Ny bombespøk medfører 10 mnd fengsel

Re: Ny bombespøk medfører 10 mnd fengsel

Svartelister eksisterer, også i europa. Det har ingenting med personvernerklæringen til selskapene å gjøre, personvernerklæringen gjelder selskapets kunder. Når du havner på en svarteliste er det nettopp fordi du er uønsket som kunde. Da "vestlige" land har lang tradisjon med kontraktsfrihet er det verdt å huske at denne friheten også gir mulighet til å "velge vekk" kunder. Listene eksisterer også uavhengig av hva som hender i domstolen. Husk at det etter all sansynlighet er selskapet selv som har fått offentlige myndigheter på banen ved f.eks. politianmeldelse.

Når det er sagt; ikke alle selskaper har slike lister, men de er samtidig mer vanlige enn hva mange ser ut til å tro. Og lister deles i visse tilfeller med andre selskaper. Samtidig er det jo viktig for selskapene å holde listene "interne", og godt sikret. Offentliggjøring av navn fra slike lister vil ofte (alltid?) være i strid med personvernlovgivning, og kan nok også gi grunnlag for erstattningssaker, mm...

Nettopp.
Prøvde å si det samme før, men du sa det bedre. ^_^

Svartelister eksisterer, også i europa. Det har ingenting med personvernerklæringen til selskapene å gjøre, personvernerklæringen gjelder selskapets kunder.

Nei. Personvernerklæringene gjelder selskapenes håndtering av personopplysninger helt generelt.

Her I USA har vi en svarteliste som heter Do Not Fly List som det er nesten
50 000 personer paa.

Ja, jeg var kanskje ikke helt klar på at jeg snakket om Europa. USA har helt andre personvernregler og helt annen tradisjon på dette området.

Personvern er mindre viktig enn aa ha potensielle terrorister ombord.

Det er jeg uenig i, men respektrerer at andre kan ha andre meninger. Jeg mener personvern er en grunnleggende rettighet som ikke kan byttes bort mot marginale sikkerhetsgevinster.

Back