• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ny Canon 70-200mm f/4L USM...

L1011-385

ScanFlyer Blue
Har fått meg en ny og bedre linse...
Har sett to type innstillinger på siden av objektivet.
Det står 1.2m-Evig og 3m-Evig...
Hva skal jeg bruke? :)
Venter også på et stativfeste til det... A (W)? er vel det som passer er det ikke? :colgate:
...Når jeg fikk objektivet og startet å pakke det ut så var jeg som et barn som får brus og lørdagsgodt...:lol:

bruker du 3m-Evig vil du fokusere litt raskere. ( 2.5m på 2.8 modellen)
Vet ikke noe om stativ feste, men jeg fikk et med i boksen på min 70-200 F 2.8 IS MK II.

...Når jeg fikk objektivet og startet å pakke det ut så var jeg som et barn som får brus og lørdagsgodt...:lol:

Hehe ;) grattis med nytt glass.

Om du spottar så bruka 3m-evig, om inte planen är närmare än 3 meter :)
Alltså väljer du att den ska fokusera på objekt som är längre än 3 meter bort.

Lycka till med det nya objektivet! :D

Takk til alle :D
Står vel å spotter på SVG, men for å være på den sikre siden så tror jeg at jeg bruker 12.m... for å være sikker, kan ta noen tester...

Takk til alle :D
Står vel å spotter på SVG, men for å være på den sikre siden så tror jeg at jeg bruker 1,2m... for å være sikker, kan ta noen tester...

skal du ta bilder på 1,2 meter så må du være forsiktig. Spesielt hvis motoren er på ;)
Hvis du er så nermt så må du ha noe som f.eks 24mm for å få hele flyet ;)

3m-∞ er riktig til spotting ja. Objektivet fokuserer generelt ikke raskere, men er det dårlig lysforhold så går det raskere når det leter etter fokus fra ∞ til nærgrensa og tilbake. :)

Om du misser på å få lock on med fokus tar hunt-tida kortere fordi det er mindre å søke igjennom enn med hele spekteret. Alltid 3-∞ med mindre det er noe helt spesielt, er gjerne det jeg gjør med 70-200'ern min ;) Grattis med nytt, godt glass :up:

Et annet spørsmål om det er A (W) Eller A II (W) som passer?
(Tripod mount ring) ser at canon skriver A II (W) men passer A (W) også?

Visse orginale deler til Canon produkter har jeg fuinnet ut kan være relativt dyrt ja. Stive priser for å si det mildt. Lenshood til mitt nye Canon objektiv kostet 575,- på Japan Photo.

kan vel da legge til at jeg gikk på Ebay og kjøpte det for under $2! ( Og ja, det er "orginalt", det står iallefall rett modell nr osv på det)

Back