• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ny ATC aksjon ?

Andreas.E

ScanFlyer Blue
Någon som vet något mer, fick en tlf från frugan som jobbar som CA...kunde bli ganska sen hem idag, för det skulle bli reduktioner i trafiken in/ut Gardermoen under eftermiddagen på grund av ATC bemanning.

Stämmer detta?, eller har hon någon på sida :p

Replying to Topic 'Ny ATC aksjon ?'

Originally posted by Andreas.E

Stämmer detta?, eller har hon någon på sida :p

"Min" CA er også ute å flyr i dag, men hun har ikke nevnt noe om forsinkelser ;)

Tror du kan puste lettet ut, Andreas! :p

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=249016

Originally posted by Andreas.E

Någon som vet något mer, fick en tlf från frugan som jobbar som CA...kunde bli ganska sen hem idag, för det skulle bli reduktioner i trafiken in/ut Gardermoen under eftermiddagen på grund av ATC bemanning.

Slik jeg forstår det vil det bli flyforsinkelser jevnlig i de kommende årene. Flygelederne har hittil jobbet mye overtid for å dekke opp mangel av flygeledere, men nå ønsker ikke flygelederne lenger å jobbe overtid.

hørte (med et halvt øre) noe om det på radioen. Det kommer det å bli gøy frem til 2008... snakk om barnslig oppførsel

Originally posted by CK

hørte (med et halvt øre) noe om det på radioen. Det kommer det å bli gøy frem til 2008... snakk om barnslig oppførsel

Hva er barnslig? At folk er syke? At folk ikke vil jobbe mer overtid?

er det noen som TROR de er syke?? Det er iallefall veldig beleilig... Vi kan sikkert diskutere dette til krampa tar oss, men når man har en ansvarsfull jobb som det det er så styre flytrafikken i Kongeriket, så bør man ta seg sammen og ta litt ansvar. Selv om jeg ikke alltid er like fornøyd med min arbeidgiver, står jeg da for .... på når det trengs. Litt lojalitet må man da kunne ha til de som betaler lønnen din!

Jeg synes ikke folk skal tvinges til å jobbe overtid. Det er Avinor som er ansvarlige for å ha nok ansatte.

Originally posted by CK

er det noen som TROR de er syke??

Jeg vet hva som skjer med flygelederne i dag, men flygeledere har rett og plikt til å si ifra hvis de ikke føler seg i stand til å jobbe. Men flygeledere som spiller syke risikerer en masse trøbbel, så det er ganske drøyt å påstå at dette er juks, i alle fall uten at du vet det sikkert.

Litt lojalitet må man da kunne ha til de som betaler lønnen din!

Ja, og derfor har flygelederne stilt opp og jobbet veldig mye overtid for å få unna flytrafikken. Flere har jobbet det maksimale av hva loven tillater. Men: Når Avinors ledelse turer frem slik de gjør bør en ikke undres over at de ansatte ikke er like velvillige som før.

Jeg tipper at hadde det vært andre arbeidsgivere i Norge som trengte flygeledere hadde mange flygeledere forsvunnet fra Avinor for lenge siden.

Originally posted by Herlov

Jeg synes ikke folk skal tvinges til å jobbe overtid. Det er Avinor som er ansvarlige for å ha nok ansatte.

Det er selvsagt et godt poeng. Så Avinor er ikke uten skyld her.

Fint, nå har vi to tråder hvor vi diskuterer det samme! .....

Originally posted by LN-BRK

Fint, nå har vi to tråder hvor vi diskuterer det samme! .....

Jeg tenkte jeg skulle starte enda en. Alle gode ting er jo...nei, forresten, jeg lar være. :)

Originally posted by Herlov

Enig, en ting er å aksjonere ved å leke syk, det er noe helt annet å nekte å jobbe overtid, det er de i sin fulle rett til å gjøre. Synes faktisk det er en helt fair måte å aksjonere fra flyveledernes side, og en situasjon Avinor kunne unngått hvis de hadde ansatt nok folk. Men vi får se hvor lenge de gidder å holde på da, de fikk vel tross alt rimelig godt betalt for den overtiden...

Back