Nu ikke længere tilladt for flyselskaberne at slette retur, hvis udrejse ej benyttet.

Re: Nu ikke længere tilladt for flyselskaberne at slette retur, hvis udrejse ej benyt

Om kundene kjøper 2 x enveisbillett så er ikke dette noe problem, men har man kjøpt en tur/retur billett, og unnlater å møte på utreisen kan ikke flyselskapet tro annet enn at returen ikke skal benyttes, som igjen vil medføre at nok et sete vil stå tomt.

Vet du om SAS fikk merkbart mer no show etter at de gikk over til envegsprising innenlands?

Re: Nu ikke længere tilladt for flyselskaberne at slette retur, hvis udrejse ej benyt

Dette har ikke nødvendigvis noe med enveisprising å gjøre slik jeg ser det.
Booker man 2 enveisbilletter er ikke dette noe problem da disse ikke er knyttet sammen i EN reise. Booker man derimot en t/r reise, knyttet sammen som EN reise med 2 x enveispriser vil flyselskapene kansellere returen om utreisen ikke er benyttet.
Dette på grunn av at man tar for gitt at reisen ikke ble noe av, og flyselskapet vil dermed forsøke å unngå ennå en no-show..

Dette har ikke nødvendigvis noe med enveisprising å gjøre slik jeg ser det.

Nei, dette har ikke noe med envegsprising. Det er jo fullt mulig å selge enkelstående billetter til ulik pris, avhengig av hvilke andre billetter man kjøper samtidig og beholde samme prisstruktur som i dag.

Booker man 2 enveisbilletter er ikke dette noe problem da disse ikke er knyttet sammen i EN reise. Booker man derimot en t/r reise, knyttet sammen som EN reise med 2 x enveispriser vil flyselskapene kansellere returen om utreisen ikke er benyttet.
Dette på grunn av at man tar for gitt at reisen ikke ble noe av, og flyselskapet vil dermed forsøke å unngå ennå en no-show..

Hadde dette handlet om no shows, og ikke prisdifferinsiering, så ville det være en grei løsning at man kunne ringe å bekrefte at man skal benytte returen.

Jeg synes det er litt rart at (for eksempel) Norwegian skal ha et mindre problem med no show på (for eksempel) Oslo-Amsterdam enn (for eksempel) KLM, på grun av at Norwegian utsteder frittstående envegsbilletter og KLM tur/retur-billetter.

Back