• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ny artikkel om flypriser og gebyrer

Det ble en fryktelig kjedelig tråd, der de fleste kommer med de samme argumentene de har gjort 100 ganger før. Det er (heldigvis) ikke slik at jo flere ganger man skriver en ting, jo sannere blir den ;)
Det har vært en utvikling her. Ryanair har tydeligvis vært i konflikt med forbrukermyndigheter i flere land og har skjerpet seg mye:
-Ryanair tok før kortgebyr per person per strekning, men tar nå 2% av totalbeløpet.
-For å slippe kortgebyret måtte man før ha et ganske så eksotisk prepaid kort, men nå holder det med debetkort.
-Før sa de kun "prisen inkluderer ikke valgfrie avgifter/gebyrer", nå holder de på å legge om til "Prisen omfatter ikke eventuelle avgifter".

SAS har tydeligvis enda ikke hatt en slik runde med forbrukermyndighetene så det er vel ikke overraskende om det kommer snart.

Har du dokumentasjon på at de fleste som reiser med Ryanair sjekker inn bagasje eller at de fleste som reiser på en 2 dagers tur trenger 30 kg bagasje? Det var jo også en mulighet til å velge 15 kg innsjekket som ga totalt 25 kg bagasje for 2 dagers opphold som ville spart et par hundre kroner, men journalisten var tydeligvis interessert i å maksimalisere prisen så det tyder på kampanjejurnalistikk.

Og hvorfor inkludere setereservasjon hos Ryanair når det er free seating på de fleste radene og setereservasjon er noe SAS ikke tilbyr?

Forholder meg til det som står i artikkelen, og om forbrukerombudet har grunnlag for påstanden sin må du nesten spørre dem om.

Selv om det fremdeles er slik at de fleste av oss reiser med bagasje, sier Gjedrem

Ryanair følger jo forslaget og inkluderer 10 kg bagasje i prisene de oppgir, de inkluderer derimot ikke innsjekket bagasje som forbrukerombudet ikke sier noe om.

Forbrukerombudet sier også "Det betyr at man skal kunne utføre reisen for den prisen som blir oppgitt som utsalgspris fra leverandøren.". Det er det jo mulig å gjøre hos Ryanair, men ikke hos SAS med eksemplet i denne tråden.

Journalisten roter endel her og later som man man legger til prisen hos Ryanair flere elementer som er inkludert i den oppgitte prisen. Og hvorfor ta med en bekreftelse på SMS til 24 kr som man ikke kan bruke til noe?

Det ble en fryktelig kjedelig tråd, der de fleste kommer med de samme argumentene de har gjort 100 ganger før. Det er (heldigvis) ikke slik at jo flere ganger man skriver en ting, jo sannere blir den ;)

Det skulle vært interessant å vite hva du mener er sant og usant... Artikkelen som var utgangspunktet for tråden la vel i grunnen opp til den påfølgende diskusjonen.

Journalisten roter endel her og later som man man legger til prisen hos Ryanair flere elementer som er inkludert i den oppgitte prisen. Og hvorfor ta med en bekreftelse på SMS til 24 kr som man ikke kan bruke til noe?
Det blir jo nødvendigvis slik når utgangspunktet for hele artikkelen er konklusjonen. Da må det fort litt ekstra kreativitet til for å bygge oppunder konklusjonen.

Eller ser det jeg en interessant og spenstig konklusjon at folk flest reiser med innsjekket bagasje. Min erfaring er at andelen som sjekker inn bagasje går drastisk ned i det øyeblikk det koster noe. Om charterturister flest ønsker alkohol ombord på flyet, burde da charterselskapene oppgi priser inkl. alkohol? Burde alkoholkostnader bakes inn i prisen for alle, uavhengig av preferanser og alder, fordi flertallet ønsker å alkohol om det er inkludert?

