• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ny emisjon i Norwegian??

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Bladet Kapital skriver at en ny emisjon i Norwegian trolig er nært forestående, etter at kassen - i følge deres beregninger - snart er tom. Egenkapitalen har falt fra 263 mill. til 200 mill, hvorav gjeld til passasjerene (forhåndsbetalte billetter) utgjør 150 mill. av egenkapitalen etter 2. kvartal. Kapital regner med at underskuddet før skatt i 3. kvartal blir på 35 mill, og da er det ikke mye igjen i kassen.

Dette skriver bladet:
”Klarer ikke Kjos & co. å få skikk på flyene i løpet av kort tid, må selskapet – etter vår vurdering – belage seg på en tung tiggerferd til aksjonærene Slik det ser ut nå er kassen tom om et drøyt år. Og hva verre er: Overskuddet er skjøvet langt ut i det blå. Det er ikke lenger et spørsmål om når selskapet skal gå i pluss, men hvordan. I alle fall ikke på mange kvartaler ennå”.

Replying to Topic 'Ny emisjon i Norwegian??'

Med den vurdering - må det umiddelbart være svært at få nye investorer.

Men Kjos lover jo overskudd...og man skal vel holde det man lover?

Originally posted by EB

Men Kjos lover jo overskudd...og man skal vel holde det man lover?

Han har vel sluttet med det nå, eller? Han kan jo bli saksøkt nå om han lover for mye. Det er en anne verden når man er børsnotert.

Jo enig at jeg synes Kjos har "driti på draget" mange ganger med hensyn til uttalelser. Men han er vel ikke den eneste som ikke holder hva han lover i luftbransjen......

Men andre er faktisk raskere ute med "warning" om tap!!!!

Alltid noen som er bedre......må ha noe å strekke seg etter.

Det er da nok dyktige folk i Norwegian...lytt til dem er mitt råd!

Joda, men det finnes alltid noe en kan bli bedre på! Når man synes at man ikke kan utvikle seg mer er man kommet galt ut......
Men skjønner hva du mener. Mange dyktige mennesker i de fleste selskapene. Problemet er bare når udyktige blir satt til å lede de dyktige at man kan komme skjevt ut.

Som vi har diskutert tidligere. Det er forskjell på å starte opp et selskap og det og skulle lede det videre.

De har feil flytype. 737 er for tung og dyr i drift på de korte distansene i Norge. Kjøp heller inn F-100 som er billigere i drift/leasing/kjøp......(REKKOF)

Kan forsåvidt være enig med BU662, men vil også trekke fram rutene til Harstad/Narvik, Budapest og sikkert Trondheim-London som går bra. Disse bør også fortsette.Norwegian burde satse på å øke antall frekvenser til SVG, BGO, TRD, BOO, EVE og TOS innenlands. Utenlands vil jeg anta at ruter til Spania går godt. Rutene til Praha/Budapest/Berlin etc er jeg mer usikker på.

(muligens)OT: Dette har vært oppe før (på det gamle forumet) men var det ikke noen som en gang sendte ut en positiv profit warning? Hvem var det?

Är det någon som vet hur OSL-NCE går för DY?

Originally posted by Blubird

Bare et lite spørsmål til de som kan dette;

Er en "profit warning" noe som kun sendes ut ved fare for underskudd/røde tall, eller sendes en slik også ut ved "fare" for overskudd?

For meg så lyder "profit warning" unektelig ut som en negativt ladet advarsel...

Jeg er egentlig ikke en av de som kan dette, men såvidt jeg har forstått sendes profit warnings ut når inntjeningen ligger an til å bli betydelig dårligere enn forventet. Det er ikke dermed sagt at det ikke går ann å sende ut en profit warning når inntjeningen går over all forventning, noe som har blitt gjort, men jeg husker ikke av hvem, jfr. posten min over. Vanlig er det derimot ikke, derfor skapte det litt rabalder!:D

Og NAS endte dagen i dag med en kurs på NOK 8,00 på OSE :(

Originally posted by P.A. VIKING

Og NAS endte dagen i dag med en kurs på NOK 8,00 på OSE :(

Ja ikke bra. SAS aksjen ned 2,44% og er nå på 44,- kr. Ser ut som det går dårlig med alle flyaksjer for tiden.

Originally posted by DY

Kan forsåvidt være enig med BU662, men vil også trekke fram rutene til Harstad/Narvik, Budapest og sikkert Trondheim-London som går bra. Disse bør også fortsette.Norwegian burde satse på å øke antall frekvenser til SVG, BGO, TRD, BOO, EVE og TOS innenlands. Utenlands vil jeg anta at ruter til Spania går godt. Rutene til Praha/Budapest/Berlin etc er jeg mer usikker på.

Berlin og Budapest blir 6x ukentlig neste sommer. Dessuten går OSL-STN ned til 1x daglig, mens BGO-STN ned til 4x ukentlig i vinter...

Noen ide om de nye rutene som skal annonseres 23 Nov.?

Back