• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

NY BOK: Pan American in Norway, 1935-1991

Rob Mulder

ScanFlyer Blue
Medlem
Pan American World Airways Inc, bedre kjent som Pan Am, ble etablert av Juan Terry Trippe i USA i 1927. Det første flyet tok av fra Key West i Florida til Havanna på Cuba 28. oktober 1927 og var USAs første internasjonale flyrute. Pan Am ble et av verdens ledende flyselskap frem til konkursen i 1991. For første gang er det utgitt en bok som forteller historien om Pan Am’s virksomhet i Norge.

I Norge ble Det Norske Luftfartselskap (DNL) etablert i 1933 av Fred. Olsen & Co. Våren 1935 lyktes den norske flypioneren og flyveren Bernt Balchen i DNL, i samarbeid med gode kontakter i USA, å få på plass en overenskomst mellom DNL og Pan Am om en prøverute mellom Bergen og New York. Oppfølgingen av avtalen tok tid, og først vinteren 1940 kom avtalen i stand med oppstart fra 1. juni 1940. Denne ruten kom aldri i gang på grunn av 2. Verdenskrig og okkupasjonen av Norge 9. april.

Etter krigen, fra april 1946 startet et annet amerikansk flyselskap, American Overseas Airlines (AOA) en rute mellom Oslo/Gardermoen og New York. I 1950 ble AOA overtatt av Pan Am som etablerte et eget kontor i Oslo. Derek Blix ble ansatt som direktør på Norges-kontoret i 1953, og ble et ikon både i selskapet og i norsk reiseliv. Pan Am’s ruter til Norge ble midlertidig stoppet på grunn av Oljekrisen på syttitallet, men var i full drift igjen fra 1986 frem til selskapet gikk konkurs i 1991. Pan Am rekrutterte flyvertinner fra de landene de hadde ruter til over hele verden. Det anslås at over 500 norske kvinner jobbet for Pan Am i kortere eller lengre tid fra 1957 og frem til konkursen i 1991.

Den nye boken «Pan Am i Norge 1935 – 1991» (soft cover) gir for første gang en samlet oversikt over Pan Am’s historie i Norge. Forfatter og redaktør er Rob Mulder. Han har hatt bistand av en redaksjonskomité med tidligere Pan Am ansatte; Nina Bruland, Oslo-kontoret og flyvertinnene Elise Nore Tingulstad og Elisabeth Heyerdahl Refsum.

Boken er på engelsk, koster NOK 150 + porto og kan bestilles her https://www.europeanairlines.no/product/pan-american-airways-in-norway-1935-1940/

E-post: book@europeanairlines.no
Nettside: www.europeanairlines.no
Facebook: EuropeanAirlinesRobMulder
 

Attachments

  • Facebook-heading FINAL - LR.jpg
    Facebook-heading FINAL - LR.jpg
    770.2 KB · Views: 287
Opphavet fant akkurat frem menyene fra Pan Am sin Første klasse mellom LAX og TYO i 1981 som jeg fortsatt husker som en «once in a life time expeeience»...
 
Den kan anbefales! Og en takk til de medforumister som har bidratt med bilder, mye artig fra bl.a. Fornebu.
 
Back
Top