Ny flyplass i Hammerfest: Avinor vurderer Grøtnes

Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Det er sannelig på tide at de starter vindmålingene. Hammerfest trenger ny flyplass og helst en som kan ta ned 737 maskiner:D
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Originally posted by Lillingen

Det er sannelig på tide at de starter vindmålingene. Hammerfest trenger ny flyplass og helst en som kan ta ned 737 maskiner:D

Akkurat nå, ja. Spørs om de trenger 737er når de er ferdige å bygge der oppe..

Men sikrere kan det nok bli
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Originally posted by Lillingen

Det er sannelig på tide at de starter vindmålingene. Hammerfest trenger ny flyplass og helst en som kan ta ned 737 maskiner:D

Ja, du kan jo drømme ;)

hvilken er landets nyeste flyplass(uten GM?)?. Det blir vel uaktuelt å bygge nytt uten statsstøtte? Avinor er et AS og skal tjene penger og penger i ny flyplass i Hammerfest er det vel ikke, eller? Vil tippe ca 1200m bane sånn at de kan ta imot Atlantic fra Stord
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Tydeligvis at Hammerfest har ambisjoner for den nye flyplassen.

Her er noen skisser fra Grøtnes international airport :

Oversikt

2240m bane
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Hmmm, jeg har da bodd der oppe 1 års tid, men husker ikke navnet Grøtnes...

Noen som kan fortelle litt om hvor Grøtnes ligger i forhold til Hammerfest?
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Det ligger på Kvaløya ca midt mellom Hammerfest og Kvalsund.

Kart
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Originally posted by Lillingen
(...) 737 maskiner:D

Det blir nok 737 Widerøe-maskiner, det vel. :colgate:

Mvh Ole Orddeling
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Vi får håpe at de går inn for å bygge der på grøtnes, fordi som jeg ser det er det den eneste plassen som er egnet med tanke på plass. s

Vi trenger ny flyplass i Hammerfest og ser gjerne at både SAS og DY har lyst å komme å fly fre Hammerfest. Også får jeg håpe at den bygges i dette århundre.
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Umm, har de tenkt å bygge denne på en kunstig øy a'la Kansai og Centrair eller?
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Originally posted by LCH

Umm, har de tenkt å bygge denne på en kunstig øy a'la Kansai og Centrair eller?

Jepp, og med airport express train til downtown Hammerfest :D

Men spøk til side, Hammerfest har i dag et regularitets og kapasitetsproblem og bare det å få 1200 meters bane for å kunne ta ned DH8-300 ville vært en stor forbedring. Håper dette blir noe av

Se forørvig flere skisser på Hammerfest kommunes prosjektsider Nye Hammerfest Lufthavn - Porten til Barentshavet
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Originally posted by brendas

Originally posted by JohnnyEagle
hvilken er landets nyeste flyplass(uten GM?)?

Det er vel Båtsfjord?

Ja Båtsfjord må være Norges nyeste flyplass inkludert Gardermoen. Båtsfjord lufthavn åpnet 9/9-1999 klokken 09.00, mens Gardermoen var nesten et tidligere ute. (offisiell åpning av Båtsfjord var muligens noe senere. 29 oktober ?)

Ellers er vel terminalen i Kirkenes den siste oppgraderingen av flyplass i Norge. Den ble åpnet en eller gang i april 2006. Jeg var der i begynnelsen av mai i år og da var den akkurat åpnet. Ser de så smått har begynt med bygging i Alta også. De holder på å planere ut vest for nåværende terminal, men det tar nok en stund ennå før vi har en ny terminal her hos oss.
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Originally posted by Redcap

Originally posted by LCH

Umm, har de tenkt å bygge denne på en kunstig øy a'la Kansai og Centrair eller?

Jepp, og med airport express train til downtown Hammerfest :D

Men spøk til side, Hammerfest har i dag et regularitets og kapasitetsproblem og bare det å få 1200 meters bane for å kunne ta ned DH8-300 ville vært en stor forbedring. Håper dette blir noe av

Se forørvig flere skisser på Hammerfest kommunes prosjektsider Nye Hammerfest Lufthavn - Porten til Barentshavet

Men det ser jo ut som omtrent hele plassen må bygges på en fylling i fjorden, det må da bli vannvittig (no pun intended) dyrt?!
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

For Avinors del er det kun snakk om vindmålinger i første omgang. Det er internt en del skepsis til denne lokaliseringen, da minima vil bli høye (med andre ord muligheter for lavere regularitet) og det vil være andre begrensninger mtp inn- og utflygingsprosedyrer. Uansett er det ikke snakk om mer enn 1200 m rullebane, så noen 737-trafikk blir ikke aktuell uansett. Ellers er jeg enig i at det kan være behov for en ny lufthavn for Hammerfest, men jeg synes man skal fokusere på et alternativ som gir akseptable minima/akseptabel regularitet, akseptable PANSOPS-prosedyrer (inn- og utflyging) og gode rullebanelengder.
 
Back
Top