time) eksisterer ikke lengere, og turen over fjellet tar 2 timer dersom du i det hele tatt kommer deg over fjellet (merk: vinter nå). På sommeren er det selvsagt bil som gjelder. Men skulle planene om å gjennopplive "snøhvitekspressen" bli realisert vil det ikke være rare PAX-mengden å hente for flyvninger Alta-Hammerfest eller omvendt, selv vinterstid...

Men er det noen som ønsker å reise til Alta for å ta "Snøhvitexpressen" dersom det går direkte fly til Hammerfest? For det er faktisk det det står. Det forskeren sier er at totalt vil det reise omtrent dobbelt så mange til og fra Hammerfest om 12-13 år samlet over Alta og direkte. Vil ikke de fleste velge å reise direkte til bestemmelsesstedet uten noe båt/buss/bil/reinskyss eller hva det skulle være? Og er det sannsynlig med en dobling av antall passasjerer på 12-13 år?



Vidar
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Jeg bør snarest lære meg å lese... Men ja, jeg ser poenget ditt nå.

Og de fleste som skal til Hammerfest vil nok helt klart foretrekke direkteruten. Men det vil jo også ha noe å si når på dagen de forskjellige rutene går. Skal du rekke et møte i Hammerfest vil jeg gå ut ifra at tidspunktet for flyvningen(e) veier tyngere enn direkte/ikke direkte. Og når det da i tillegg bare er foreslått 2 daglige direkteflyvninger pr. dag sier det seg selv at mye av dagen ikke er "dekket". Samtidig er det vel en viss fare for at direkteflyene mellom Hammerfest og Oslo går omentrent likt med flyene mellom Alta og Oslo slik at tidspunkt ikke får den helt samme effekten.

Og så har du jo de litt særere tilfellene av at det å reise "melkeruta" tidvis er billigere enn å reise direkte. Har selv spart litt penger ved å fly OSL-BOO-TOS-ALF heller enn direkte ved en anledning. Og å reise via TOS er heller ikke uvanlig mellom Alta og Oslo selv når det finnes direkteflyvninger på omentrent samme tid...
 
Back
Top