Ny Flight Sim på vei

Replying to Topic 'Ny Flight Sim på vei'

ikke nødt å ha vista nei, men for å få FULLT utbytte av FSX er Vista et must have. Dette fordi vista kommer med en del nye saker i forbindelse med grafikkrendering (ny WGF).

en del av den nye WGF er directX10. den blir også å få for XP, men som sagt for å nytte gjøre seg alt må man ha Vista. Dere med XP home bør i alle tilfell seriøst vurdere en oppgradering til vista, da XP home's kundestøtte fra MS opphører 31.12.06. så fra 01.01.07 blir det ikke mere oppdateringer av XP home. Dette gjelder sikkerhetspatcher, feilretting osv. Dette er nok bevisst fra MS for å få flest mulig til å bytte til Vista. XP PRO, som er mest beregnet på bedrifter, vil ha support/oppdateringsstøtte fra MS ut 2009. Dette henger nok sammen med at bedriftskundene er mye tregere til å oppgradere enn hjemmebrukere.

DX10 forutsetter et skjermkort som støtter dette, og det er til dags dato ikke på markedet. Første skjermkort som vil støtte dx10 er skjermkort basert på Nvidias G80 prosessor som forventes på markedet i sommer. Å kaste bort 5000-6000 på "state-of-the-art"-skjermkort som bare støtter dx9 nå, er som å kaste penger ut av vinduet. Ryktene ang. Vista er at hvis man kjører et skjermkort som støtter dx7/dx8/dx9 på et system med Vista, eller XP med dx10 på, så vil DX10 SOFTWARE EMULERE den nødvendige DX variantene kortet støtter. Altså: det blir ikke kortets GPU som gjør jobben, men CPU som må kaste bort ytelse på å EMULERE. Man kan jo selv tenke seg hva det vil gjøre med ytelsen. Årsaken til det er at det vissnok er så store endringer i DX10 og den nye WGF at en ekte hardwaremessig bakoverkompabilitet ikke ble mulig. Dem måtte ty til det nest beste: software emulering for eldre kort.

Skal man forberede seg til vista og FSX, så lønner det seg å vente litt med pc-kjøp/oppgraderingen til relevant hardware er å få tak i. hvis ikke kan det bli dyrt å måtte oppgradere enda engang i høst når man ser at det man trodde holdt var et bomkjøp.

Vista vil også nyttegjøre seg best med en dobbeltkjerne-CPU, og siden FSX er et av Vistas første spill så vil nok den garantert støtte dobbeltkjerne. 2006 vil bli året de allerfleste simmere kaster ut sin singlekjerne CPU.

mvh
Jan Roar Rød

Dette har du helt tydelig greie på nutcase:devot:
Men tror du at du kan forklare meg hva du mener når du sier DPU og CPU...? Samt hva er dx7 dx8 osv?

Til slutt, hva BØR jeg gjøre når jeg skal ha FSX og hva blir det kostende? Jeg har følgende maskin med følgende spesifikasjoner:
HP pavilion t 170.no
3,06Ghz intel pentium 4
1024MB DDR-SDRAM 333MHz
160GB Ultra DMA harddisk (7200rpm)
ATI Radeon 9700 128MB dedikert skjermminne
XP Home

GPU: Graphics Processor Unit = den brikken som er er "hjernen" på et grafikkort. Det er den som den digre kjøleribben og viften dekker på et grafikkort.

CPU: Central Processor Unit = Prosessoren eller "hjernen" til en datamaskin. I ditt tilfelle har du en Pentium 4 3,06Ghz, og siden det er 3.06 Ghz så er det nok en andre generasjonsutgave av pentium 4 som kalles Northwood som har 533Mhz FSB (Front Side Bus).

DX= DirectX og er MS sin grafikkrenderingsmotor. nummeret er versjon. dx7 er eldre enn dx8 osv. DX9C er den som gjelder nå, og DX10 er det Vista vil bringe.

Hva du bør gjøre, vel det kommer an på hvor mye penger du vil legge i "potten" da. Uansett hadde jeg ventet noen mnd før jeg hadde gjort noe, da det er mye hardware som vil være nyttig for Windows Vista og FSX i vente.

dette er hva jeg hadde gjort hvis jeg var deg:

nytt hovedkort
dobbeltkjerne CPU
nytt hovedkort betyr at man må ha nytt minne. minne som står i stil med FSB på CPU og hovedkort. gjerne 2 Gb med minne. husk at når vista kommer kan man kjøre 64 bits i stedet for dagens 32 bits operativsystem. dermed har man ikke lengre den maks 4Gb grensa for RAM i en PC. 64 bits OS'er støtter omtrent så mye RAM man få plass til. At Vista nå er ventet merkes lett på tilbudet av RAM-brikker. Det har dukket opp 2Gb brikker nå, og enda større brikker kommer nok når man kommer nærmere en Vista utgivelse.

nytt skjermkort - men også her vente til de kortene som støtter DX10 selges. da slipper man å oppgradere på en stund. Når det gjelder skjermkort kan man også kjøre i SLI-modus (nvidia-kort). det betyr at 2 like kort er koplet sammen og virker som ett "kjempekort". Det betyr at f.eks 2 middelsdyre kort kan i SLI-modus kjøre skjorta av toppkortet i serien (hvis toppkortet kjøres alene). det kan faktisk være penger å spare på å kjøpe 2 middelskort og kjøre dem i SLI (må støttes av hovedkort). selv om man ikke skal kjøre SLI-modus i utgangspunktet, bør man sørge for å skaffe seg et hovedkort med SLI mulighet. for om man kjøper et bra skjermkort (toppmodellen) når det er nytt og så går det f.eks et halv år, så kommer det alltid noe nyere, bedre og flottere. Da har det toppkortet du har fra før droppet kraftig i pris. Da kjøper du enda et av det du har fra før og kopler det i SLI-modus. Da er det meget mulig at du har en kombinasjon som kjører mye bedre ytelse enn det nye "hotte" kortet du ikke så deg råd til å kjøpe.

hva hver del skal koste bør den enkeltes pengebok bestemme. en god regel: kjøp CPU så rask som du har råd til. Sparer man på CPUen blir det bare enda kortere tid til du må oppgradere igjen.

mvh

Jan Roar Rød

Back