• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ny ettermiddagsavgang ARN-MIL

MD90

ScanFlyer Blue
SAS fördubblar antalet avgångar mellan Stockholm och Milano

Från slutet av oktober 2011 fördubblar SAS antalet direktflygningar mellan Stockholm och Milano. SAS flyger idag från Stockholm till Milano på morgonen, men från vintern 2011-programmet, som startar 30 oktober, så det är möjligt också att flyga till och från den italienska staden på kvällen. Den nya flygningen går från Stockholm kl 17.00 och återvänder från Milano kl 20.30.
- Vi ser en positiv trend på den italienska marknaden, och våra företagskunder har länge efterfrågat fler avgångar. Kvällsavgång ger en möjlighet att få en hel och effektiv arbetsdag i den spännande modehuvudstaden, säger Robin Kamark, kommersiell chef, SAS
SAS erbjuder direktflyg från Stockholm till fyra städer i Italien. Förutom Milano är det Bologna, Venedig och Rom. Totalt har SAS 60 avgångar i veckan mellan Skandinavien till Italien.

http://www.cisionwire.se/sas/r/sas-fordubblar-antalet-avgangar-mellan-stockholm-och-milano,c9127318
 
Er det snakk om Linate eller Malpensa?

SAS er jo godt spredt utover der nede med at OSL går på MXP, dagens ARN avgang bruker LIN, mens det er en miks fra CPH
 
Air Dolomiti skal plukke opp en del av restene ... har ikke sett noe om ARN imidlertid ...
 
Hela LH Italia försvinner.

Det betyr ikke at alle rutene forsvinner. Lufthansa og Air Dolomiti skal ta over en rekke ruter. Men tidspunktet for denne nyheten fra SAS' side tyder jo på at Milano-Stockholm ikke blir tatt over av Lufthansa eller Air Dolomiti.
 
Forvent Air Dolomiti a ta over all intra-italian plus MXP-MUC traffic.

LH Italia sitt död frigjör ogsa flykapasiteter som LH Gruppen vil gjerne bruke andre steder. En god del fly retunerer til Germanwings... *hint*hint*
 
Noen som vet hva som er rasjonale bak at SAS sprer flyvningene fra Stockholm til både Malpensa og Linate?

w
 
SAS er jo godt spredt utover der nede med at OSL går på MXP, dagens ARN avgang bruker LIN, mens det er en miks fra CPH

Totalt sett ganske mange avganger - savner kanskje en enda tidligere morgenavgang fra Skandinavia og en ettermiddagsavgang fra Milano.

Skandinavia-Milano
08.25: CPH-MXP
09.05: ARN-LIN
09.30: OSL-MXP
16.55: CPH-MXP
17.00: ARN-MXP
20.55: CPH-LIN

Milano-Skandinavia:
06.30 LIN-CPH
11.20 MXP-CPH
12.50 LIN-ARN
13.00 MXP-OSL
20.00 MXP-CPH
20.35 MXP-ARN
 
Noen som vet hva som er rasjonale bak at SAS sprer flyvningene fra Stockholm til både Malpensa og Linate?

w

Gamle forordning fra 1999 (?), da MXP oppnades. For att locka flygbolag till Malpensa, man har beslutet vart och hur ofta kan man flyga fra Linate. (Decreto Burlando)

Altsa finns det 6 olika destinationtyper tillatna, bindande trafiktal ar det fran tidpunkt da forordningen tradde i kraft (1999):

1) En daglig returresa per flygbolag till flygplatssystem (aglomeration) eller flygplats, dit trafiktal fran Linate i sista aret innan forordningen tradde i kraft var 350.000-700.000 pax per ar, max 2 slots kan brukas (praktik: Cagliari, Barcelona, Athens, Bruxelles, Amsterdam, Bari, Palermo, Madrid)

2) 2 dagliga returresor per flygbolag, dit trafiktal var 700.000-1.400.000 pax , max 4 slots kan brukas (praktik: Catania, Paris, Napoli)

3) 3 dagliga returresor per flygbolat, dit trafiktal var 1.400.000-2.800.000 pax (praktik: London), max 6 slots kan brukas

4) Obegransad trafik pa strackning dit trafiktal var storre an 2.800.000 pax per aar (praktik: Rom)

5) En daglig.... (som grupp 1) - aven om trafiken var mindre an 350.000 pax per aar, till alla EU-huvudstader og destinationer i "EU Objective 1 regions" (dit, var GDP per capita var mindre an 75% av EU GDP per capita, da forordningen tradde i kraft) [praktik: Kopenhagen, Stockholm, Warszawa, Lampedusa, Kaunas etc...]

6) 2 dagliga... (som grupp 2) - till EU-flygplatser med storre trafiktal an 40.000.000 pax i 1999, oberoende pa trafiktal pa strackningen fran Linate [praktik: Frankfurt]


Ad 4. Strax efter kom det i kraft, sa gjorde italienska staten allt for Alitalias monopol. Alitalia lanserte otroligt tat trafik LIN-FCO, som ar jatte lukrativ, men ocksa for att blocka basta slots, inte bara for Rom, men ocksa till andra stader.

Linate blev ingen hub, och stor antal utlandska flygbolaget ville lamna kvar overnight rotation i Linate och skifta alla andra till Malpensa (MXP var och fortsatt ar jatte ubekvam tidigt pa morgonen och sent pa kvallen, pga av avstand, tat morgongatutrafik och fa transit forbindelser).

Men Alitalia var vitsig och brukte sin obegransad-Rom-vapen. Pa morgonen hadde man AZ avgangar till FCO varje 5-15 minuter, och jatte fa konkurrenter kunne starta tidigt pa morgonen fraan Linate.
 
Last edited:
Back
Top