• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ny BA destinasjon: Chengdu - Legges ned JAN17

Re: Ny BA destinasjon: Chengdu

Det var ikke en bombe. Har vært spekulert på airliners.net og Flyertalk ganske lenge. BA burde heller brukt de slotsene på andre ruter i Asia enn Chengdu. Tipper at dette blir en low yield rute. Hadde sikkert passet bedre dersom Oneworld partnerern AY hadde denne ruten enn BA.

Dagens synsing fra undertegnede:

Sånn apropos lukking av denne ruten så synes jeg at det er pussig at den ryker rett før det kinesiske nyåret, men BA kuttet jo Baku rett før Formel 1 der så er vel ikke det man tenker på først. På Flyertalk virker det som om Alex Cruz ikke nødvendigvis tenker langsiktig når det gjelder ruteutvikling og følgelig kan andre ruter være på radaren for lukking. Er egentlig pussig at BA nå står igjen med et like mange ruter til Kina som det SK har.

Dagens synsing fra undertegnede:

Sånn apropos lukking av denne ruten så synes jeg at det er pussig at den ryker rett før det kinesiske nyåret, men BA kuttet jo Baku rett før Formel 1 der så er vel ikke det man tenker på først. På Flyertalk virker det som om Alex Cruz ikke nødvendigvis tenker langsiktig når det gjelder ruteutvikling og følgelig kan andre ruter være på radaren for lukking. Er egentlig pussig at BA nå står igjen med et like mange ruter til Kina som det SK har.

Kinesisk nyttår betyr vel ofte mindre trafikk til/fra Kina, da det vel først og fremst en innenriks som er nøkkelen her

BA er vel ikke en helt naturlig kandidat for Kina heller, med mindre man er Britisk eller Irsk. For alle andre blir det en omvei (for enkelte ganske kraftig), pluss at det er connection på LHR... noe selv jeg innrømmer at ikke alltid er smooth as silk.

Så det overrasker ikke voldsomt at de ikke har mange destinasjoner der, og at akkurat Chengdu legges ned.

Storbritannia slitter vel bittelitt fremdeles etter Brexit også. Det preger sikkert også innkomstene.

BA er vel ikke en helt naturlig kandidat for Kina heller, med mindre man er Britisk eller Irsk. For alle andre blir det en omvei (for enkelte ganske kraftig), pluss at det er connection på LHR... noe selv jeg innrømmer at ikke alltid er smooth as silk.

Så det overrasker ikke voldsomt at de ikke har mange destinasjoner der, og at akkurat Chengdu legges ned.

Storbritannia slitter vel bittelitt fremdeles etter Brexit også. Det preger sikkert også innkomstene.

Nei du har selvfølgelig rett, men hvis du kjiker på "A very British Airline" så uttalte Willy Walsh at de ikke er så store i Kina som de ønsker å være. Men KLM og hele Skyteam pløyde jorden, plantet frukten, høstet frukten og solgte frukten før BA fikk summet seg til å starte noe annet enn PEK og PVG så når jeg tenker meg om så er det vel ikke så overraskende at denne ruten ryker.

De første 7 månedene var BAs belegg til Chengdu på 64%, riktignok en oppgang fra 60% samme måned i fjor. Så kanskje ikke den mest overraskende ruten til og ryke

De var nok taktiske i å la den gå inntil Routes ble avsluttet og i håp om å få litt hype rundt den. Men det funket nok ikke på lang sikt.

Back