All motstanden mot å ta betalt for innsjekket bagasje finner jeg merkelig. Jeg ser ingen grunn til at jeg skal betale for sidemannens innsjekkete koffert når jeg selv velger å reise lett. Jeg mistenker også at den virkelige økonomiske gevinsten til flyselskap som tar betaling, ikke ligger i selve gebyrene. Reiser folk lettere, går totalvekt og drivstoffbruk ned. Man trenger mindre folk til håndtere bagasje. I en perfekt verden, vil man vel også minske tiden man er stuck ved gate (litt tvilende til om det funker slik i praksis, da man ofte er vel slepphendte med hva de tillater å ta med ombord - stuing og flytting av bagasje fra kabin til bagasjerom tar unødig tid).

En av grunnene til at jeg syns det er greit å betale for innsjekket bagasje, er erfaringer jeg har etter å ha betalt. Sommeren 2009 fløy jeg en hel del med Alaska Airlines. Både før og etter de begynte å ta betalt. Jeg sjekket alltid inn bagasje og forskjellen i ventetid ved bagasjebåndet var markant. De hadde da, og har vel forsåvidt fortsatt, en garanti. Lå ikke bagasjen på båndet 20 minutter etter de parkerte ved gaten, fikk man enten en voucher tilsvarende hva det kostet å sjekke inn bagasjen eller en neve ekstra miles. Jeg håpte i det lengste et par ganger, men var aldri i nærheten av å utløse garantien. Mens 25-30 minutter venting var standard ukene i forkant når gud og hvermann kunne sjekke inn bagasje gratis. Gode "produkter" er jeg villig til å betale ekstra for og hva jeg mottok veide i stor grad opp for dn evt. prisøkningen. Spesielt de gangene jeg slapp å velge mellom å vente en time på neste buss til $2 eller bruke $50 på drosje.

Når det er sagt, er det ingen selvfølge at ting går kjappere bare fordi man betaler for de. Sist jeg fløy Norwegian fra TRD til OSL, ventet jeg lengre på bagasjen enn tiden vi var i lufta. Det er ikke hva jeg forventer når jeg betaler for innsjekket bagasje. For jeg har vondt for å tro at det kunne tatt særlig lengre tid uavhengig av bagasjemengde.

Eller ser det jeg en interessant og spenstig konklusjon at folk flest reiser med innsjekket bagasje. Min erfaring er at andelen som sjekker inn bagasje går drastisk ned i det øyeblikk det koster noe.

Jeg mener at folk flest reiser med bagasje. Saken er den at man drar det med seg inn i kabinen istedet for å sjekke den inn, om det koster penger.

Det er grelt mye håndbagasje til tider. (Man burde nok være myye strengere med kontrollen av dette, men man er vel redd for å tråkke på noen tær og høre rop om dårlig service.)

All motstanden mot å ta betalt for innsjekket bagasje finner jeg merkelig. Jeg ser ingen grunn til at jeg skal betale for sidemannens innsjekkete koffert når jeg selv velger å reise lett.

Jeg velger å snu på det. Selskapene lever i stor grad av gebyrene. Om alle hadde reist på grunnpris hadde nok prisene vært høyere.
Derfor mener jeg at det i stor grad er de med bagasje som sponser de uten.

Når det er sagt, er det ingen selvfølge at ting går kjappere bare fordi man betaler for de. Sist jeg fløy Norwegian fra TRD til OSL, ventet jeg lengre på bagasjen enn tiden vi var i lufta. Det er ikke hva jeg forventer når jeg betaler for innsjekket bagasje. For jeg har vondt for å tro at det kunne tatt særlig lengre tid uavhengig av bagasjemengde.

Min lille erfaring med DY er at de til en "viss" grad praktiserer lossing av fly, så lasting av utgående, så innkjøring av losset bagasje. Må antageligvis gjøres for å kunne overholde knappe snutider. Om det er regelen, eller unntaket vet jeg dog ikke.

Det er nok ikke helt riktig. Det er egne folk som kjører inn bagasjen. At det tok evigheter før du fikk bagasjen utlevert tyder i så fall på at noe har gått veldig galt, enten at at de som lastet av bag'en har gjort en feil, at det var kø på lastebåndet eller lignende.

Hilsen ex-stuer i Røros Flyservice

Back